• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY/JT leasingaftale LN-DYY og LN DYX

Jan

ScanFlyer Gold
JF. Wikipedia har DY og JT indgået en leasingaftale om

Dry / wet lease af LN-DYY og LN DYX (kan nogen bekræfte ?)

Vel et resultet af DY mangler crew og JT netop har overtaget en del fra QI !

Boeing 737-800 - Sky Interior 2 0 186 2 LN-DYY, LN-DYX On lease from Norwegian, oprerated by Jet Time on behalf of Norwegian.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_Time
 
Jeg vet ikke, men antar vel at hvis flyet opereres av Jet Time så er det vel dry lease.
 
Har vært diskutert i en annen tråd tidligere i år. De gjorde det samme fjor også. JT dryleaser og wetleaser tilbake til DY.
 
Temmelig innlysende. Vanskelig med å få tak i mannskap med base i Danmark fort nok. Disse to flyene skal vel stå for de nye rutene introdusert etter Cimber gikk konk.
 
Dette har ikke innlysende. Det er flere måneder siden avtale ble inngått, så dette hadde kommet uavhengig av Cimber-konkurs.
 
For øyeblikket så flyr -DYX på DY-ruter med Jet-Time crew. DYY har vært basert i Oslo stort sett siden den ble satt i trafikk 2. april.
 
Det var ikke innlysende i følge TCAS. Kanskje det ble mer innlysende hvis en tar vekk at Cimber faktisk gikk konkurs og at Norwegian bare skulle ekspandere i det danske markedet for å skumme sommerfløten og de manglet flygere (fortrinnvis danske flygere) som kunne fly ut av en dansk base. At JetTime hadde tilgjengelig personell (les flygere) som både var skikket og lokale var en fin match for Norwegian. JetTime kunne sikkert ha flydd med egne fly, men siden passasjerene i det siste har reagert på at det ikke har vært Norwegian-fly på enkelte Norwegian-flighter så turde de ikke noe annet enn å fly med egne fly og beholde noen -300er enda lenger på OSL.

Da var vi tilbake til Cimber-konkursen. Dette gjorde vel denne avtalen med JetTime enda mer aktuell, eller har jeg feil igjen TCAS?
 
Fra postlista til Luftfartstilsynet:

LN-DYX - Innleie av luftfartøy LN-DYX - Drylease og wetlease 2012/00845 5 LT 20.04.2012 FROM:
Vogt & Wiig AS

LN-DYX - Innleie av luftfartøy LN - DYX - Norwegian Air Shuttle ASA - Jet Time AS. Drylease og wetlease. 2012/00845 6 LT 24.04.2012 FROM:
Vogt & Wiig AS
Offl. § 13(1) jf. fvl. § 13(1) nr.2

Nå må en ikke se på oppgitt dato som annet enn at det da er protokollført.
Dvs riktig dato kan være en god del tidligere.

Siste post er unntatt offentlighet, sansynligvis fordi den inneholder kommersielle opplysninger.
 
Siste post er unntatt offentlighet, sansynligvis fordi den inneholder kommersielle opplysninger.

Ikke bare sansynligvis. Paragrafene er fine sånn :)
2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.
 
Ingen tvivl om både dy og jt har indset Qi har levet på lånt tid,ikke mindst efter aftalen om overtagelsen af de 4 737-700 faldt til jorden.

I øvrigt ser det ud til at jt har overtaget
Oy mre og oy mrs fra. Konkursboet
 
Ingen tvivl om både dy og jt har indset Qi har levet på lånt tid,ikke mindst efter aftalen om overtagelsen af de 4 737-700 faldt til jorden.

I øvrigt ser det ud til at jt har overtaget
Oy mre og oy mrs fra. Konkursboet

OY-MRE og OY-MRS blir da OY-JTU og OY-JTW.
 
Da var vi tilbake til Cimber-konkursen. Dette gjorde vel denne avtalen med JetTime enda mer aktuell, eller har jeg feil igjen TCAS?

Nå har du konstruert din egen virkelighet om saken, så ikke noe poeng for meg å bidra med fakta da.
 
Jeg kender ikke til baggrunden for aftalen mellem DY og JT, men kan fortælle at JT crew har fløjet på LN-DYX ud af CPH siden 2. maj - dvs. dagen FØR Cimbers konkurs. Aftalen har da været på plads i et godt stykke tid. JT crew skal også flyve på LN-DYY, men først senere på sommeren. Det har hele tiden været en del af aftalen.
Efter Cimbers konkurs har DY genåbnet KRP ruten og her er det også JT som er leaset ind. Ruten beflyves med JT's eget materiel.
 
Jeg kender ikke til baggrunden for aftalen mellem DY og JT, men kan fortælle at JT crew har fløjet på LN-DYX ud af CPH siden 2. maj - dvs. dagen FØR Cimbers konkurs. Aftalen har da været på plads i et godt stykke tid. JT crew skal også flyve på LN-DYY, men først senere på sommeren. Det har hele tiden været en del af aftalen.
Efter Cimbers konkurs har DY genåbnet KRP ruten og her er det også JT som er leaset ind. Ruten beflyves med JT's eget materiel.

Hej PEB
Fint med lidt afklaring ;-)
Ved du om QI's 737 bliver omreregistreret i jT
nummerserie ? Og hvad med de gamle. -300
Skal de udfases eller ?
(fornemmer du har lidt inside knowledge )
 
Det var ikke innlysende i følge TCAS. Kanskje det ble mer innlysende hvis en tar vekk at Cimber faktisk gikk konkurs og at Norwegian bare skulle ekspandere i det danske markedet for å skumme sommerfløten og de manglet flygere (fortrinnvis danske flygere) som kunne fly ut av en dansk base. At JetTime hadde tilgjengelig personell (les flygere) som både var skikket og lokale var en fin match for Norwegian. JetTime kunne sikkert ha flydd med egne fly, men siden passasjerene i det siste har reagert på at det ikke har vært Norwegian-fly på enkelte Norwegian-flighter så turde de ikke noe annet enn å fly med egne fly og beholde noen -300er enda lenger på OSL.

Da var vi tilbake til Cimber-konkursen. Dette gjorde vel denne avtalen med JetTime enda mer aktuell, eller har jeg feil igjen TCAS?


Her kommer nogle af svarene.
DY kan ikke nå at ansætte nok crew ift. vækst raten !

Det er en midlertidig løsning og en direkte konsekvens af udvidelsen fra i første omgang syv til ni basefly i Københavns Lufthavn. Vi har ikke kunnet rekruttere personale hurtigt nok, og vi er i øjeblikket i gang med at interviewe kandidater. Derfor har vi valgt at benytte crew fra Jet Time til vores egne Boeing 737-800 fly," siger Johan Bisgaard Larsen, der er presse- og markedschef hos Norwegian i Danmark.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=62720
 
Back
Top