DY 1816/1817 i dag til/fra LPA

litt-amatør

ScanFlyer Gold
Medlem
Noen som vet hva som har skjedd med DYs flight til LPA i dag? Flyet kom seg av gårde fra Oslo først 13.30 (skulle gått 11.00), to og en halv time forsinket. Men returen er nå helt borte...? På tekst-TV side 323 står det innstilt, mens på OSL.no er rett og slett ankomsten tatt bort, så vidt jeg kan se.

Er (tror jeg da) noen om bord som jeg skulle kontakte i morgen, og som jeg akkurat nå er glad for at jeg ikke tilbød meg å hente på OSL...:cry:;)
 
Kan det være at besetningen så etter landing at de vil overstige antall timer som de har lov å fly før de tok at mot OSL igjen? Slik at de må ha nattstopp/crew rest?
 
Den fløy OSL-LPA som DY1816, så fløy den som DY1817 LPA-LGW, så flyr den som DY8917 LGW-OSL i natt, med ankomst OSL 0200z i natt...

Er LN-NOL

Merkelig rute spør du meg.
Ser ut som LN-DYB er på tur til LGW nå i skrivende stund, som DY8904, så flyr den videre til LPA som DY8905 med landing der klokken 0430 i natt lokal tid, men ser ikke at den kommer i retur hverken i natt eller i morgen tidlig...:S

Merkelig...
 
Pga slot-tider går de til london på vei hjem, for så å bytte besetning fra london til oslo.
 
Last edited:
00:15 Las Palmas DY1771 Norwegian - Ny tid 11:15

Her er Trheimsmaskina... DY virker å slite litt fra holmen ikveld.. :D
 
Takk for info, så de kjørte et nytt fly ned til LGW med nytt mannskap? Ble nok litt vanskelig for DY til LPA i dag, ja. Stygg forsinkelse til TRD, de trengte kanskje også nytt mannskap?
 
Ryktene sier det var tre fly som måtte ha nytt crew i london fra canari holmene. Sendte kanskje ned et eget fly med disse besetningene iom flightnr 89xx ble brukt.....
 
Ser ut til å ha vært masse kaos fra Kanariøyene i dag. Er det slot-tider som også er problemet? Ser f eks at Air Europa kom inn fra LPA over en halvtime tidlig til både BGO og SVG men dro over halvannen time forsinket.

Og ser ut som at SK har en ekstremt stygg forsinkelse til SVG på godt over et halvt døgn på SK 7372. Og DY til TRD var jo heller ikke pen.
 
Nå vet jeg intet om denne DY-delay'en.
Men nå er det sånn at dersom man ikke har standbycrew liggende på Kanariøyene, så ryker dette opplegget ganske elegant ved større forsinkelser.

Jeg VET at noen selskaper ikke har back-up crew liggende på LPA / TFS, av kostnadsmessig hensyn. Vet ikke om dette gjelder DY. Noen som vet?

Har selv operert Kanariøyene i 13 år, og man vet av erfaring at slike snøperioder som vi nå er inne i GARANTERT gir delay's, og dermed har selskapet vårt crewchange der nede + back up i form av standbycrew (crewstop med hotell). På den måten tåler man mange timers delay uten at det ytterligere skaper forsinkelser hjemover.

At DY - maskinen flyr OSL - LPA - LONDON kan tyde på crewchange først på sistnevnte sted (JAR Subpart Q tjenestetidsbestemmelser muliggjør denne strekningen - uten forsinkelser!), noe som følgelig er besparende for selskapet.

I det hele tatt - Kanariøyene ligger i grensesonen for å utnytte JAR fullt ut, og tåler ikke delays, hvis man ikke har back-up crew / crewchange der nede!
Dette er noe alle selskaper må forholde seg til.

Tally-Ho
 
Last edited:
Jeg VET at noen selskaper ikke har back-up crew liggende på LPA / TFS, av kostnadsmessig hensyn. Vet ikke om dette gjelder DY. Noen som vet?

Åi, for en avsløring :p

Men uh, for å være litt seriøs så har Norwegian så vidt meg bekjent ikke noe stand-by crew der nede. Men det gjelder vel mange selskaper det.
 
Åi, for en avsløring :p

Men uh, for å være litt seriøs så har Norwegian så vidt meg bekjent ikke noe stand-by crew der nede. Men det gjelder vel mange selskaper det.
----
Oppfattet du spørsmålet som "useriøst"?

Jeg tror alle charterselskaper (i alle fall Thomas Cook) har standbydekning og/eller crewchange der nede. De har lært dette "the hard way" - det nytter ikke å improvisere når man sitter der med problemene i fanget. SK og DY kjenner jeg ikke noe til, men ville tro at de har crewchange der nå, selv om de har forsøkt div. varianter.,

Tally-Ho
 
-
Jeg tror alle charterselskaper (i alle fall Thomas Cook) har standbydekning og/eller crewchange der nede. De har lært dette "the hard way" - det nytter ikke å improvisere når man sitter der med problemene i fanget. SK og DY kjenner jeg ikke noe til, men ville tro at de har crewchange der nå, selv om de har forsøkt div. varianter.

Det kan se ut som Norwegian her hatt et tilfelle av "learning by not doing". Ofte en ganske effektiv, men litt dyr kursform. Med det volumet de etterhvert har til Kanariøyene, så bør de vel vurdere å lære litt fra charterselskapene her, som neppe har crew der kun for morroskyld.
 
Etter det jeg har hørt har de crewchange der nå. Mulig de har gjort forandringer nå i julen?
 
Med alt det kaoset man hadde i Europa rundt juletider i år så skal man vel heller ikke se bort fra at de ble kluss selv om de hadde crew der nede. Eller at de minimerte klusset totalt sett ved å ta et "London-tricks".
 
----
Oppfattet du spørsmålet som "useriøst"?

Tally-Ho

Overhodet ikke, det var din utheving "jeg VET ..." som jeg syns var litt komisk, akkurat som du avslørte en stor hemlighet. ;)

Jeg vet at også Novair har crew der nede. SK er jeg veldig usikker på men de sender med teknikere i tilfelle noe skulle skje.
 
Back
Top