Drivstofforbruk på fly

kekker

Onkel reisende kekker
Drivstofforbruk på fly

I denne posten fra Someone, så står følgende om en av SK sine A320 neo.

Loadsheet fra en av SAS sine NEO flighter ARN-CPH. Relativt hygge drivstofforbruk

abeccb7c4c8a84813aa1b156ec68854e.jpg

Hvordan beregnes egentlig drivstofforbruk og finnes det en standard?

Litt klønete forklart, men frågan er altså om det finnes en standard, ellers så blir det jo litt som å forholde seg til oppgitt rekkevidde på en elbil..


Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Drivstofforbruk på fly

Mange måter å måle eller sammenligne: Kg/NM, kg/pax/NM, per time Max vekt, osv.
Noen som måler per år og noen som fant ut at et fly (eller et selskap) sparer så my penger, eller drivstoff hvert år ved å støvsuge dørken på flyene oftere.

Bra at forbruk presses ned med nye motorer og stadig nyere utgaver av flytyper, men med dagens olje priser er ikke selskapene så nøye på det, enda mange gamle flytyper som er i daglig drift pga billig drivstoff.
Jeg jobbet for et selskap som gikk konkurs i 2008 da oljeprisene gikk helt til topps og prisene går vel opp igjen før eller senere og da selges det vel enda mere NEO og MAX og slikt.
 
Re: Drivstofforbruk på fly

Om jeg forstår den rett, så tar man altså av med knappe 2 timer fuel totalt fra København til Arlanda?
Det er mindre (i tid, ikke kg..) enn jeg tar med meg for en lokaltur med en C172..
(Skjønner at alt er innenfor lover og regler altså, det bare slo meg at jeg tenkte at de hadde mer enn det med seg..)

Ser det er planlagt med 10 min/200 kg i taxi - siden det står under/etter take-off fuel antar jeg det er beregnet for avgangsplassen.
Av nysgjerrighet: Si man hadde blitt forsinket av et eller annet på bakken, blitt stående lenge i holding eller noe sånt... Hvor mye ekstra kan man bruke før man må takse tilbake for refueling? Er det helt og holdent opp til PIC, eller er det noen tall man spesifikt må forholde seg til?
(Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?)
 
Re: Drivstofforbruk på fly

Om jeg forstår den rett, så tar man altså av med knappe 2 timer fuel totalt fra København til Arlanda?
Det er mindre (i tid, ikke kg..) enn jeg tar med meg for en lokaltur med en C172..
(Skjønner at alt er innenfor lover og regler altså, det bare slo meg at jeg tenkte at de hadde mer enn det med seg..)

Ser det er planlagt med 10 min/200 kg i taxi - siden det står under/etter take-off fuel antar jeg det er beregnet for avgangsplassen.
Av nysgjerrighet: Si man hadde blitt forsinket av et eller annet på bakken, blitt stående lenge i holding eller noe sånt... Hvor mye ekstra kan man bruke før man må takse tilbake for refueling? Er det helt og holdent opp til PIC, eller er det noen tall man spesifikt må forholde seg til?
(Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?)

Ja, det er et minste tall for take-off, om man blir forsinket på taxi.
Det skjer av og til, men sjeldent, at man må taxe tilbake for å få mere drivstoff før take-off.
Er det så store forsinkelser på gang pga dårlig vær og annet, så tar vi litt ekstra for taxing. Eller veldig mye ekstra hvis det er plass i tankene. Å miste plassen i køen kan koste flere timer hvis det er stor flyplass og mye kaos. :cry:
 
Re: Drivstofforbruk på fly

En annen mulighet er å stanse motorene hvis det blir lengere forsinkelser. Skjedde meg en gang i Florida da vi etter å ha startet taxi fikk beskjed om at det var en tordenbyge på vei og at plassen ble midlertidig stengt, ca i 30 min.
 
Re: Drivstofforbruk på fly

Om jeg forstår den rett, så tar man altså av med knappe 2 timer fuel totalt fra København til Arlanda?
Det er mindre (i tid, ikke kg..) enn jeg tar med meg for en lokaltur med en C172..

(Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?)

Alt er relativt. I Pittsen er to timer full tank, så det har jeg kun hvis jeg flyr fra A til B. For en lokaltur har jeg gjerne rundt halvfull tank, så en drøy time endurance.

Du tar ikke av final reserve på bakken, men det kan jo være fristende å ta av contingency fuel etter off block. Ser de har med additional fuel og. Veldig sjelden vi har behov for å planlegge med det egentlig, men vet ikke hvordan SAS beregner denne.
200 KG er typisk en standard verdi for taxi fuel på A320. Vi benytter det samme for A319/320/321. Veldig sjelden jeg har opplevd å bruke mere enn det som var planlagt for taxi med mindre man var klar over muligheten for det på forhånd og tok med extra fuel i utgangspunktet. Som oftest gikk det med 100-160 kg for taxi inkl. APU.
 
Re: Drivstofforbruk på fly

(Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?)

Spiser jeg av final reserve er det forøvrig "Mayday,mayday" du hører, så det vil jeg helst slippe ;)
 
Back
Top