Dreamlifter på feil flyplass, sitter fast der.

jameson82

Flysitter
Dreamlifter på feil flyplass, sitter fast der.

Den er litt lei.

Atlas Air Flight 4241 originated in New York and was scheduled to land at McConnell Air Force Base in Kansas, but instead landed at the smaller Jabara Airport a few miles away.
The mammoth plane needs 9,199 feet of runway to take off at maximum weight, but the runway length at Jabara is just 6,101 feet.

http://www.buzzfeed.com/passantino/massive-plane-mistakenly-lands-at-a-tiny-kansas-airport-and

Lydfilen bør høres.. Litt ydmyke piloter.. ;)

"eh do you have the cordinates for this airport?"
 
Last edited:
Dreamlifter på avveie..

TV2 melder at en dreamlifter landet på feil flyplass onsdag kveld.
Rullebanen er tydeligvis i korteste laget for å få frakteflyet derfra sånn uten videre.

Litt ugreit det der, men å lande et slikt fly på feil flyplass må være en utrolig kjip dag på jobb.

Rullebanen viste seg å være for kort for takeoff – og lasteflyet står nå ifølge Buzzfeed bom fast på Jabara-flyplassen.



Det massive fraktflyet, som ifølge Boeing er verdens største, trenger 2,8 kilometer rullebane for å få nok fart til å lette, mens lengden på Jabara-rullebanen kun er 1860 meter.
 
Re: Dreamlifter på avveie..

Det skulle vel bety at det er et eller annet flyselskap som får en forsinkelse i leveransen sin?

Vil de klare å få maskinen av om de losser den og transporterer delene til fabrikken på landeveien, alternativt til en flyplass i nærheten med lang nok bane?

Er vi vitne til en karriere som går i dass, her?





Vidar
 
Re: Dreamlifter på feil flyplass, sitter fast der.

Artig sak! Vet ikke hvordan man vet hvilken flyplass man skal lande på, men akkurat i det området seg jeg at det ligger 3(!) flyplasser veldig nær hverandre. GPS bør vel være en god hjelp?
 
Re: Dreamlifter på feil flyplass, sitter fast der.

Sa de var på GPS/RNAV approach, rart de havnet på feil flyplass da (!)
 
Re: Dreamlifter på feil flyplass, sitter fast der.

Er det det som kalles "Shit happens"??
 
Re: Dreamlifter på feil flyplass, sitter fast der.

Hvordan får de Dreamlifteren avgårde derfra igjen? Kraftig slanking?
 
Re: Dreamlifter på avveie..

Vil de klare å få maskinen av om de losser den og transporterer delene til fabrikken på landeveien, alternativt til en flyplass i nærheten med lang nok bane?

Det er vel sannsynlig at den var tom. Delene produseres jo i Wichita .. De får i verste fall sende en annen kjerre for å hente lasta. Tror de har en i opplag for tiden, så hvis dette tar tid kan de kanskje sette denne i trafikk igjen.

Det er vel få alternativer her annet enn å gi full gass og håpe på det beste. Hvis de får snudd den, da - det skal visst også være et problem ..
 
Re: Dreamlifter på feil flyplass, sitter fast der.

Lei sak det der. Sikkert dumt spørsmål, men kan en ikke bare pushe flyet til andre enden av rullebanen dersom en ikke får snudd?
 
Re: Dreamlifter på avveie..

Det er vel få alternativer her annet enn å gi full gass og håpe på det beste. Hvis de får snudd den, da - det skal visst også være et problem ..

Får håpe noen fanger dette på video :p

Meget mulig jeg husker feil, men: Jeg synes å huske fra noen tekniske diskusjoner her inne at mange fly (tror det var snakk om 737 sist) - selv om de leveres med forskjellige motoralternativer - visst nok bare er noen justeringer unna på motoren for å hente ut mer krefter. Så vidt jeg husker ble dette både gjort for å spare penger i innkjøp og vedlikehold.

Er det da slik at man ved noen forholdsvis enkle grep kan få justert opp skyvekraften på Dreamlifterens motorer for å hente ut mer saft akkurat til denne avgangen, eller er det meste hentet ut fra før på en slik maskin?
 
Re: Dreamlifter på feil flyplass, sitter fast der.

CNN akkurat nå, den er nå tauet til enden av rullebanen og skal ta av om 5 timer. Venter på nytt crew....
 
Re: Dreamlifter på avveie..

Det er vel sannsynlig at den var tom. Delene produseres jo i Wichita .. De får i verste fall sende en annen kjerre for å hente lasta. Tror de har en i opplag for tiden, så hvis dette tar tid kan de kanskje sette denne i trafikk igjen.

Det er vel få alternativer her annet enn å gi full gass og håpe på det beste. Hvis de får snudd den, da - det skal visst også være et problem ..

Tja, de har vel her mulighet til å tømme den for det meste av både fuel og last, så de får den nok opp igjen på et vis.

Synes det er litt skummelt at de klarer å lande på feil flyplass på den måten. Hvis de hadde tenkt seg til McConnell Air Force Base, så har jo denne både left og right RWY, det burde være mulig å oppdage at noe var galt før landing. Her har de tross alt klart å lande på feil flyplass, at det er mange flystriper i området skulle jo bety at de burde være ekstra oppmerksome når de kommer inn. Var nå bra det ikke var en annen stakkar som var klarert inn på Jabara samtidig, det kunne blitt utrivelig...
 
Re: Dreamlifter på avveie..

Var nå bra det ikke var en annen stakkar som var klarert inn på Jabara samtidig, det kunne blitt utrivelig...

Ukontrollert flyplass, så han hadde nok sett den og holdt seg unna ... :lol:

Control Tower: No air traffic control tower at airport
 
Re: Dreamlifter på feil flyplass, sitter fast der.

Ja, hvis Boeing designer , bygger og tester dette.
Men først må de ha en kunde som er villig til å betale for moroa!

Om det er eneste måten å få flyet vekk fra småflyplassen på, uten å demontere det ,så er det vell noe som regnes på?
 
Re: Dreamlifter på avveie..

Ukontrollert flyplass, så han hadde nok sett den og holdt seg unna ... :lol:

Ukontrollert ja, det var nå enda bra i alle fall. Bør nok være mulig å få øye på en dreamlifter på final for de fleste som titter ut vinduet.
 
Re: Dreamlifter på avveie..

Igjen, hva med dette? Eller husker jeg feil?

Meget mulig jeg husker feil, men: Jeg synes å huske fra noen tekniske diskusjoner her inne at mange fly (tror det var snakk om 737 sist) - selv om de leveres med forskjellige motoralternativer - visst nok bare er noen justeringer unna på motoren for å hente ut mer krefter. Så vidt jeg husker ble dette både gjort for å spare penger i innkjøp og vedlikehold.

Er det da slik at man ved noen forholdsvis enkle grep kan få justert opp skyvekraften på Dreamlifterens motorer for å hente ut mer saft akkurat til denne avgangen, eller er det meste hentet ut fra før på en slik maskin?
 
Back
Top