Dubai+London på 5 dager på F (Deler av veien)

Re: Dubai+London på 5 dager på F (Deler av veien)

Tusen takk for kjempefin debutrapport!

Takk for meget bra rapport. Loungen i Helsinki så meget bra ut til å være en business-lounge.

Takk til alle som har lest og for fine tilbakemeldinger! :)

Da var dommen fra Norwegian kommet etter forsinkelsen på over 15 timer på returen:

Hei Even.

Viser til refusjonskrav mottatt 1. oktober og beklager lang behandlingstid.

Punktlighet er viktig for våre kunder og Norwegian arbeider hardt for at våre fly skal gå på rute. Likevel og uunngåelig kan det oppstå uleiligheter som får konsekvenser for våre passasjerer. Norwegian beklager at reisen ikke lot seg gjennomføre som planlagt, samt de konsekvenser dette medførte for deg.

DY5003 fra Dubai til Oslo den 1. oktober 2013 ble dessverre forsinket med 12 timer og 18 minutter. Besetningen som var oppsatt til å jobbe om bord på denne avgangen var planlagt til å fly til Dubai med et annet flyselskap da dette var første avgang til DY5003 under vinterprogrammet, herunder flight EK152. Denne avgangen ble dessverre kansellert av Emirates, og crew måtte fraktes til Dubai med innkommende Norwegian fly, DY5002. Da dette medførte at crew gikk ut over obligatorisk hviletid måtte besetningen hvile før avgangen kunne opereres.

I de tilfeller hvor en uregelmessighet er forårsaket av en ekstraordinær omstendighet, er flyselskapet unntatt fra forpliktelsene til å betale kompensasjon eller ekstra utgifter. Omstendigheter som er utenfor flyselskapets kontroll er hendelser som ikke er forårsaket av en handling eller unnlatelse av flyselskapet. Alle krav vurderes i henhold til retningslinjer fra EU kommisjonen vedrørende ekstraordinære omstendigheter. På bakgrunn av dette kan vi dessverre ikke imøtekomme ditt krav om kompensasjon.

Norwegian vil imøtekomme ditt krav om refusjon av kost og losji i ventetiden. Du kan sende inn dine kvitteringer som vedlegg, ved å svare på denne henvendelsen. (...)

Vi henviser til aktuell lovgivning og dommer som finnes i EU-domstolen som gjelder for ditt tilfelle.

Europeiske domstolen – C-402/07 (Sturgeon):
EU forordning 261/2004 åpner ikke for kompensasjon for forsinkelser på samme måte som ved kanselleringer. I henhold til Sturgeon dommen, er flyselskapene unntatt fra videre kompensasjon (EU-forordning 261/2004 – artikkel 7) hvis forsinkelsen er under 3 timer eller årsaken til forsinkelsen er ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll som forhindrer flygningen. En omstendighet som er utenfor vår kontroll er hendelser som ikke er forårsaket av en handling eller unnlatelse av flyselskapet.

Vi beklager igjen forsinkelsen og de konsekvenser den fikk for deg, men vi håper at vi til tross for dette vil få gleden av å ønske deg velkommen om bord hos oss igjen ved en senere anledning.

Må vel si meg halvveis fornøyd med det. Ba også om standardisert erstattning (EUR600). Tror ikke jeg klager den videre, men tar gjerne imot synspunkter. Håper ikke utbetalingen (1700kr) for hotell drøyer like lenge som saksbehandlingstiden (leverte krav 2. okt).

Kanskje noen av forumets guruer kan sjekke opp om EK152 faktisk ble kansellert 30-SEP-2013?
Neste tripreport blir fra Thomas Cook, charter til Phuket 28.11-13.12. Den turen blir vel ikke så spennende i utgangspunket men slenger inn en avstikker til Hong Kong eller en annen storby på C eller F. :D

Last edited:

Takk til alle som har lest og for fine tilbakemeldinger! :)

Da var dommen fra Norwegian kommet etter forsinkelsen på over 15 timer på returen:

Må vel si meg halvveis fornøyd med det. Ba også om standardisert erstattning (EUR600). Tror ikke jeg klager den videre, men tar gjerne imot synspunkter. Håper ikke utbetalingen (1700kr) for hotell drøyer like lenge som saksbehandlingstiden (leverte krav 2. okt).

Kanskje noen av forumets guruer kan sjekke opp om EK152 faktisk ble kansellert 30-SEP-2013?

Ville nok sendt en klage da EK152 vel ikke var den eneste muligheten for å fly inn et crew til Dubai?

Ville nok sendt en klage da EK152 vel ikke var den eneste muligheten for å fly inn et crew til Dubai?

Det kommer litt an på når på dagen kanselleringen ble et faktum.
Men etter hva jeg kan se så gikk EK152 30-sep-2013, landet 26 min for sent i DXB?
Kanskje mener de flyet 29-sep-2013? vet ikke om det skulle være noen avgang da, kommer ikke opp i flightaware.

Last edited:

Så kan man alltids påpeke at det var en unnlatelse fra DY å satse på EK152, med mindre det var 24 timer fra avreise OSL til avreise fra Dubai. Også DY må sørge for å legge inn tilstrekkelig "slakk" i sine crewprogram, slik at hviletid ikke blir et problem.

Så kan man alltids påpeke at det var en unnlatelse fra DY å satse på EK152, med mindre det var 24 timer fra avreise OSL til avreise fra Dubai. Også DY må sørge for å legge inn tilstrekkelig "slakk" i sine crewprogram, slik at hviletid ikke blir et problem.

Om de mener EK152 på 30-sep så var det ihvertfall en unnlatelse, da denne skulle lande kl 22:39 GST (Landet 23:05 GST) mens avgangen til Norwegian skulle gå 00:10 GST, bare 1t 31m senere. Hvis det viser seg at EK152 gikk så vil jeg ha erstattningen!

Har sendt svar så får vi se hvor det bærer ;)

Last edited:

Om de mener EK152 på 30-sep så var det ihvertfall en unnlatelse, da denne skulle lande kl 22:39 GST (Landet 23:05 GST) mens avgangen til Norwegian skulle gå 00:10 GST, bare 1t 31m senere. Hvis det viser seg at EK152 gikk så vil jeg ha erstattningen!

Jeg har ikke helt kontroll på datoene, men DY sender neppe crew ned samme dag som de skal fly hjem, og 1:31t connection, hvis det er det du antyder.

Back