DY lukker CPH-KRP og AAL-LGW

FlyHi

ScanFlyer Crusty
”Det er meget beklageligt for de berørte passagerer og for lokalområdet, at vi ser os nødsaget til at indstille København-Karup og Aalborg-London denne vinter. Vi har truffet afgørelsen ud fra den nuværende udvikling i kundeunderlaget, og at en eventuel passagerafgift vil ramme ruter, der allerede nu har snævre marginaler på hver eneste kunde. Det altafgørende for alle vores ruter er lønsomhed,” siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen.

http://www.mynewsdesk.com/dk/pressr...ian-gennemfoerer-danske-ruteaendringer-685508

Den eventuelle nye passasjeravgiften må derfor ta mye av skylden dersom endel ruter forsvinner.

Den nye danske regjeringen er altså såpass skattekåt at den er villig til å innføre slike avgifter bare for å få inn noe ekstra penger, men bryr seg overhodet ikke om at dette kan være svært ødeleggende for næringslivet?

Å bare skylde på en eventuelt skatt er vel litt søkt, da det spesielt angående Karup vel ikke er overaskende med en nedleggelse

Å bare skylde på en eventuelt skatt er vel litt søkt, da det spesielt angående Karup vel ikke er overaskende med en nedleggelse

Enig. Der er endnu intet konkret om en afgift. Det nye regeringsgrundlag har talt om det, men der er endnu ingen der ved om der er flertal for det eller hvor den ender.

Det er intet andet end en dårlig undskyldning. Fair nok at ruten ikke går som forventet og lukkes, men at skyde skylden på noget som ikke eksisterer endnu og måske aldrig bliver til noget er lidt tyndt.

Begrunnelsen virker rart.

Det er rett og slett slik at ressourcene kan brukes bedre. A "brenne opp" verdifulle LGW slots pa en rute AAL-LGW har ingen vits dersom man kan bruke de langt smartere og lönnsommere andre steder. Samme ting gjelder fly-kapasitaeter...

Vil ikke skatten ramme alle selskaper likt, eller er det snakk om en serskilt Norwegian skatt?

Tipper de kastet terning for å velge en utenforliggende grunn til å gi opp dårlige ruter jeg. Noe som er fair nok.

Begrunnelsen virker rart.

Det er rett og slett slik at ressourcene kan brukes bedre. A "brenne opp" verdifulle LGW slots pa en rute AAL-LGW har ingen vits dersom man kan bruke de langt smartere og lönnsommere andre steder. Samme ting gjelder fly-kapasitaeter...

Nej der er helt sikkert masser af gode grunde til både at bruge slots og fly på andre ruter, men begrundelsen er mærkelig. Specielt når de øger på CPH-AAL som også kan risikere at få flyskat...

Mine forældre har brugt CPH-KRP ruten flittigt siden starten og de har aldrig betalt mere end 500,- t/r og flyene har aldrig været mere en halvt fulde. Så det er meget forståeligt at de trækker sig fra den rute.

Vil ikke skatten ramme alle selskaper likt, eller er det snakk om en serskilt Norwegian skatt?

Tipper de kastet terning for å velge en utenforliggende grunn til å gi opp dårlige ruter jeg. Noe som er fair nok.

Skatten vil ramme alle med 75,- pr. afgang fra DK. Hvis den overhovedet bliver til noget.

Indenrigs vil naturligvis blive ramt med 2x75,- på en t/r mens udenrigs kun er 1x75,-

Skatten vil ramme alle med 75,- pr. afgang fra DK. Hvis den overhovedet bliver til noget.

Indenrigs vil naturligvis blive ramt med 2x75,- på en t/r mens udenrigs kun er 1x75,-

Den rammer nok i utguangspunktet likt, men samtidig så er det jo mange som hevder at DY går etter de mer prissensitive kundene. Det vil kunne innebære en større totaleffekt på DY enn på selskaper som har en større del av kundemassen blant de noe mindre prissensitive; dvs. En gitt prosentvis økning i pris gir kanskje en større reduksjon i antall reisende for DY enn for f,eks. SAS.

Personligt er jeg stor modstander af denne skat - specielt udformningen.

Hvis man reelt ville lave en miljøskat, så burde man beskatte tomme sæder. Et fyldt DY fly forurener mindre pr. Pax end et halvtomt - på samme måde som en halvtom 737 forurener mere end en fyldt ATR. På den måde ville man tvinge flyselskaberne til at fylde flyene eller bruge fly der passer til efterspørgslen.

Det ville være mere fair, hvis man skulle have en afgift, men jeg synes nu ikke hverken flybranchen eller danskerne trænger til flere skatter og afgifter.

Personligt er jeg stor modstander af denne skat - specielt udformningen.

Hvis man reelt ville lave en miljøskat, så burde man beskatte tomme sæder. Et fyldt DY fly forurener mindre pr. Pax end et halvtomt - på samme måde som en halvtom 737 forurener mere end en fyldt ATR. På den måde ville man tvinge flyselskaberne til at fylde flyene eller bruge fly der passer til efterspørgslen.

Det ville være mere fair, hvis man skulle have en afgift, men jeg synes nu ikke hverken flybranchen eller danskerne trænger til flere skatter og afgifter.

Vel, jeg er ikke umiddelbart enig med deg i at en mer fornuftig måte er å beskatte tomme seter, men en skatt per sete ombord (uavhengig av om det sitter noen der eller ikke) ville nok være et mer presist instrument. Nå tar jeg et forbehold om at jeg har forstått det foreslåtte opplegget riktig (dvs. at man legger på en passasjeravgift - kun for solgte seter).

Nå kjenner ikke jeg heller dette i detalj, men sier meg enig med TOS i at det vil være feil å legge en skatt på tomme seter. Da vil heller skatt pr tilbydt sete være bedre. Skatt på tomme seter vil gi selskapene et incitament til å fylle flyene mer en godt er i forhold til å opprettholde en viss fleksibilitet.

Forøvrig er jeg enig i at skatt utelukkende på flyreiser er tull, all den tid annen forurensende transporttilbud ikke beskattes tilsvarende.

Synes Norwegian er lidt hurtigt ude. Den flyskat er ikke vedtaget endnu, og såvidt jeg kan komme frem til, så er der heller ikke flertal for den i det nye Folketing. De Radikale er ikke begejstret for skatten, så vi må se om den overlever regeringsforhandlingerne. Skatten har jo også skabt intern debat hos Socialdemokraterne, hvor bl.a. Bornholm er undtaget skatten og Aalborg vil også have en sådan ordning. Umiddelbart tror jeg at den kommende regering vægter en betalingsring en hel del højere end en flyskat, sidstnævnte har været udsat for langt mere saglig kritik end en betalingsring.

Lars

De Radikale er ikke begejstret for skatten, så vi må se om den overlever regeringsforhandlingerne.

Lars

De gik da ellers til valg på krav om højere flyafgifter, men efter et valget truer de med at stemme imod, hvis der ikke kommer skattelettelser:rolleyes:

Brief14_Flyafgifter[1].pdf (164kb)

Jeg vil ikke afvise, at vi stemmer imod aftalen og flyafgiften, ” siger Marianne Jelved til Jyske Vestkysten. ”Hvis vi skal stemme for, så skal skatten på arbejdet ned

http://www.takeoff.dk/news/21791

Jeg tror desværre flyskatten kommer, men der skal nok være enkelte lufthavne der bliver fritaget. Så der kommer der nok en ny slåskamp.
Men ellers er det ikke overraskende at Dy nedlægger Karup ruten. Jeg tror selv der kommer flere nedskæringer på indenrigs, det er ikke rentabel at køre med de priser de har nu og slet ikke med de elendige belægninger der er på flyende.

Jeg tror desværre flyskatten kommer, men der skal nok være enkelte lufthavne der bliver fritaget. Så der kommer der nok en ny slåskamp.
Men ellers er det ikke overraskende at Dy nedlægger Karup ruten. Jeg tror selv der kommer flere nedskæringer på indenrigs, det er ikke rentabel at køre med de priser de har nu og slet ikke med de elendige belægninger der er på flyende.

Jeg frygter også at den kommer, vil ikke sætte mine penge på det modsatte i hvert fald. Men er omvendt ikke sikker, en flyskat har trods alt ikke været den mest profilerede sag, men kun tiden kan vise det.

Hva er betalingsring?

Bomring (tror jeg det hedder på norsk) rundt om København.

Lars

Tror ikke at DY genstarter på Karup.....Dette var nok bre undskyldningen til at stoppe
Hilsen Ole

Norwegian har aldrig haft tilfredsstillende passagertal på Karup. Når de stopper på ruten den 30/10 har de fløjet på ruten i 1½ år - og det garanteret med enorme tab! Norwegian har nu indset at Cimber er reddet, dermed er DY´s mission med at knække QI ved at gå ind på en af QI´s mest givtige ruter slået fejl...

Tager jeg de lokalpatriotiske briller på er jeg da ked af at DY stopper på Karup. Men tager jeg de moralske briller på synes jeg måske det var på tide. Dy har kun betjent Karup for at ødelægge det for Cimber - ikke fordi de så det som en god forretningsmulighed.

Og nej, Norwegian vender ikke tilbage... Sommerruter, det er noget man har sydpå!

Dy har kun betjent Karup for at ødelægge det for Cimber - ikke fordi de så det som en god forretningsmulighed.

En smule konspirasjonsteoretisk kanskje? :rolleyes:

PS: Hvem er det bevisst som har prøvd å ødelegge for hvem på KRP? Sier 1-kroners billetter deg noe?

Last edited:
Back