DOT klar for norske ruter

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
DOT tar 1. april over anbudsrutene fra Oslo-Fagernes og Oslo-Røros. Selskapet skal fly med Saab 340 på rutene. Nå har en norsk nettside blitt satt opp, med mulighet for å bestille billetter på rutene.

Åbningstilbud - Flyv en vej fra kun 295,-

1. april letter DOT LT fra Røros og Fagernes med billige billetter og flere afgange.

De billige billetter findes på alle afgange, men det handler om at være hurtig. For der er naturligvis en begrænsning på. Det vil typisk dreje sig om 15 % af det samlede antal pladser. DOT LT forventer, at der hurtigt bliver udsolgt på de mest populære afgange.

Bestil dine billetter på www.flydot.no
 
Tror jeg har fri og er i Oslo 1.april; kastet inn en bestilling på første flight til Røros, retur samme ettermiddag, 295,- hver vei, lenge siden både Røros og Saab 340 :-)
 
OK, nå vet jeg at DOT er Danish Air Transport. Forkortelsen laget av en dyslektiker?

Hele resten av web-siden handler om DAT, som jeg trodde de het. Hva er greia her?
 
Viss DOT skal bruke SAAB 340 innenriks i Norge. Har de da nok med det to de har til å også fly EBJ-BLL-SVG?
 
Lurer på hvordan DOT og DAT egentlig samarbeider, bortsett fra at DOT er DAT sitt datterselskap. Begge selskapene la inn anbud på Fagernes og Røros, som DOT vant. Så DAT har på en måte utkonkurrert seg selv...?
 
Planlegger en tidlig tur til Fagernes - lenge siden jeg var på den flyplassen og morsomt med nytt flyselskap - det nærmer seg 80!
 
Lurer på hvordan DOT og DAT egentlig samarbeider, bortsett fra at DOT er DAT sitt datterselskap. Begge selskapene la inn anbud på Fagernes og Røros, som DOT vant. Så DAT har på en måte utkonkurrert seg selv...?

Det er jo et godt spørsmål. Nå er det jo ikke slik at man nødvendigvis snakker sammen, selv om man jobber i samme konsern, men dette var jo spesielt snodig. Jeg gjetter på at DAT og DOT hadde litt ulike forutsetninger for anbudet og at DAT på denne måten halvgarderte med å legge inn to anbud som var litt forskjellige.

Forøvrig bør DOT gjøre en jobb på websidene sine for å avklare forholdet mellom DOT og DAT.
 
Forøvrig bør DOT gjøre en jobb på websidene sine for å avklare forholdet mellom DOT og DAT.

Jeg syns de (DOT og DAT) bør være flinkere til å sammarbeide når det gjelder websidene. Ser ikke noe god grunn til ikke å ha samme nettside.

På Wideroe.no syns jeg det er helt naturlig å kunne bestille SAS-billetter. Og på DAT ville jeg forvente at jeg kunne bestille DOT-billetter også.
 
Hvorfor i alle dager kan ikke disse selskapene operere med samme navn? Det er jo komplett forvirrende for folk å forholde seg til doter og dater... Ikke rart at de stort sett baserer seg på anbudsruter og ikke kommersielle ruter. Der ville de ikke kommet langt med dette opplegget.
 
Da DOT/DNU-Danu fløy ATR til Skien virket det som om de byttet piloter med DAT på enkelte flygninger. Mulig jeg hørte feil, men de hadde en kjent engelskaksent..
 
Last edited:
greit nok at de har en .no-adresse, men den kan ikke kalles norsk, når all teksten er på dansk...
 
Viss DOT skal bruke SAAB 340 innenriks i Norge. Har de da nok med det to de har til å også fly EBJ-BLL-SVG?

Ligger de bare inne med SAAB 340? Uansett har de nok en backup-plan om også å bruke av sine ATR. Sjelden mye folk til Røros og Fagernes, så kapasitetsmessig sett har det sikkert ingen betydning hvilke flytype de flyr.

Men det skal bli interessant å se om de eventuelt kommer til å mikse operasjonen med DAT dersom de f.eks. skulle få snag på en av sine maskiner. Og hvis det skjer, så blir det interessant å se hvordan det slår ut i forhold til anbudskravene. Der står det tydelig at "wet-lease" ikke er tillatt på anbudsruter, og hvis DAT skulle fly for DOT (og omvendt)...vil det da bli definert som wet-lease? De har jo forskjellige AOC, fly, crew osv osv. Etter hva jeg har skjønt så er DAT og DOT flinke til å mikse sine operasjoner ellers så det blir interessant å følge med på hvordan de løser denne jobben.
 
Back
Top