Du verden, her var det litt av hvert ja

flyKSU

ScanFlyer Gold
Nok engang har jeg gravd i de dype krinker og kroker av arkivet, og har klar en bildeserie med bilder av litt av hvert tatt nå nylig og for ikkesåaltforlengesiden. Evt. Kommentarer er å finne under bildene :)

1.jpg

Air Europa, B738. Fløy bedriftscharter fra Kvernberget.

2.jpg

Et kjent syn for oss her på Nordvestlandet. LN-RPE her sett før den fikk pålakkert ”Scandinavian Airlines”-titler.

3.jpg

…Og når vi er inne på kjente fugler; Fokker 50, LN-RND klar for en tur til Kristiansand via Stavanger.

4.jpg

Litt mer eksotisk, men bare så vidt. En Fokker femtskij, eller Antonov An-26 om du vil fra det litauansk… litauske… Litauen-baserte selskapet Aviavilsa.

5.jpg

En Swiss Airbus A320 på vei fra Kastrup til Kloten. På ingen måte et bra bilde rent fototeknisk, men alle kan da ikke være det :)

6.jpg

En A320 full av solhungrige dansker rett før de treffer RW25 på Rhodos. Nesten så en kan ta å føle på ekstasen om bord, og klappingen som naturligvis følger med.

7.jpg

Og tilbake på hjemlige trakter, nok en Fokker 50. Flott lys nå på høsten.

8.jpg

Adria-charter til Kvernberget, jaja, those were the days. Etter sigende vil ikke Peer Gynt gjenoppta disse charterflygningene nå til sommeren, til min, og alle de som finner aksentrik kommunikasjon mellom ATC og fly underholdende.

9.jpg

Neiduverden, winglets er flotte greier…

10.jpg

Takeoffkø på TRD, helt sant! Er faktisk en Widerøe-maskin som ikke er med i bildeutsnittet som venter på tur også.

11.jpg

Vi har hatt store fugler på Kvernberget og serru… En MD-83 fra Blue Line gjestet oss i anledning Ole Gunnar Solskjærs testemonialkamp.

12.jpg

Har litt sansen for innflygninga på 07 på KSU jeg. Mye fjell, og litt mindre fjord og greier…

13.jpg

Regna kraftig på Kastrup i det denne kjempen rullet ned rullebanen etter ankomst fra Tokyo.

14.jpg

En svensk charterfugl. Folk får si hva de vil, jeg digger TuiFlys livery, og logoen er jo bare smågenial… En t som går i en u, og ender i en i, samtidig som det er en smiley… Du verden, her har man vært rutinerte (kanskje det bare er jeg som ikke har oppdaget dette før nå? :D)

15.jpg

Winglets er fremdeles sexy.

16.jpg

Nok et dårlig fototeknisk bilde, men kjekt med litt andre utsnitt og motiv. Vi er tilbake på RHO.

Last edited:
17.jpg

En av Shells viktigper-jetter. Det å registrere flyet med registreringsnummer fra Bermuda eller andre britiske oversjøiske territorier hører selvsagt med.

18.jpg

Close-up av en Panavia Tornado ECR fra Luftwaffe.

19.jpg

Og solnedgang over en av SAS’ 737-ere på Kvernberget. Takk for titten, legg gjerne igjen noen ord :)

Du har flotte lyse bilder, men enkelte er faktisk en tøddel for lyse ;)- se på bakgrunnen, prøv å få litt høyere kontrast på bakgrunnen, så får du mer balanse i bildet (ikke alltid mulig, men er bakgrunnen dominerende synes jeg dette er viktig), ikke mye som skal til!

Dag

Den litauiske maskinen, er bildet av den tatt på Kvernberget? I så fall, vet noen hva gjorde den der? Charter?

Ajajaj, liker virkelig denne arkivgravingen din Jomar :D Kjempefine bilder som vanlig! -og variert da;)

Jeg synes det var mange flotte bilder. Det kan være gøy å bla i arkivet.
men du verden så svart LN-RNC var bak motoren. Mulig at det var det fine høstlyset som fremhevet det.

Hva slags kamera bruker du?

Sitat: "Har litt sansen for innflygninga på 25 på KSU jeg. Mye fjell, og litt mindre fjord og greier…"

Joda, men det bildet er fra innflyvningen til rw07...Og det er vel mer fjord på innflyvningen til rw 25, da har man jo hele fjorden inn til Vinjeøra.., på innflyvningen til rw07 er det jo bare Bremsnesfjorden..For spotterne må det vel være langt bedre når flyene kommer inn på rw07, mer oversiktlig og kan følge flyene bedre. Men uansett, knallfine bilder fra en fantastisk flyplass og spotte på:-)

Den litauiske maskinen, er bildet av den tatt på Kvernberget? I så fall, vet noen hva gjorde den der? Charter?

Tatt på KSU ja, ikke så rent sjeldent disse, eller tilsvarende fly er innom her. Enten er det med utstyr til offshoreriggene på Haltenbanken, eller så er det i anledning mannskapsskifte på russiske båter som frekventerer farvannene utenfor her.

Hva slags kamera bruker du?
EOS 400D med EF-S 70-200 f/4 L USM.

Joda, men det bildet er fra innflyvningen til rw07...
Selvfølgelig er det 07, sånn går det når man poster innlegg sent på kveld :rolleyes:

Takk for hyggelige ord :)

"kanskje det bare er jeg som ikke har oppdaget dette før nå? )"

Nei, jeg har mange ganger sett logoen til TUI uten å ha sett at smilefjeset er laget av bokstavene. Jeg pleier å være ganske god på logoer, så her må designerne ha vært for geniale...

Flotte bilder, ja - takk!

Enig med siste, har ikke lagt merke til at smileyen staver TUI, er derimot ikke enig. TUI har ett direkte stygt livery. Eneste redeeming faktor er at det ikke er eurowhite.

Ellers masse fine bilder flyKSU :)

Back