Dumping fra fly!

B737

ScanFlyer Blue
God kveld!
Var på ferie på Sunnmøre, (Stranda), og her før helga kom det en SAS- maskin på vei ned til AES. Da den passerte nesten over huset så kom det en dusj fra bakenden midt på flykroppen. Noen som vet hva som ble dumpet? så ut som at det var en klar væske. Fuel blir vel dumpet gra vingen? Dette var som sagt midt på bak. Fikk ikke funnet fram kamera, så jeg har ikke bilde.

På forhånd takk!
Hilsen Frode.

Tipper dette er spillvann fra vasken ombord. De flyene SAS flyr med til AES har ikke muligheten til å dumpe fuel, så det var det garantert ikke.

Går vannet fra håndvasken rett ut? Virker litt "NSB".
Greit nok når flyet er i FL310, da når vel ingenting ned til bakken, men når det er så lavt at det sees fra bakken er det vel en risiko for at folk på bakken kan få seg en ørlett dusj?

...men når det er så lavt at det sees fra bakken er det vel en risiko for at folk på bakken kan få seg en ørlett dusj?

Sjelden folk er på toalettet under avgang/landing - setebelteskiltet er vel på under FL100 (minst), så stort problem er det vel neppe.

Hvis teorien til Hickock stemmer kan det jo være at crew har tømt siste kafferesten i vasken eller tømt vannkokeren el.l.

Toalettvann er det ikke .. det går i eget system.

Det kan også ha vært vanntanken. Det hender at den ikke blir stengt skikkelig, men det sannsynlige er nok at det var spillvann fra vasken i galley, ja.

Det var noe i den gata jeg trodde også, men trodde også at alt "brukt" vann havnet i tanker som blie tømt på bakken- noe sånt som MOW skriver?
Takker så mye for svar, gutter!
Frode!

Hva er det jeg leser her? Trodde 737 var miljøvennlig slik at alt gikk i Waste-tanken. Dersom vann tanken ikke er skikkelig stengt stengt kan heller ikke dekkslet på utsiden stenges, dere flyr vel ikke da? Kom med en forklaring som holder!!!

Hva er det jeg leser her? Trodde 737 var miljøvennlig slik at alt gikk i Waste-tanken. Dersom vann tanken ikke er skikkelig stengt stengt kan heller ikke dekkslet på utsiden stenges, dere flyr vel ikke da? Kom med en forklaring som holder!!!

Holder vann i massevis dette vel.

Fra "The 737 Technical Site":
Waste water is either drained into the toilet tanks or expelled through heated drain masts.

Fra Airliners.net (reply #1), riktignok i relasjon til B757:
Drain masts are to drain "grey" water from lav sinks and galley drains. Blue water stays in the tank.

OK?

Riktig som beskrevet ovenfor. Vann (gråvann) fra toilettene går i egne "heated drain masts". Normalt fordamper dette i høyden. Disse oppvarmede "dreneringsrørene" kan være varme selv om flyet har parkert på bakken, og man skal være forsiktig med å ta på de.

"Blåvann" går rett i spesielle waste-tanks, som tømmes på bakken med egen "sugebil".

Prinsippet er det samme både på Airbus, Boeing etc.....

Tally-Ho

Back