Dronningtur til Antarktis

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Forsvarsnett

Det norske transportflyet som skal frakte dronning Sonja, tre statsråder, og diverse utstyr til Antarktis, er underveis - til Sør-Afrika. Derfra går siste etappe frem til forskningsstasjonen Troll.
Dronningtur til Antarktis
Det norske transportflyet som skal frakte dronning Sonja, tre statsråder, og diverse utstyr til Antarktis, er underveis - til Sør-Afrika. Derfra går siste etappe frem til forskningsstasjonen Troll.

Av Robin Røkke Johansen, Forsvarets mediesenter




HERCULES: Forsvarets fly skal frakte dronningen og toppolitikere til pingvingland. Arkivfoto: FMS


Det er i Sør-Afrika det norske transportflyet skal få om bord dronning Sonja, utenriksminister Jan Petersen, miljøvernminister Knut Arild Hareide og justisminister Odd Einar Dørum. Derfra går turen videre til den norske forskningsstasjonen i Antarktis.

Da har Hercules-flyet, som forskningsstasjonen har innleid, brukt tre døgn fra Norge. Anledningen er den offisielle åpningen av den norske forskningsstasjonen, der dronningen vil være hovedpersonen.

"Point of no return"
Besetningssjef kaptein Arild Lundesgaard forklarer til Forsvarsnett at flyturen fra sørspissen av Afrika til basen i Dronning Mauds land i Antarktis må planlegges grundig. Overfarten tar cirka åtte timer og tanken har bensin for ti timer flyging.

TROLL: Norsk Polarinstitutts nye forskningsstasjon. Foto: Bertrand Kiil, Norsk Polarinstitutt



- Cirka halvveis får vi værrapport fra forskningsstasjonen om landingsforholdene. Da må vi på grunn av drivstoffet gjøre en endelig vurdering om turen skal gjennomføres, eller om vi bør snu.

Flyet skal lande på en tre kilometer lang rullebane i laserjevnet blåis. Kaptein Lundesgaard poengterer at det ikke er særlig dramatisk å lande på en isbane.
- Vi gjør egentlig ikke noe spesielt annerledes når vi lander på denne banen. Vi bruker propellene i revers for å bremse ned på den 3 km lange stripa. Vanligvis er flystripene 2 - 2,5 km.
Flystripen tilknyttet Troll er ny, og ved banen er det reist et lite terminalbygg med skjul for det raskt skiftende været.

Stasjonen og flystripa skal driftes av Norsk Polarinstitutt. Der vil det bli forsket på ozonproblematikk, klima og havstrømmer.

ANTARKTIS: Dronning Mauds land. Foto: Bertrand Kiil, Norsk Polarinstitutt

Nasjonale ressurser
Luftforsvarets informasjonsansvarlig i forbindelse med Troll-flygingen, kaptein Thomas Bjørnholm, forklarer hvorfor det er naturlig at Forsvaret har transportoppdraget.
- Symbolverdien med en ny helårs forskningsstasjon er stor, derfor er det viktig at hele operasjonen kan gjøres med nasjonale ressurser. Ikke minst fordi det er 100 år siden unionsoppløsningen. Egenskapene til en Hercules gjør den godt egnet til denne type operasjoner. Spesielt med tanke på rekkevidden, lastekapasiteten, og flymaskinens robuste utforming.

Brigader skal åpne flystripe
Kaptein Bjørnholm forteller at Forsvaret har erfaring med flyplassdrift.
- Forsvaret har fått i oppdrag å frakte utstyret og personellet til forskningsstasjonen, og er i den forbindelse anmodet om å foreta formell åpning av flystripa. For generalinspektøren for Luftforsvaret (GIL) er ikke flyplassdrift noe nytt. Hele fem flystasjoner i Norge drives i dag av Luftforsvaret. Derfor er det naturlig at GILs representant, luftoperativ inspektør brigader Morten Haga Lunde, foretar åpningen selv om det ikke er en militær flystripe, sier Bjørnholm.
Flystripen ligger cirka sju kilometer fra Troll og alt personellet blir fraktet fra stripa til stasjonen med snøscootere og beltevogner.

Forsvarets transportfly er for anledningen ombygd for dronningen og resten av passasjerene. Blant annet er det primitive avtredet om bord gjort om til toalett med vegger og håndvask, og det er installert 30 vanlige passasjerseter spesielt for turen.

Snarvisitt
Dronningen med følge blir omtrent en og en halv dag i isødet før de returnerer med Lundesgaard og besetning til Sør-Afrika. Militærflyet skal gjøre ytterligere to turer med utstyr til stasjonen. Flyet har forventet hjemkomst 21. februar.
 
Nå er jeg sikkert dum, men er det ikke langt å fly fra Sør Afrika som ligger veldig sør, til Nordpolen, helt i nord? Norge er mye nærmere da??
 
Hvem nevnte Nordpolen ? , hvorfor gjøre det lett ? , vi har da anektert landområder på Sydpolen også ...
 
Originally posted by Fry
Nå er jeg sikkert dum, men er det ikke langt å fly fra Sør Afrika som ligger veldig sør, til Nordpolen, helt i nord? Norge er mye nærmere da??

Antarktis - Arktis... Hva er forskjellen...?;)
 
Nordpolen ligger jo oppe, og sør afrika er helt nederst? Hvis du skjønner...
 
Originally posted by Fry
Nordpolen ligger jo oppe, og sør afrika er helt nederst? Hvis du skjønner...

Det står Antarktis,som er Sydpol-kontinentet, ikke Arktis. Da er Syd-Afrika nærmest.
 
Back
Top