• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY med uvanlig rute i dag

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
Ser Norwegian hadde en litt uvanlig rute i dag. DY262 som vanligvis går direkte OSL-ALF gikk nedom TOS på veien og det samme gjorde også returflighten DY263. Antar at dette har sammenheng med at DY242/DY245 (OSL-TOS-OSL) var innstilt. Vet ikke om de fikk med seg alle passasjerene på den måten, eller om det står sinte passasjerer igjen i Tromsø.

Replying to Topic 'DY med uvanlig rute i dag'

og hvor er Thor når det er en 2-talls flight ute å går :p

sssh!!!!! Elles kjem ahn luskande på dette forumet og!!:p

Originally posted by SK384

Ser Norwegian hadde en litt uvanlig rute i dag. DY262 som vanligvis går direkte OSL-ALF gikk nedom TOS på veien og det samme gjorde også returflighten DY263. Antar at dette har sammenheng med at DY242/DY245 (OSL-TOS-OSL) var innstilt. Vet ikke om de fikk med seg alle passasjerene på den måten, eller om det står sinte passasjerer igjen i Tromsø.

Uvanlig av Norwegian med slike ruter, men av og til er vel dette løsningen når man har kanselleringer etc. SAS Braathens gjør jo dette av og til, noe som er helt forståelig om det ikke medfører lange forsinkelser for de reisende da. Norwegian har jo i utgangspunktet basert seg på å fly enkeltstrekninger.

Har ikke sett at DY har gjort dette før. På tirsdager, onsdager og torsdager står DY sitt fly nesten 4 timer uviksomt i Tromsø. (På mandager og fredager tar det seg en tur til TRD). Så når maskinen fra Alta tor seg en tur nedom Tromsø på returen så passet det bra med den avgangen fra Tromsø som ble innstilt.

SAS/Braathens gjør dette stadig vekk her oppe i nord. Sist uke så jeg BU466 var en tur innom Kirkenes før dette satte kursen mot Oslo. Sjekket ikke helt hva årsaken var, men jeg tipper at WF sin flight fra KKN til TOS var innstilt, og det var en hel del passasjerer som skulle fra Kirkenes til Oslo via TOS som de da hentet med seg på veien sørover.

Joda - har sett Norwegian gjøre dette tidligere også. Har også sett at dette er gjort på ruten fra Oslo til Harstad/Narvik.....som har blitt til Oslo - Bodø - Harstad/Narvik og med samme retur. Det var nok enklere tidligere da Norwegian hadde en rundtur hver til EVE og BOO, men siden BOO nå har to daglige turer (morgen-kveld) så er det kanskje ikke så aktuelt lenger.

Er redd det er pga litt tekniske kinkigheter idag at DY har gjort det slik. De har slått sammen der de har hatt muligheter....

Vet'e for'i min innenriksminister sitter på Ops'en demsis.....:wow:

Håper bare de er i rute igjen i morgen :sarc

Originally posted by SK384

SAS/Braathens gjør dette stadig vekk her oppe i nord. Sist uke så jeg BU466 var en tur innom Kirkenes før dette satte kursen mot Oslo. Sjekket ikke helt hva årsaken var, men jeg tipper at WF sin flight fra KKN til TOS var innstilt, og det var en hel del passasjerer som skulle fra Kirkenes til Oslo via TOS som de da hentet med seg på veien sørover.

ikke helt da.. var morraflighten som var innstilt pga tech og alle de andre avgangene ut fra Kirkenes til Tromsø og Oslo var fulle :) Som han ved SGS i Kirkenes sa det: vi har folk her som har sittet på flyplassen siden 0600 :) (og jeg snakka med han i 21-tida, men om paxen fysisk har sittet på flyplassen fra 0600 og utover veit jeg ikke)

Replying to Topic 'D

SAS&Braathens har ofte for få fly på morran i Tromsø når det har vært dritvær sørpå, så BU482 Bardufoss-Oslo svinger oppom Tromsø før den setter kursen sørover ganske ofte.

Og i kveld går Norwegian's rute fra Oslo til Bodø videre til Tromsø etterpå. DY252 er innstilt og man flyr DY4252 i stedenfor. Så da blir det Tromsøovernatting på crewet i steden for Bodø-stopp. Returen går vel i morra tidlig med mellomlanding i Bodø DY4243. Kan ikke ha vært fulle fly....eller:wow:

Dette er jo bare sunn fornuft...fra begge selskapene!!!

Originally posted by DY

Og i kveld går Norwegian's rute fra Oslo til Bodø videre til Tromsø etterpå. DY252 er innstilt og man flyr DY4252 i stedenfor. Så da blir det Tromsøovernatting på crewet i steden for Bodø-stopp. Returen går vel i morra tidlig med mellomlanding i Bodø DY4243. Kan ikke ha vært fulle fly....eller:wow:

Og i formiddag ble både BOO og TRD cnx og DY4206 OSL-TRD-BOO-TRD-OSL ble plutselig veeeldig full..

Når jeg dro hjem sto -KKR "fly-smart" parkert på PAD183 - kanskje er det tech? :hoho

Nei... Men dette fortjener absolutt applaus... At SAS har gjort det tidligere er ikke uventet. Men at Norwegian også gjør det som LCC er veldig positivt!!!!:spin:

Er vel vanligvis vanskeligere for LCC å gjøre slikt da de ofte har høyere kabinfaktor og færre fly (ja jeg vet at kabinfaktoren ikke er særlig høyere i Norwegian).

Pluss at LCC`ene klart sier fra at du ikke får noe igjen om flyet ikke kommer!!! BRA NORWEGIAN!!!!

Men på meg virker det som om Norwegian strekker seg ganske mye lengre enn tradisjonelle lavprisselskaper i andre land. I denne saken er det jo ingen som blir stående igjen vil jeg anta...bare litt forsinket.

Originally posted by M609

SAS&Braathens har ofte for få fly på morran i Tromsø når det har vært dritvær sørpå, så BU482 Bardufoss-Oslo svinger oppom Tromsø før den setter kursen sørover ganske ofte.
Hvor ofte da?En eller to gang i uka eller oftere enn det???Det har skjedd,men ofte........??

Har også inntrykket at Norwegian er litt LCC+ på visse punkter... Da virker konkurransen den andre veien også. SAS blir tvunget til lavere priser og Norwegian blir tvunget til å passe litt bedre på kundene... BRA!

Nå ser det ut til at det er ytterligere problemer med DY...

DY4243 går kun BOO-OSL

DY225 går EVE-TOS-OSL med TOS-pax, og tar med seg OSL-pax fra TOS.

Ser ut som at det er fordi at den maskinen som skulle gå OSL-BOO-TOS i går ikke kom seg til TOS. Vet ikke hvorfor.

Eivind

Back