DY fremover

flyKSU

ScanFlyer Gold
Kjosern fjerner etter sigende flere destinasjoner i Europa fra rutekartet, og vil fremover se mer på innenriks i Norge, og i Skandinavia. Så, hvilken destinasjon skal man gjette blir neste i Norge? Det er tre flyplasser på stamlufthavnsnetett som ikke trafikkeres av Norwegian så vidt jeg vet, og det er Haugesund, Molde og Kristiansund. I tillegg har du Torp.

Hva tror man? og hvordan kommer rutenettet deres forøvrig til å se ut fremover?

Det er jo meget begrenset hvor sleske-Kjos kan utvide i Norge. Markedet begrenser seg selv. I nord Norge er DY representert paa alle flyplassene, ingen mulighet for ekspansjon der med direkteruter som kan loenne seg.

Soerpaa er det som du sier kun Haugesund, Molde og Kristiansund. De to siste har jeg ingen tro paa kan bli loennsom med gode frekvenser for begge med de flyprisene vi ser i dag. Tror aldri du vil se ruter som f.eks. TOS-KKN/ALF e.l. fra DY

• Like
Reactions: CK
Tja, Norwegian har planer om å trafikkere en viss flyplass med beliggenhet nord for Mo i Rana ifølge broderfolket på nordsiden av fjellet...
Polarsirkelen Lufthavn eller noe sånn, den skal vistnok åpne neste år, og de reklamerer med 4 turer til OSL daglig, men prisen er nå oppjustert fra kr 498 til kr 550 en vei...

Så nå vet dere hvor Norwegian Kjos har kastet sitt blikk, tihii ^_^

E

Det ser ikke ut til at det blir Haugesund i overskuelig fremtid:

http://www.boarding.no/art.asp?id=32434

Jeg har heller tro på frekvensøkning på eksisterende ruter. Dessuten åpnet de jo nylig ruten til Kristiansand og vil snart starte opp til Ålesund.

Last edited:
Jeg har heller tro på frekvensøkning på eksisterende ruter. Dessuten åpnet de jo nylig ruten til Kristiansand og vil snart starte opp til Ålesund.

Det tror jeg du har rett i. Konsolidering på sektorer der de har fått fotfeste.

Må bare si meg enig med de to siste - nye ruter tror jeg det ikke blir, men heller en forstering av tidtabellen innenriks, og på CPH og ARN og kanskje LON og Tyskland for å tekkes business-reisende.

Tommy777. Hvorfor omtaler du Bjørn Kjos på denne måten? synes du oppfører deg som en jævla drittsekk! klare du virkelig ikke omtale folk på en respektabel måte!!!!

så, så - nå roer vi oss litt ned. Pust ut og tell til 56 begge to.

Må bare si meg enig med de to siste - nye ruter tror jeg det ikke blir, men heller en forstering av tidtabellen innenriks, og på CPH og ARN og kanskje LON og Tyskland for å tekkes business-reisende.

Enig, økning til Stockholm og København kommer nok også. Jeg vet ikke hvor mange avganger norwegian.se har mellom Stockholm og København, men det kan hende det økes der også.
Ellers utenfor Norge:
Daglig til Hamburg kanskje, rutetabellen dit er jo ikke så grei for biz-folket. Synd de legger ned en av de daglige til Paris, Orly er bedre enn CDG, selv om det er noe bedre på CDG T1 etter at det er bygget et lite shuttletog derfra til togstasjonen.

ARN-CPH blir Sterling sitt "turf" da de begynner Code-Share. Sa ingen aktivitet fra DY her.

Jeg forventer at vi ser ikke mye pa "nye ruter" fronten för våren, siden DY ma finne frem 5 fly som vil erstatte de MD80 i Sverige. Mens neste aret kommer flere nye maskiner fra Boeing, sa blir det igjen rom til ekspansjon.

Jeg har ikke tro at de kommer a leie inn mer brukte maskiner. Det finns rett og slett ikke mye -300er som lever opp til den standard DY forventer og er mindre enn 10 ars gammelt.

det kan vel ikke akkurat sies at det satses så mye på forretningstrafikk når man legger ned OSL-LGW og kutter til en rundtur på OSL-ORY til høsten.

men skjønner strategien; norsk samferdselspolitikk har jo vært melkekua til SAS i flere årtier allerede. ;)

det kan vel ikke akkurat sies at det satses så mye på forretningstrafikk når man legger ned OSL-LGW og kutter til en rundtur på OSL-ORY til høsten.

men skjønner strategien; norsk samferdselspolitikk har jo vært melkekua til SAS i flere årtier allerede. ;)

Den sloten som DY har fra OSL - LGW overflyttes til BGO ruten.
Norwegian kommer til å flytte OSL trafikken fra STN til LGW så snart det blir ledige sloter i riktig tidsrom.
BGO / SVG - LGW
OSL / TRD - STN

Var det ikke ett samarbeid med sterling inne i bildet her også?
Da er vel ikke det så vanskelig å tenke seg til at nb går på middelhavet og dy på 2-3 timers turene;)

Etter fem års drift og en voldsom ekspansjon er det på tide med en konsolidering, og med dagens drivstoffpriser skjønner jeg godt at Norwegian vil satse tyngre på kortere ruter, innenriks som utenriks. Jeg synes imidlertid ikke at denne strategien passer særlig godt med innfasingen av nye og store 737-800-maskiner. Disse er ikke nødvendigvis de beste om man skal klare å tilby mange frekvenser. Norwegian har fortsatt en kjempejobb foran seg om de skal klare å tiltrekke seg flere reisende med fullprisbilletter. Her håper jeg det tas noen skikkelige grep snart; viktigst er selvfølgelig å øke antallet frekvenser, men jeg tror også det er viktig å skille seg fra SAS ved å kutte en del i prisene på slike billetter.

Virker litt som DY har tenkt litt annerledes enn det lå an til for noen måneder siden, for eksempel ved offentliggjøringen av ruten til Dubai. Da var det større fly og destinasjoner et stykke unna, blant annet i Nord-Afrika, som ble snakket høyest om. Nå er det tydelig at mer fokus ligger på innenriks og kortere ruter. Som det blir påpekt virker dette litt rart med tanke på alle de nye 738- flyene.

På mange måter er DY nå ganske todelt. En del som det virker som skal satse på frekvens innenriks og på kortere ruter og en del som skal satse på fritidssegmentet og lengre ruter primært sydover. Den sistnevnte delen kommer jo til å bli større når de skal overta NBs trafikk fra oslo på mange sydenruter.

Jeg synes det virker fornuftig å satse på konsolidering innenlands med hovedvekt eksisterende ruter og økning av frekvensen, men på kortere europeiske ruter er det jo tøffere å øke frekvensen vil jeg tro. Det viser jo det faktum at de må legge ned en av de daglige til Orly.

Det kommer en del forandringer i DY sitt rutetabell til vinteren.

Mye er planlagt, mens til slutt er tilgjenglig kapasitet det hva teller.

5 737er ma frigjöres for svenske operasjoner
+ at man overtager de lenge Sterling ruter fra OSL, som mer eller mindre krever en bestemmt flytype. Med disse fly som kommer til flaten, trenges det ingen geni a se at DY ma kutte i sitt navaerende nettverk litt, enten i destiansjoner eller antall frekvenser, slik at den kan frigjöre dette kapasitet som trenges.

At en av de to daglige til ORY forsvinner... Hvem liker a bli i Paris i November eller Januar da det er kaldt? Etterspörelsen etter storby-turer synker betraktelig i vinter-halvaret.

Antar at DY har sikret seg muligheten til å kunne konvertere deler av 800-ordren til 700-maskiner?

Jeg tror ikke at DY kommer a konvertere til -700er.

Etter min beskjeden mening skal DY vente til A og B presenterer sine modeller som vil avlöse 737 og 32S. De sma versjoner av denne nye familier vil konkurrere direkte med CSerien av Bombardier. Jeg tror ikke at CS130 er godt nok for a ga med denne. For en ny 100 seter - og det er det hva DY skulle se pa - skulle MTOW vaere ikke mere enn 50 tonn.

Sa lenge, som de ma vente (trolig 10 ars til) kan man god bruke sine -300er. Noen av de gamle versjoner vil sikkert ga, mens de yngre modeller som er bygget i slutten av 90 tallene, de er godt for 10-15 ars liv til. Gir disse yngre maskiner Winglets, gjör Tech56 insert til flymotorer, det holder flyene up-til-date og kostnader lave. Langt smartere enn a ga med -700er som koster mye, veier 10 tonns mere og ville bli brukt pa de samme strekninger som de -300er.

Selv om jeg har liten tro i denne, sa kan det vaere klok a nytte sjansene pa 2nd hand marked dersom en yng -300er med lav cycles dykker opp for sale. Mens etter Aegean fiasko kan det god bli at DY vil takke seg nei, uansett hvor gode flyet er i teknisk tilstand... Faktum at LN-KHB utvikler seg til en never-ending story hjelper jo ikke akkurat med dette...

Back