Dust 3.0

Mye bra her... har også booket på feil dag nå og da.

Hadde en lei en i ARN for noen år siden. Sykt god kake i loungen, så jeg (og elefanten) satt og gafler i oss... glemte alt som hette fly.

Når jeg omsider rettet meg opp og tørket kakesmuler fra munnvikene var det 25-ish minutter siden flyet gikk.

Billettkontoret lo seg ihjel og gav meg ny billett for 500:- SEK.
 
Gjorde en Hotwire hot deal på feil måned. Da trodde jeg alt håp var at ute, men de booket om uten å mukke da jeg ringte. Endte faktisk opp med samme hotell og pris også.

Utrolig hva som ordner seg om man er normalt høflig.

Har hatt et problem hvor jeg søker opp en dato, mens hotwire automatisk stiller søkedato en dag tilbake.
Gjorde selvfølgelig denne blemmen da jeg skulle til Miami. Etter en kjapp telefon ordnet de derimot dette på uklanderlig vis. Tommel opp.
 
Var på kurs på Østlandet for noen år siden da jeg fikk en trist beskjed så jeg måtte reise nordover samme dag som jeg egentlig skulle hjem. Stappet kortet i SAS-automaten av gammel vane og fikk ut boardingpass og bagasjetagg, det jeg ikke fikk med meg var at det var hjemreisen jeg hadde sjekket inn på og ikke turen nordover. Oppdaget dette da jeg ikke fikk boardingtiden på boardingpasset til å stemme med skjermene. Kontaktet SAS-skranken om glippen, fikk nytt boardingpass og de lovte dyrt og hellig at bagasjen min skulle bli tagget om til min til Værnes, noe de selvfølgelig ikke gjorde.
Da jeg ventet på bagasjen min viste det seg at den hadde tatt veien til Ålesund istedet for Værnes hvor jeg byttet transportmiddel. Jeg sa at bagasjen bare kunne ligge på Vigra til jeg kom hjem to dager senere, men dette kom ikke på tale, de skulle sende bagasjen etter meg. Endte med at jeg hentet bagasjen morgenen jeg skulle sjekke inn på flyplassen til å begynne med uten jeg var på samme fly...
 
Har ingen booking blemmer jeg husker, men dust har jeg nok følt meg i noen situasjoner ja... Jeg sjekker ofte setekart og vet jo hvor jeg skal sitte når jeg kommer ombord. Men jada, har prestert å sette meg feil side en gang, 1F når jeg skulle sitte 1A. Eller når rad 1 mangler på en side har jeg også satt meg feil en gang... Man føler seg litt dust da som flynerd! ;) I hvertfall når det var min kone som påpekte det!
 
Har ingen booking blemmer jeg husker, men dust har jeg nok følt meg i noen situasjoner ja... Jeg sjekker ofte setekart og vet jo hvor jeg skal sitte når jeg kommer ombord. Men jada, har prestert å sette meg feil side en gang, 1F når jeg skulle sitte 1A. Eller når rad 1 mangler på en side har jeg også satt meg feil en gang... Man føler seg litt dust da som flynerd! ;) I hvertfall når det var min kone som påpekte det!
Ja huff. Emirates, bak gardinen klasse for litt siden(boarding i MNL)gikk jeg pga status som en av de første ombord i flyet. Som vanlig ble jeg invortes lett irritert over hvor mange som egentlige ikke klarer å finne setet sitt. Hvor vanskelig kan det være liksom? Flyet fylles og ei søt snuppe blir stående i midtgangområdet hvor jeg sitter. Jeg gir opp denne håpløse passasjeren, lukker meg inne i min egen verden med BOSE hodetlf og setter på en film. Boarding completed. "Men faen skal ikke denne jenta sette seg da". Etter etpar minutter kommer en flyvert og tapper meg på skuldren: "excuse me sir can i see ur boardingpass pls?" Irritert, men med et lett håp som Platinum medl om en kjapp upgrade til Biz, viser jeg det til han hvorpå han sier: "excuse me sir u are sitting in the wrong seat". Det å måtte reposisjonere seg i en fullstappet kabin var en rødmende og selsom lærepenge for en selvutnevnt verdensvant tulling(moi):-)
 
Last edited:
Skulle via ATL til STR for noen år siden, med Delta. Ankom ATL fra en eller annen flyplass (tror kanskje Memphis?) kastet et blikk på skjermen med oversikt over terminal, gater og avganger, og konstaterte at jeg hadde omlag halvannen time på å komme meg til riktig terminal. Godt å slippe stress. Ankom riktig terminal på null tid, fant gate og satte meg pliktskyldigst med ryggen mot skranken og plantet Sennheiser-hodetelefoner på hodet og satte Pink Floyd på full guffe. Klokken var noe slik som 16:15, boarding var 17:05, avgang 17:45 (eller noe sådan). Null stress.

Problem: Etter et år hvor nesten alle mine utenlandsturer hadde vært med Lufthansa via FRA, og tre Leffe Blond i baren før avgang til ATL, hadde jeg underbevisst fått for meg at jeg også nå skulle til FRA med Lufthansa; så da jeg ankom gaten jeg hadde blinket ut (husker ikke hvilken, men la oss for enkelhets skyld si F8) og så store Lufthansaskilt- og plakater, og FRA på tavla, så var alt i min verden i skjønneste orden.

Da klokken var blitt 17:25, tjue minutter over oppsatt boardingtid, stusset jeg over at boarding ennå ikke var begynt og, desto mer, over at ingen av de som satt rundt meg var utålmodige. Det var først på dette tidspunktet at jeg kastet et blikk mot gaten igjen og nøye reflektere over destinasjon og selskap. Det var dermed først på dette tidspunktet jeg innså tabben: Jeg skulle for en gangs skyld ikke til FRA med Lufthansa, men til STR med Delta. Og så kom panikken: Så jeg feil på skjermen da jeg kom opp brua fra flyet til ATL og derfor kunne befinne meg på feil terminal? Og uansett: det var 20 minutter siden boarding til STR-flyet skulle begynne; det simpelthen måtte være for sent uansett hvor jeg og flyet til STR befant oss. Jeg tenkte at kredittkortgrensen min var 50 000, og ba om at det måtte holde til å kjøpe ny billett, og lurte på hvor mye av dette Universitetet i Oslo ville dekke... antakeligvis ingenting.

Nærmest på måfå, ruslet jeg vekk fra gate F8 (eller hvilken det nå var) og så tilfeldigvis på skjermen at Deltas fly til STR gikk fra F10 (eller nabogate). Uten håp tuslet jeg bort og fant gaten fullstendig tom, på to gateagenter nær. Døren bak dem var lukket, og skjermene over dem viste bare neste flight. Jeg ruslet allikevel bort til dem og følte meg nokså liten. Den ene målte meg med blikket og spurte om jeg var Sundet. Det bekreftet jeg, hvorpå hun målte meg med blikket enda en gang. 'Vi har ropt deg opp flere ganger', skjennet hun på meg, og til og med forsøkt å ringe deg' (!). 'Hadde du kommet hit 30 sekunder senere enn du nå gjorde, så hadde du blitt igjen her. Folk som deg burde ikke reise alene!'

Jeg har aldri noen gang blitt så glad for en sur fornærmelse, og har i dag, mange hundre flyturer senere, fremdeles så store senskader at jeg selv på OSL sjekker hver eneste skjerm jeg går forbi for å forsikre meg om at jeg fremdeles husker riktig gate, og trippelsjekker også alltid når jeg ankommer gate at det rent faktisk er den rette.
 
Skulle via ATL til STR for noen år siden, med Delta. Ankom ATL fra en eller annen flyplass (tror kanskje Memphis?) kastet et blikk på skjermen med oversikt over terminal, gater og avganger, og konstaterte at jeg hadde omlag halvannen time på å komme meg til riktig terminal. Godt å slippe stress. Ankom riktig terminal på null tid, fant gate og satte meg pliktskyldigst med ryggen mot skranken og plantet Sennheiser-hodetelefoner på hodet og satte Pink Floyd på full guffe. Klokken var noe slik som 16:15, boarding var 17:05, avgang 17:45 (eller noe sådan). Null stress.

Problem: Etter et år hvor nesten alle mine utenlandsturer hadde vært med Lufthansa via FRA, og tre Leffe Blond i baren før avgang til ATL, hadde jeg underbevisst fått for meg at jeg også nå skulle til FRA med Lufthansa; så da jeg ankom gaten jeg hadde blinket ut (husker ikke hvilken, men la oss for enkelhets skyld si F8) og så store Lufthansaskilt- og plakater, og FRA på tavla, så var alt i min verden i skjønneste orden.

Da klokken var blitt 17:25, tjue minutter over oppsatt boardingtid, stusset jeg over at boarding ennå ikke var begynt og, desto mer, over at ingen av de som satt rundt meg var utålmodige. Det var først på dette tidspunktet at jeg kastet et blikk mot gaten igjen og nøye reflektere over destinasjon og selskap. Det var dermed først på dette tidspunktet jeg innså tabben: Jeg skulle for en gangs skyld ikke til FRA med Lufthansa, men til STR med Delta. Og så kom panikken: Så jeg feil på skjermen da jeg kom opp brua fra flyet til ATL og derfor kunne befinne meg på feil terminal? Og uansett: det var 20 minutter siden boarding til STR-flyet skulle begynne; det simpelthen måtte være for sent uansett hvor jeg og flyet til STR befant oss. Jeg tenkte at kredittkortgrensen min var 50 000, og ba om at det måtte holde til å kjøpe ny billett, og lurte på hvor mye av dette Universitetet i Oslo ville dekke... antakeligvis ingenting.

Nærmest på måfå, ruslet jeg vekk fra gate F8 (eller hvilken det nå var) og så tilfeldigvis på skjermen at Deltas fly til STR gikk fra F10 (eller nabogate). Uten håp tuslet jeg bort og fant gaten fullstendig tom, på to gateagenter nær. Døren bak dem var lukket, og skjermene over dem viste bare neste flight. Jeg ruslet allikevel bort til dem og følte meg nokså liten. Den ene målte meg med blikket og spurte om jeg var Sundet. Det bekreftet jeg, hvorpå hun målte meg med blikket enda en gang. 'Vi har ropt deg opp flere ganger', skjennet hun på meg, og til og med forsøkt å ringe deg' (!). 'Hadde du kommet hit 30 sekunder senere enn du nå gjorde, så hadde du blitt igjen her. Folk som deg burde ikke reise alene!'

Jeg har aldri noen gang blitt så glad for en sur fornærmelse, og har i dag, mange hundre flyturer senere, fremdeles så store senskader at jeg selv på OSL sjekker hver eneste skjerm jeg går forbi for å forsikre meg om at jeg fremdeles husker riktig gate, og trippelsjekker også alltid når jeg ankommer gate at det rent faktisk er den rette.

He he he. Der var dagens :)
 
...store senskader at jeg selv på OSL sjekker hver eneste skjerm jeg går forbi for å forsikre meg om at jeg fremdeles husker riktig gate, og trippelsjekker også alltid når jeg ankommer gate at det rent faktisk er den rette.
Forøvrig en lystig tråd dette som jeg fant altfor sent. Uansett det med å sjekke ulike skjermer opp og ned til den store gullmedalje kan også ha sin bakside bare så det er sagt. Hvis bringer meg til Simon Bolivar Intl VEN, CCS(2007/2008). Der hadde jeg da dette inntraff vært noen ganger før uten trøbbel men denne gangen hadde jeg en kompis på slep og i all uovertreffenhet lovte jeg han at jeg skulle få oss trygt fra CCS til Aruba. Jeg har forsåvidt, inntil da, som Sundet alltid vært nøye på å sjekke skjermer men da alle de 3 el 4 skjermene jeg sjekket viste forskjellig informasjon om gate da ble det hele bare forvirrende og man skulle bare ønske man hadde sjekket kun 1 skjerm. Ikke at det hadde hjulpet stort men å leve i den tro at man har fått rett info er bedre en å bli forvirret.

Etter å ha vært på samtlige gater, hvor det sto fly som skulle til andre steder, så spurte man etterhvert i informasjonen om hva som hadde skjedd. Etter dette møtet roet man seg noe ned selv om jeg fikk et svar som ikke stemte overens med noe av det jeg hadde sett på noen skjerm. Ankom gaten som jeg fikk oppgitt i informasjonen og der var det en Air Europa maskin som boardet til Madrid. Gatepersonalet der henviste meg tilbake til skjermene og hadde ingen tid til å sjekke for meg(kanskje like greit). Skjermene hadde nå begynt å vise nye spennende alternativ.
Da ga jeg opp og begynte med eliminasjonsmetoden mens jeg så/hørte etter folk som snakket Hollandsk i håp om at de skulle til Aruba og evt forhøre meg hvilken gate de hadde tenkt seg til. I tillegg visste jeg at vi skulle fly med Aeropostale(DC9 maskin)og etter å ha sett utover alle mulige utenlandsk gater jeg kunne se fra terminalbygningen kunne jeg slå fast at det sto det ingen Aeropostale maskiner der. Fikk utsyn mot fjernpark og der sto det sikkert en 10-15 Aeropostale maskiner(pluss en masse annet venezueleansk snacks)og siden det begynte å nærme seg oppgitt avgangstid ga dette meg informasjon om at vi måtte til fjernparkboarding område et hakk ned. Hvis jeg ikke husker helt feil mener jeg at fjernpark ved CCS er en herlig miks av flymaskiner som skal både innenriks og utenriks(sikkert ikke unikt for CCS det altså).

Denne dagen var det heller ikke mye info om boarding over flyplassens PA anlegg og det som var av den var på spansk(med den lespete raske Venezuleanske vrien ikke så lett å få med seg for en som tilbake da kun behersket turist "riks" spansk i sakte form). Alle de andre gangene jeg har flydd til el via denne flyplassen(før og etter)har annonsering også vært på engelsk. Mulig jeg var så stresset så jeg ikke fikk den med meg, vel uansett..
Vel vel vi kom oss ombord og til Aruba. Men i motsetning til Sundet har denne episoden satt motsatte spor hos meg. Med det menes at jeg satser helhjertet på at info fra første skjerm stemmer. Tar det så derfra i beste adhock stil ved evt forandringer som blir meg tildel underveis fra andre kilder:-) Gått bra så langt "knock on wood"..
 
Last edited:
Back
Top