DY & DX med gjennomgående bagasje

JESPER

ScanFlyer Blue
DY & DX med gjennomgående bagasje

Har ikke sett at dette er blitt nevnt på forumet.

Nå tilbyr DAT og Norwegian gjennomgående bagasje via BGO eller OSL.
Det gjelder først og fremst fra FRO og SRP.

Det er også motsatt; flyr du feks BDU - OSL - FRO kan du ikke bare tagge bagasjen helt frem, men du kan også sjekke inn helt frem. Dvs at du får boardingkort (dette pga DX blir handlet i DY sitt dcs i OSL og BGO), noe du ikke gjør om du flyr ut fra FRO eller SRP.

Håper dette er starte på et godt sammarbeid mellom DY og DX. Håper også at SK ser lyset å hiver seg med!
 
Re: DY & DX med gjennomgående bagasje

Har ikke sett at dette er blitt nevnt på forumet.

Nå tilbyr DAT og Norwegian gjennomgående bagasje via BGO eller OSL.
Det gjelder først og fremst fra FRO og SRP.

Det er også motsatt; flyr du feks BDU - OSL - FRO kan du ikke bare tagge bagasjen helt frem, men du kan også sjekke inn helt frem. Dvs at du får boardingkort (dette pga DX blir handlet i DY sitt dcs i OSL og BGO), noe du ikke gjør om du flyr ut fra FRO eller SRP.

Håper dette er starte på et godt sammarbeid mellom DY og DX. Håper også at SK ser lyset å hiver seg med!

Helt klart nye takter fra DY, og ennå et steg bort fra den rene LCC strategien de startet med.
Nå står det ikke på SK ( eller WF) for å få avtale om å sende bagasje gjennomgående , men DY som fortsatt ikke er medlem av IATA. Skal de ha en slik avtale, må det nok tegnes en helt vanlig interlineavtale, som også betinger at hverandres dokumenter skal kunne brukes. De er nok ikke der ennå, men hvem vet om ikke også Norwegian kommer dit en gang i framtiden.
 
Re: DY & DX med gjennomgående bagasje

Enda et steg strategien hvor de trenger all den feed de kan få innen de starter opp IC? Med DAT som regional-leverandør til DY kan vi plutselig se DAT starte opp på flere plasser i Norge/Sverige/Danmark for å feede DY videre ut i Europa og verden.
 
Re: DY & DX med gjennomgående bagasje

Kanskje DY kunne få DAT til å drive en "Norwegian Connection" tjeneste med ATR, om dette samarbeidet skal utvikles. DY kan flytte sine 737er på utland og overlate innenlandsruter som KRS, KSU og HAU til DAT så lenge det ikke trengs en 737.

Det kan da fungere slik: DAT har ATRer på OSL som settes brukes på ruter som KRS, FRO, SRP, MOL og KSU og evt. andre ruter om det ikke er pax nok til å fylle en 737. Selvfølgelig får man da gjennomgående billett dit man skal.
 
Re: DY & DX med gjennomgående bagasje

DAT har jobbet med dette i minst ett og et halvt år. Det et er viktig å merke seg at dette er kun av avtalen om gjennomsjekk av bagasje, det er altså ikke snakk om å selge gjennomgående billetter med alle forpliktelser som følger med de. Ønsket om en bagasjeavtale oppsto i DAT ettersom de i BGO har mange pax til/fra SVG som benytter seg av DY. Av samme grunn hadde DAT derfor også en liknende avtale med Vilanden. Jeg har aldri hørt at det har vært noe planer eller noe ønske om å inngå lignende avtaler med SAS.
 
Re: DY & DX med gjennomgående bagasje

Jada, jeg er klar over det. Det ble borte etter at SGS mistet handlingen på OSL. Grunnen til at gjennomsjekk var mulig tidligere er fordi DAT brukte samme DCS.
 
Re: DY & DX med gjennomgående bagasje

Jada, jeg er klar over det. Det ble borte etter at SGS mistet handlingen på OSL. Grunnen til at gjennomsjekk var mulig tidligere er fordi DAT brukte samme DCS.

DAT hadde også "vanlige" Interlineavtaler med SAS, Widerøe og mange andre seskap, men dette gikk de bort fra på et tidspunkt, slik at det ikke er mulig med denne typen opplegg uten at man gjøre spesielle ordninger som med DY nå .
 
Re: DY & DX med gjennomgående bagasje

Er usikker her, men lurer på om avtalen med DX ble sagt opp av SK for å innføre 100 % elektroniske billetter (krav fra IATA). SK sa opp en rekke avtaler med forskjellige flyselskaper på grunn av dette for noen år siden.
 
Re: DY & DX med gjennomgående bagasje

Nei, det skjedde mens vi hadde handlingen av DAT på OSL. Hva slags DCS du bruker er da likegyldig mtp gjennomsjekk av bagasje.

Jo, det har du forsåvidt rett i. Men teori og praksis er ikke det samme. Fordi DX lå aktivt i deres system fortsatte utestasjonene å gjennomsjekke bagasjen som før. Først etter at de byttet handlingagent+DCS ble det stort sett slut på det.
 
Back
Top