Skulle via ATL til STR for noen år siden, med Delta. Ankom ATL fra en eller annen flyplass (tror kanskje Memphis?) kastet et blikk på skjermen med oversikt over terminal, gater og avganger, og konstaterte at jeg hadde omlag halvannen time på å komme meg til riktig terminal. Godt å slippe stress. Ankom riktig terminal på null tid, fant gate og satte meg pliktskyldigst med ryggen mot skranken og plantet Sennheiser-hodetelefoner på hodet og satte Pink Floyd på full guffe. Klokken var noe slik som 16:15, boarding var 17:05, avgang 17:45 (eller noe sådan). Null stress.
Problem: Etter et år hvor nesten alle mine utenlandsturer hadde vært med Lufthansa via FRA, og tre Leffe Blond i baren før avgang til ATL, hadde jeg underbevisst fått for meg at jeg også nå skulle til FRA med Lufthansa; så da jeg ankom gaten jeg hadde blinket ut (husker ikke hvilken, men la oss for enkelhets skyld si F8) og så store Lufthansaskilt- og plakater, og FRA på tavla, så var alt i min verden i skjønneste orden.
Da klokken var blitt 17:25, tjue minutter over oppsatt boardingtid, stusset jeg over at boarding ennå ikke var begynt og, desto mer, over at ingen av de som satt rundt meg var utålmodige. Det var først på dette tidspunktet at jeg kastet et blikk mot gaten igjen og nøye reflektere over destinasjon og selskap. Det var dermed først på dette tidspunktet jeg innså tabben: Jeg skulle for en gangs skyld ikke til FRA med Lufthansa, men til STR med Delta. Og så kom panikken: Så jeg feil på skjermen da jeg kom opp brua fra flyet til ATL og derfor kunne befinne meg på feil terminal? Og uansett: det var 20 minutter siden boarding til STR-flyet skulle begynne; det simpelthen måtte være for sent uansett hvor jeg og flyet til STR befant oss. Jeg tenkte at kredittkortgrensen min var 50 000, og ba om at det måtte holde til å kjøpe ny billett, og lurte på hvor mye av dette Universitetet i Oslo ville dekke... antakeligvis ingenting.
Nærmest på måfå, ruslet jeg vekk fra gate F8 (eller hvilken det nå var) og så tilfeldigvis på skjermen at Deltas fly til STR gikk fra F10 (eller nabogate). Uten håp tuslet jeg bort og fant gaten fullstendig tom, på to gateagenter nær. Døren bak dem var lukket, og skjermene over dem viste bare neste flight. Jeg ruslet allikevel bort til dem og følte meg nokså liten. Den ene målte meg med blikket og spurte om jeg var Sundet. Det bekreftet jeg, hvorpå hun målte meg med blikket enda en gang. 'Vi har ropt deg opp flere ganger', skjennet hun på meg, og til og med forsøkt å ringe deg' (!). 'Hadde du kommet hit 30 sekunder senere enn du nå gjorde, så hadde du blitt igjen her. Folk som deg burde ikke reise alene!'
Jeg har aldri noen gang blitt så glad for en sur fornærmelse, og har i dag, mange hundre flyturer senere, fremdeles så store senskader at jeg selv på OSL sjekker hver eneste skjerm jeg går forbi for å forsikre meg om at jeg fremdeles husker riktig gate, og trippelsjekker også alltid når jeg ankommer gate at det rent faktisk er den rette.