DY har planene klare

Hvorfor er ikke det nye felt A tatt i bruk av noe handlingsselskap? Ville det ikke være bedre å spre trafikken ned i systemet på feltene, eller går det ut på det samme??

Var det ikke snakk om at KL/AF skulle bruke dette ??
Problemet med felt A ligger i underetasjen, det er ikke noe mottakssystem lik det som det er på de andre feltene. A skranken sender bagasjen ned i oversize bygget ved gate 23 (altså, det er ikke koblet til det vanlige bagasjeanlegget)
Edit: Det er forøvig heller ikke montert noen hjelpemiddler til løfting i det bygget (enda)
 
Last edited:
Problemet med felt A ligger i underetasjen, det er ikke noe mottakssystem lik det som det er på de andre feltene. A skranken sender bagasjen ned i oversize bygget ved gate 23 (altså, det er ikke koblet til det vanlige bagasjeanlegget)

Det hoeres da ikke ut som et problem, men en fordel. Flytt noen selskaper over saa blir det bedre (les: mindre daarlig) kapasitet paa hovedbaandet!
 
Var det ikke snakk om at KL/AF skulle bruke dette ??
Jo, var det ikke det?

Problemet med felt A ligger i underetasjen, det er ikke noe mottakssystem lik det som det er på de andre feltene.
Kunne ikke det vært flott til charter eller check-in for selskaper med én rute og egen skranke, type PK(OK, kan kanskje bli litt mye baggasje nede i systemet!), OK, CO, TP og sånt - hvor det fordrer lite sortering??

Nå skal det dog sies at jeg i løpet av et år på OSL har vært i PMZ noe sånt som en gang.
 
Jadda jadda jadda .. selvsagt har SGS skylda for at anlegget ikke tar unna fort nok.

Nei, men det burde være SGS sin oppgave å prioritere skranker slik at man ihverfall ikke har lengre kø i bagdrop enn manuell innsjekk.
 
Jadda jadda jadda .. selvsagt har SGS skylda for at anlegget ikke tar unna fort nok.
På samme måte som jeg fikk kjeft for at det var SK sin skyld at køen i sikkerhetskontrollen var sånn de var en periode, og ikke minst for at flygelederne var syke.

Anlegget har aldri kjørt på maksimalt ettersom det bare stopper når det har gått over 50% .. men som superhai sa, nå er oversize fjernet fra det vanlige anlegget og hastighet har blitt oppjustert til 75-80% er det vel.
OM man setter på flere skranker så blir det jo ikke så merkant kjapper, da bagen havner på sammen båndet uansett.

Men det er vel SGS sin skyld at det nye oversize anlegget ikke takler ski også da vel ??? Den ene svingen i anlegget er for krapp slik at ski ikke kommer rundet denne.

Bollocks.. Dette gjelder ikke kun OSL, det gjelder også ARN.. Det å ha EN mann som scanner bagasje med 300 i kø mens de fleste skrankene ikke er i bruk er ikke OSL sin feil
 
Var det ikke snakk om at KL/AF skulle bruke dette ??

KL/AF har jo en del avganger, så dette blir det burde jo monne litt. Selskaper som Icelandair, Brussel, Continental, Aeroflot og Finnair burde vel også klare seg uten å gå gjennom noe sorteringsanlegg. Eller er det slik at alle skrankene på felt A sender bagasjen ned samme båndet?
 
Bollocks.. Dette gjelder ikke kun OSL, det gjelder også ARN.. Det å ha EN mann som scanner bagasje med 300 i kø mens de fleste skrankene ikke er i bruk er ikke OSL sin feil

Så du mener vi skal bruke ressurser på åpne skranker som likevel ikke får sendt flere kolli ned i anlegget? Vi prioriterer i hovedsak selvfølgelig bagdrop, men vi bruker ikke ressurser på å ha folk sittende å se på baggen stå stille i påvente av sin kø inn til anlegget. Det er nok enkelte tilfeller hvor man ikke har hatt tid til å omdisponere folk, peakene kommer ofte plutselig og varer 5-10 minutter og så er det tomt (forutsatt at anlegget tar unna).

På OSL i dag har midtøya best kapasitet med 40% mer enn side øyene. A/OZ er koblet utenom. Nede i PMZ etter L2 så er det sjeldent kapasitetsproblemer, det sorteres automatisk og så lenge man tar unna bingene for flyene og de er det ganske mange av så er det ikke problem, bortsett fra når det er feil i sorteringssytemet og alt sendes til OZ posisjonene nede.

I tillegg til dette kommer også problemene med stopp i anlegget av andre årsaker, som dessverre skjer alt for ofte.

Når det gjelder ARN så har de jo snart fjernet alle ordinære skrankene og det kun er bagdrop igjen. Men ellers kjenner jeg ikke til driften der.
 
Bollocks.. Dette gjelder ikke kun OSL, det gjelder også ARN.. Det å ha EN mann som scanner bagasje med 300 i kø mens de fleste skrankene ikke er i bruk er ikke OSL sin feil

Og da skal vi ikke engang nevne CPH:cry:


Synes seriøst synd på folk uten sølv-/gullkort iblant når jeg ser på bag-drop og innsjekkingskøene
 
Bollocks.. Dette gjelder ikke kun OSL, det gjelder også ARN.. Det å ha EN mann som scanner bagasje med 300 i kø mens de fleste skrankene ikke er i bruk er ikke OSL sin feil

1 i skranken ???
Skjønner at det er lenge siden du emigrerte ja. Ta en tur over å ta en titt sånn ellers du, idag satt det i peak opptil 7 stk.
 
Og vel så viktig - bagdrop-prosessen går jo mye raskere enn innsjekk - køen på bagdrop "mover" mye raskere enn en innsjekkskø. Dermed kan det jo se verre ut enn det er.

I tillegg er det jo nå også business bagdrop, hvor du i stor grad går først i køen. :)
 
1 i skranken ???
Skjønner at det er lenge siden du emigrerte ja. Ta en tur over å ta en titt sånn ellers du, idag satt det i peak opptil 7 stk.

Slett ikke lenge siden, men det skal være sagt at bagasjeopplevelsen til SGS lenge har vært såpass rævva at jeg frem til jeg flyttet for halvannet år siden alltid har forsøkt å involvere SGS så lite som overhodet mulig ifm frakting av min bagasje. (se Priority tagger, det er vel OSL, ARN og CPH sin feil det også? :rolleyes:) OSL, ARN og CPH bruker tre ganger så lang tid i snitt som verdens nest største flyplass på å få somla ut bagasjen, men det er vel flyplassene sin feil??

Når det er sagt, kommer det til stadighet tilbakemelding på Flyertalk fra meget frekvente reisende som klager på at det er dårlig bemanning på bagdrop på ARN og OSL spesielt. CPH er åpenbart ikke det spøtt bedre.

Se på dette som en tilbakemelding fra gode, lojale SAS kunder, ikke som angrep på hver enkelts jobb.
 
Tommy - det med priority-bag har jo veldig mye med hva som skjer under lastingen... På utestasjonene er de kanskje slappere med priority til slutt?
 
Back
Top