• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dugan’s modified MD-80 reverser gets American scutiny

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Dugan’s modified MD-80 reverser gets American scutiny

Engineers from American Airlines have closely examined a modified thrust reverser on a Pratt & Whitney JT8D-200 designed by Dugan Kinetics for Boeing MD-80s that could potentially cut fuel burn and reduce noise.

http://www.flightglobal.com/article...ns-modified-md-80-reverser-gets-american.html

getAsset.aspx
 
Re: Dugan’s modified MD-80 reverser gets American scutiny

By mixing ambient airflow with the jet exhaust, thrust is increased and substantial fuel savings is achieved during climb and cruise through use of the EP-80 Ejector/TR. Dugan has previously said the modified thrust reverser could cut fuel burn per flight from 6% to 12%.

Hvis det stemmer så er det en betydelig reduksjon i drivstoff forbruket.

Da er vel spørsmålet hvor dyrt dette blir å montere.
 
Re: Dugan’s modified MD-80 reverser gets American scutiny

Dette blir i praksis nesten det samme som å øke by-pass ratio på fan. Og dette er en markant forbedring i fuelburn på disse fuelslukerne.

Dyrt å få sertifisert, dyrt å montere. Men i en flåte som AA sin, er det MYE å spare på denne modifikasjonen.
 
Re: Dugan’s modified MD-80 reverser gets American scutiny

Det blir også mindre støy. De har planer om å sertifisere denne modifikasjonen,slik at den tilfredstiller kravene til STAGE 4:D
 
Back
Top