Dumping av fuel fra 737?

aulin

Newcomer
På kontoret sitter jeg og har innflygingen til Torp rett over meg. I dag la jeg merke til at et Ryan Air fly dumpet fuel på vei inn.

Flyet kom fra Liverpool, så landingsvekt burde ikke være grunnen? Ser heller ikke for meg at Ryan air kaster bort ressurser ...

Hva kan være grunnen til en slik fuel dumping?

Re: Dumping av fuel

På kontoret sitter jeg og har innflygingen til Torp rett over meg. I dag la jeg merke til at et Ryan Air fly dumpet fuel på vei inn.

Flyet kom fra Liverpool, så landingsvekt burde ikke være grunnen? Ser heller ikke for meg at Ryan air kaster bort ressurser ...

Hva kan være grunnen til en slik fuel dumping?

Ryanair har ingen fly som kan dumpe fuel.

Spennende ... da lurer jeg veldig på hva det kan ha vært. "Kondensstriper" fra vingene, litt lenger ut enn motorene. Er det rett og slett så lite spennende som kondens?

Spennende ... da lurer jeg veldig på hva det kan ha vært. "Kondensstriper" fra vingene, litt lenger ut enn motorene

Det dannes ofte kondensstriper ved ytre kant på flaps.

flapcornertrail.jpg

Re: Dumping av fuel hos Ryanair

Boeing. 737 kan ikke dumpe fuel men må forbrukes før nødlanding eller så blir det Flyteknikeres jobb å ta en overvekt landing sjekk. Det er normalt å fly en liten omvei før landing hvis FMS kalkulere med overvekt landing. Flyet sier fra ved å printe rapport og sende ACARS hvis overvekt eller hard landing oppstår slik at flygerne ikke kommer unna uten sjekk.

Og om de kunne dumpe, ville de neppe gjort det på innflygningen ;)

Eller man kan gjøre som SAS i CPH og over fylle flyet med fuel, så det må ligge i holding og brenne fuel i lav høyde med flaps etc ute for å øke gasspådrag i 10-15 minutter, etter først ha flydd til OSL fra CPH i FL100.

Det har skjedd 2 ganger på like mange år bare når jeg har vært på jobb......vi diskuterte oss i mellom på jobb hvor mange dager/uker med shortcuts til alle andre SAS fly de øvelsene der brukte opp.......

Har flyet for mye fuel kan det forklares på mange logiske måter, f.eks. flybytte kort tid før avgang til et fly som allerede står med for mye fuel. Det kan skje i alle selskaper. Da er det av og til bedre/raskere å fly lavere/ligge i holding enn å få iverksatt defueling av flyet. Jeg har vært med på defueling og det forsinket avgangen plutselig med 1 time.

Defueling går ufattelig sakte .. Får man et flybytte på f.eks. Las palmas og København etter at fueling er gjort, har man et problem ....... Dette kan skje i hvilketsomhelst selskap og at du har opplevd det to ganger på et år er maks uflaks .. jeg har ikke opplevd det på 30 ..

Dumping av fuel hos Ryanair

Hører alle sier at defueling går så sakte. Men akuratt det skjønner jeg ikke, Jeg gjorde det på en kort nord norsk flyplass for ikke lenge siden, og det gikk ihvertfall utrolig mye kjappere enn jeg hadde trodd / hørt. Ikke var det problem med å ta fuelen tilbake på tankbilen heller siden vi hadde de tre foregående fyllingene på norske flyplasser.

Dumping av fuel hos Ryanair

Hører alle sier at defueling går så sakte. Men akuratt det skjønner jeg ikke, Jeg gjorde det på en kort nord norsk flyplass for ikke lenge siden, og det gikk ihvertfall utrolig mye kjappere enn jeg hadde trodd / hørt. Ikke var det problem med å ta fuelen tilbake på tankbilen heller siden vi hadde de tre foregående fyllingene på norske flyplasser.

Kan jeg få lov til å sende GFS på kurs hos deg? De er tydeligvis udugelige.

Jeg er ganske sikker, FNC har topp oberservation deck og ser ut som husene i høyden parrarelt med rullebanen. Har også sittet i cockpiten på Sterling Caravelle under landing her da rullebanen var mye kortere. Det var en spesiell opplevelse.. :wow:

I dag la jeg merke til at et Ryan Air fly dumpet fuel på vei inn.

Er det rart det dukker opp rare rykter når statements som dette dukker opp? Ikke noe "det kunne se ut som", men en ren statement... Ryanair dumper fuel...

ENBO: stemmer, vi har ikke ACARS, men vi har OFDM som monitorerer bl.a. overvektslandinger og andre overskridelser. Det står vel for noe sånn som Operational Flight Data Monitoring eller noe lignende :)

Forøvrig er det også korrekt at 737 ikke har muligheten til inflight fueldumping slik som endel større fly har. Rent teknisk er det ingen umulighet, men Boeing har vel veid kost/nytte opp mot hverandre og kommet til at fueldumping ikke er noe stort tema :)

Rent teknisk er det ingen umulighet, men Boeing har vel veid kost/nytte opp mot hverandre og kommet til at fueldumping ikke er noe stort tema :)

Nå ha rikke jeg regnet på det med kost/nytte er vel et aspekt, en annen ting er hvor nødvendig det er ifht. alternativene. En 737 vil vel normalt kunne brenne litt fuel på ikke alt for lang tid, mens en proppfull 747 jo ville bruke litt tid på operasjon "svi av 10 timer fuel".

ENBO: stemmer, vi har ikke ACARS, men vi har OFDM som monitorerer bl.a. overvektslandinger og andre overskridelser. Det står vel for noe sånn som Operational Flight Data Monitoring eller noe lignende :)
Takk for tilleggsinfo, 73H, men hvordan virker det i praksis; du sier at systemet monitorerer overskridelser.

F.eks en tung landing skal jo tas med en gang, om det er overvekt eller for høy G. Er det dere som har ansvaret for å varsle om at det kanskje kan ha skjedd noe over grensene, og at dette utløser at data hentes ut for analyse?

Takk for tilleggsinfo, 73H, men hvordan virker det i praksis; du sier at systemet monitorerer overskridelser.

F.eks en tung landing skal jo tas med en gang, om det er overvekt eller for høy G. Er det dere som har ansvaret for å varsle om at det kanskje kan ha skjedd noe over grensene, og at dette utløser at data hentes ut for analyse?

Kort og godt. Ja. Det er vårt ansvar om vi mener nore har gått over grensene eller er i tvil. Vi har forøvrig ACARS, men den sender ikke ut data som overvekt ved landing osv.
Det tar en stund, uker, før data fra FDM blir analysert og kommer tilbake til selskapet. Men alltid mye interessant man se på FDM, både enkelttilfeller og trender.

Back