DOT klar for norske ruter

Det var jo i utgangspunktet Coast Air som fløy disse rutene, men etter konkursen tok Widerøe over Røros-ruten og Air Norway Fagernes-ruten. La disse inn anbud på rutene i det hele tatt?
 
Artic Air fløy jo også på Fagernes-ruten en gang i tiden.

Er det forresten noen som kan forklare hvorfor "wet lease" ikke er tillatt på en anbudsrute? Og om det finnes unntak?
 
Har noen en forklaring på hvorfor wetlease ikke er lov?

Og hvordan stiller det seg så med AirNorway operated by NorthFlying? Ville NorthFlying hatt anbudet i så tilfelle?
 
Det var jo i utgangspunktet Coast Air som fløy disse rutene, men etter konkursen tok Widerøe over Røros-ruten og Air Norway Fagernes-ruten. La disse inn anbud på rutene i det hele tatt?

Ja, både Widerøe og Air Norway la inn anbud, men var ikke billige nok.
 
Er det forresten noen som kan forklare hvorfor "wet lease" ikke er tillatt på en anbudsrute? Og om det finnes unntak?

Det er ikke tillatt fordi man da kunne fått inn selskaper som utelukkende baserte operasjonen sin på wet-lease. Staten vil nok ha selskaper som tar ansvaret for egen operasjon, sikkerhet og kvalitet i alle ledd fra A til Å.
 
Men om et lite selskap får snag så må de vel kunne få disp for å bruke wet lease som en midlertidig løsning? Må jo være bedre for alle parter at det går et fly, enn at de må ta tog og buss.
 
Er det noen som vet om Air Norway har planer om andre ruter etter at rutene til Fagernes forsvinner. Noen som har erfaring med selskapet. Jeg får trolig prøvet dette selskapet på en tur til Danmark i sommer. De er langt billigere enn BA/Sun Air til Ålborg, men de har jo ikke så mange avganger.
 
Ikke så mange? Er det ikke snakk om en i uken? Den handler vel rett og slett om at flyet må ned for vedlikehold i Aalborg, og de likegjerne kan ta med pax (i starten gikk den vel tom)!

Selskapet er vel helt greit, hverken mer eller mindre, mer koselig enn noe annet tror jeg. Mener å ha hørt de sender rundt termokanne med kaffe i kabinen!
 
Ikke så mange? Er det ikke snakk om en i uken? Den handler vel rett og slett om at flyet må ned for vedlikehold i Aalborg, og de likegjerne kan ta med pax (i starten gikk den vel tom)!

Selskapet er vel helt greit, hverken mer eller mindre, mer koselig enn noe annet tror jeg. Mener å ha hørt de sender rundt termokanne med kaffe i kabinen!

To i uken etter hva jeg ser, mandag og fredag.
 
Men om et lite selskap får snag så må de vel kunne få disp for å bruke wet lease som en midlertidig løsning? Må jo være bedre for alle parter at det går et fly, enn at de må ta tog og buss.

Alt slikt er avtalt i anbudskontrakten mellom selskapet og Staten. Som en del av selskapets søknad skal det være redegjort for både flytype, antall fly, tilgjengelig reservekaspasitet hvis nødvendig osv osv. Så det er med andre ord regulert allerede hva som skjer dersom de får snag på Røros/Fagernes-flyet.
 
...sendes varene fra Danmark eller Litauen, så må man ikke glemme å legge til toll da :)
 
"Tax Free-priser" er vel muligens et kodeord for rundt 20% rabatt (dvs uten moms). Parfymeriet på avgang innland på OSL reklamerer vel også med samme priser som tax free, som neppe er mye mer enn en måte å si at de har merkbart høyere avanse på andre sida av boardingkortkontrollen.
 
Never understood why they coudn't fly RRS-VDB-OSL. According to the anbud if you do a intermediate stop between RRS and OSL you have to use a 100 seater airplane. Don't think you would never fly with 97 pax from RRS since the average from VDB is 2.6 per leg.
 
Og i dag har DOT startet opp med flyvninger ut fra OSL. Kan se ut som RRS får et ganske godt tilbud med tidligfly ut fra RRS kl 0640 og en senflight tilbake. De har vel også en rundtur på ettermiddagen.
 
Back
Top