DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

Noen fligter er satt opp med crewchange, men fortsatt går altfor mange med T/R crew. T/R crew er ødeleggende på mange måter. Det tåler som dere har påpekt ikke delays, videre er man praktisk talt ubrukelig dagen etter en T/R LPA pga. Subpart-Q minimum nedhviling. Dette medfører at hver gang man sender et crew T/R kanari øker man crewbehovet med et crew dagen derpå.

----
Helt enig i dette.

---
... og med dette mente du...hva...?
(ja, jeg vet jeg stilte spørsmål ved DY's crewplanlegging på Canaries...;-)

Tally-Ho

Jeg mente at jeg vet, som dy-crew, hadde stopp der i nov og skal ha stopp der nå i januar.

Det jeg ikke vet er om vi har back-up crew (aldri hørt om det i såfall). Jeg vet heller ikke hva det var som skjedde med nettopp denne turen. Eller har det noe med den høytiden vi akkurat har vært igjennom, og at alle har vært hjemme??

DY har crewovernatting på både LPA, TFS og ACE. Det er OSL og TRD basert crew som overnatter på Holmarna. Men i forbindelse med julehøytiden har man programmert noen flighter med tur/retur crew. I går var det flygelederstreik på LPA etter det jeg har hørt og slottider som hele tiden ble endret, med det til følge at crew gikk ut på arbeidstid. Situasjonen er nå løst og alle crew, pax og fly er hjemme igjen der de skal være:D

DY har crewovernatting på både LPA, TFS og ACE. Det er OSL og TRD basert crew som overnatter på Holmarna. Men i forbindelse med julehøytiden har man programmert noen flighter med tur/retur crew. I går var det flygelederstreik på LPA etter det jeg har hørt og slottider som hele tiden ble endret, med det til følge at crew gikk ut på arbeidstid. Situasjonen er nå løst og alle crew, pax og fly er hjemme igjen der de skal være:D

---
Takk for info MD, det gleder meg at også DY normalt har crewchange der nede. Sånn må det være! Så ser man utfordringene når firmaene forsøker å skjemalegge crew t/r nå på vinteren, med værutfordringer, og kanskje slot/ATC-konflikt i tillegg.

Tally-Ho

Mig bekendt har SAS ikke crewbytte på Canarieøerne.
I alle fald flyves frem og tilbage med samme crew til AAR/AAL/BLL og CPH
Hilsen
Ole

Jeg vet heller ikke hva det var som skjedde med nettopp denne turen. Eller har det noe med den høytiden vi akkurat har vært igjennom, og at alle har vært hjemme??

Det er jo absolutt sannsynlig og forståelig.;) SEr jo at alle selskaper slet voldsomt i går, men at det var DYs flighter til OSL og TRD som ble kjempeforsinket, mens resten av DYs flighter og charter greidde seg brukbart. Mens SAS hadde en ekstrem forsinkelse på sitt SVG charterfly som først landet 1330 i dag og skulle ha vært i SVG før klokken 2000 i går kveld. Huff.:rolleyes:

SK flyr endel V slinger ned til Kanariøyene, bla ACE. På lørdager flyr de bla TRD-ACE-SVG og SVG-ACE-TRD, dette for og få slingene til å gå innenfor arbeidstidsreglementet SUBPART Q. Veldig lange arbeidsdager er resultatet og ikke minst sårbart for delays.

Ja SK-crew tror jeg neppe har hatt stopp på Kanariøyene overhodet, når det
gjelder Novair - så hadde vi stopp når vi fløy til Gran Canaria (LPA) og
Tenerife (TFS); men ikke til Lanzarote og Fuerteventura. Om det har blitt
noen forandringer på dette etter at jeg sluttet vet jeg ikke, men tror det
er samme systemet enda. Primera Air tror jeg heller ikke har stopp, kun
stop and turn..

Back