DY har planene klare

Disse bagasjeautomatene må vel på ett eller annet vis kobles inn på flyplassens "vanlige" sorteringsanlegg. Vil det da bli slik at f.eks OSL installerer disse for så å tilby dem til DY i stedet for innsjekkningnsskranker, eller må DY ta kosnaden med dette selv?

Også interessant det Kjos uttaler senere i artikkelen:

Ikke forretningsklasse

Norwegian satser for tiden tydelig for å trekke til seg flere forretningsreisende. Dermed er alle teknologiske tiltak viktige fordi denne kundegruppen, ifølge Kjos, krever høy grad av effektivitet og fleksibilitet.

- Vi kommer likevel ikke til å gå så langt som for eksempel å lage en egen business class om bord. Til det er de fleste strekninger for korte, og dessuten vil det bli vanskelig å tilpasse en klasse som må være fleksibel inn i vårt lavpriskonsept. Vi diskuterte riktignok å innføre business class på våre langflyvninger til for eksempel Dubai, men fant raskt ut at dette ikke var veien å gå, sier Kjos.

Norwegian som ihvertfall etter eget sigende har nærmet seg de forretningsreisende tar altså ikke skrittet fullt ut og oppretter business class.

Vi har prøvd helautomatisert bagdrop på OSL, og jeg føler ikke at nordmenn er så veldig klare. Mange klarer dette, men baganlegget til OSL klarer ikke trykket og folk synes at det var greit å bare slenge baggen på og konsekvensene var full stans...

Skal en bare satse på teknologi og ikke på personale blir en veldig sårbrar den dagen det ikke fungerer. Hvem skal da sjekke inn bagasjen? Uansett må det være personale å hjelpe til/resette og ordne automatene når de ikke vil (noe som skjer ofte!!)
Uansett så er automatene til for å brukes og vi må få flere og flere til å velge automat istedenfor vanlig innsjekk.

vi får se - selv hadde jeg värt positiv. Når köen på bag-drop på ARN T5 er lengre enn köen for security er det noe galt.

SAS har på OSL ofte lang kø på bagdrop, mens det ikke er kø på vanlig economy-innsjekk! Noe snodig synes jeg!

da kan det se ut til at SGS ikke helt har fått med seg endret passasjeradferd. Det vil selvsagt väre variasjoner i hvor mange folks om bruker det ene eller andre alternativet, alt etter hvor erfarne man er skulle man tro.

vi får se - selv hadde jeg värt positiv. Når köen på bag-drop på ARN T5 er lengre enn köen for security er det noe galt.

Feilen ligger vel i at flyselskapene/handlingsselskapene ikke er interesserte i å sørge for tilstrekkelige mange folk i skrankene. Med automatisk innsjekk ser det ut til at (fly-/handling-) selskapene tror at resten går av seg selv....:( Det kan tenkes det er billigere i lengden å satse på automatisert bagdrop, noe som jeg personllig synes fungerer veldig bra (f.eks. i MUC).

SAS har på OSL ofte lang kø på bagdrop, mens det ikke er kø på vanlig economy-innsjekk! Noe snodig synes jeg!

Dette har jeg også lagt merke til de siste gangene jeg har flydd SAS (og DY for den saks skyld). Men så viser det seg at opp mot halve bagdrop-køen IKKE har sjekket inn og derfor har stått i feil kø. Desverre, for meg, sendes ikke pax'en bort til neste kø, men sjekkes inn av bagdrop-personalet - noe som igjen skaper kø.

Sist jeg føyd DY fra TRD stilte jeg meg med innsjekket bagasje i innsjekkskøa, da bagdrop-køa var overfylt av et reisefølge på 20-30 stykker som skulle til utlandet (de hadde ikke sjekket inn på automat).

Dette blir som i USA der CO f.eks har agenter stående bak skranken, men de gjøre ikke noe før de ser at man lurer eller har spørsmål.

Dette blir som i USA der CO f.eks har agenter stående bak skranken, men de gjøre ikke noe før de ser at man lurer eller har spørsmål.

Eller når tag'en kommer ut.. Ble nesten drept en gang jeg forøkte å rive av denne selv på La Guardia..

Men jeg liker systemet til CO..

Problemet er som nevnt tidligere, baganlegget til OSL klarer ikke pågangen på bagdrop. Og det hjelper ikke å åpne flere skranker heller, da får du jo enda større pågang på anlegget, og man må ha flere folk på jobb som må vente på at baggen blir sendt...!!!

Heldigvis nå har vi fått bort oversize fra hoveanlegget og det har frigjort en del kapasitet, men så har jo pax-tallene gått markant oppover så forskjellen er ikke merkbar.

Automatisering er en flott ting, særlig når både firmaet sparer penger og kundene får en forbedret opplevelse.

Her i USA går selv innsjekk ekstremt smooth dersom du kun har håndbagasje eller er elite med bagasje. Kan være litt venting på å få droppe bagasjen i økonomikøen, men ikke i nærheten av den ventetiden man er vant med i Skandinavia

SGS har ikke kontroll på noe som helst. Makan til amatørmessig operasjon skal man lete lenge etter. De siste 3 årene har det blitt rapportert om NØYAKTIG samme problemet utallige ganger: Automatene funker kanonbra, men køen til baggage drop er lengre enn køen for å sjekke inn. Å vente i 45 minutter for å droppe bagasjen er uakseptabelt.

Skjønner ikke hvordan dette er så vanskelig å finne ut av???

Så dersom DY tenker å gjøre noe, se hitover, ikke mot SGS...

Men helautomatisering minner meg om de dagligvareforretningene som har automatiserte utsjekk kasser.. Har ikke klart å sjekke ut varer en eneste gang uten at maskinen har stoppet opp og trenger manuell hjelp.

Så gjøres dette rett er det genialt

Jeg tror ikke at det er SGS som er hovedproblemet .. som nevnt er kapasiteten paa hovedbaandet altfor daarlig til aa klare all bagasjen. Noen ganger er det bedre med et hull i veggen og manuell sortering bak ... da slipper man ihvertfall aa vente paa at automatikken i sorteringsanlegget skal koordinere koekjoeringen gjennom systemet.

SGS har ikke kontroll på noe som helst. Makan til amatørmessig operasjon skal man lete lenge etter.

Jadda jadda jadda .. selvsagt har SGS skylda for at anlegget ikke tar unna fort nok.
På samme måte som jeg fikk kjeft for at det var SK sin skyld at køen i sikkerhetskontrollen var sånn de var en periode, og ikke minst for at flygelederne var syke.

Anlegget har aldri kjørt på maksimalt ettersom det bare stopper når det har gått over 50% .. men som superhai sa, nå er oversize fjernet fra det vanlige anlegget og hastighet har blitt oppjustert til 75-80% er det vel.
OM man setter på flere skranker så blir det jo ikke så merkant kjapper, da bagen havner på sammen båndet uansett.

Men det er vel SGS sin skyld at det nye oversize anlegget ikke takler ski også da vel ??? Den ene svingen i anlegget er for krapp slik at ski ikke kommer rundet denne.

Last edited:
Hvorfor er ikke det nye felt A tatt i bruk av noe handlingsselskap? Ville det ikke være bedre å spre trafikken ned i systemet på feltene, eller går det ut på det samme??

Problemet er som nevnt tidligere, baganlegget til OSL klarer ikke pågangen på bagdrop. Og det hjelper ikke å åpne flere skranker heller, da får du jo enda større pågang på anlegget, og man må ha flere folk på jobb som må vente på at baggen blir sendt...!!!

Siden jeg nevnte dette tidligere så får jeg vel kommentere: Er det transportkapasiteten ned fra skrankene og til trallene under, eller er det fordi man ikke har nok folk til å ta unna i underetasjen? I Tromsø er det til tider samme problemet, men i en noe (...) mindre skala. Der virker det som de stort sett har 1-2 skranker for bagdrop åpne. Dette står i kontrast til hva man hadde tidligere, hvor jeg har et inntrykk av at det var tildels mange skranker åpne på samme tid. Uansett hvor effektivt baganlegget er så mangler det på ledige skranker.

Back