Kurt,
Ryanair sine 737-200er som ble ödelagt i England i sin tid ble ödelagt pa den fölgende mate:
Det finnes sealing pa visse steder, blant annet pa skrogen hvor metall-plater overlapper seg. Mekanikere som arbeidet med de -200er fra Ryanair brukte disse teppe-cutter for a fjerne sealings og dette endte opp i fine, mens skarpe scratches pa metallen. Slike scratches er noko av det vaerste hva kan skje. Pa slike steder har du "höye spisser" som de konstruktörer sier og det er de steder hvor metallen brekker eller begynner a brekke.
I betraktning av alderen ble de -200er av Ryanair pensjonert. Det ble rett og slett for dyr a reparere fly for en rest-levetid av 2-5 ars. Tabben pa de maskinene ble ikke saerlig höyt siden de ble 20 ars og mere. Selvsagt matte forsikring ut og betale noen $$$ til Ryanair fordi de fikk noen problemer etterhvert i deres rotasjoner.
Etterpa kom en advisory til alle MX aktörer at man ikke skal bruke slike cutter-knifes for fjerning av sealing. Slagordet ble "Razorblade-Maintenance". Ingen Ryanair -200er ble ödelagt av kemi eller kemisk behandling.
Jeg vedlegger en bilde av en lapjoint.
Som man kan se er det to plater metall som er fested med en fastener, eller kort bolt. Disse bolts er metall-bolts. Man bruker en organisk stoff innimellom plater, som quasi males pa, mens denne er skult av de plater og disse plater er skult bak primer og farge. Ingen sjanse for kemisk agressive vesker. Chemien som brukes kan egentlig ikke ödelegge disse bolts, dersom man ikke bruker HCL i höy konsentrasjon. Det finnes likevel korrosjons-skader av lapjoints (pillowing etc) som er resultat av en relativ langt sikt. Slike ting skjer ikke over natt, mens trenger maneder og arene. Og du trenger ikke mye kemi, egentlig bare H2O som sneaker seg under lakken og primer.
Pa den SX-BGW'en ble det oppdaget scratches. Det er ikke sikkert at disse scratches kommer fra stripping! Den som vet for sure hvor disse scratches ble pafört skal komme frem, mens den ma ogsa kunne bevise det. Ellers er det spekulering og det er ikke god a gjöre dette na 2 eller 3 parter sitter i bakgrunn og vil krangle pga av dette om pengene, mye pengene...
Mens, nar og hvem paförte disse scratches er na den store spörsmal. Og hvem betaler for all disse delays. Alle pynter pa hverandre og ingen föler seg skyldige.
En ting er likevel sikkert. Aegean fargene far/fikk man av pa 3 mulige mater: Enten bruker man laser-light eller kemi eller "sandstraling". Jeg tipper pa opsjon 2. Boeing bruker opsjon 3 om de ma omlakkere nye fly för avlevering, Lufthansa bruker i ökende grad laserlights.
Scratches paföres ikke med kemi eller laser eller sandstraling, mens med skarpe, metalliske ting som kan vaere verktöy, utstyr, nökkeler eller deler av klaene din. En titt pa jeans'en din viser at den har noen rivets. Jeg ikke gar ut og sier, det ble fjerning, det kan like gode har skjed pga uaksomhet. Jeg vet det ikke. Det er na saken mellom de involverte partene a finne frem en lösning, som til slutt er en ren finansiell lösning mellom fly-eier (DSF&L og MX leverandören). Etterpa sitter seg Norwegian og DSFL tilsammen og vil snakke om deres kontrakt av overlevering av denne fly og hva man gjörer da. Etter det jeg kjenner er flyet forsatt ikke eiendom av Norwegian.
Flyet flöy i sent Mai fra Brussels til Dinard i en blanc metallic livery. Flyet returnerte fra Dinard til Brussels sent i Juli i primer green med Norwegian hale og gresk registrering. Rett na star denne fly igjen i Hangar i Brussels.
Sa, na er det slutt igjen for idag (eller inatta). Det er fakta rundt omkring LN-KHB, mere kan man desverre ikke publisere i en apent forum.