Døren står åpen for Eurofighter

Re: Døren står åpen for Eurofighter

Leste i VG i dag at den amerikanske obersten som er leder av prosjektet med å selge JSF til Norge (og som sitter på den amerikanske ambassaden) sier at de kommer til å levere anbud innen tidsfristen til en lavere pris en forventet. Hvorfor det har oppstått et rykte om at de ikke klarer det til tiden, forstod han ikke, for de hadde hele tiden vært klare på at de skulle levere anbud innen tidsfristen.
Er vel ingen hemmelighet at det foregår en PR-krig der ute, på samme måte som det gjorde før avgjørelsen C-130J/A400M, der mediene og politikerne ble fôret med masse informasjon som var feil...

Han synes også det var ganske håpløst av Gripen som har gått ut og sagt at de skal levere fly til halvparten av prisen for JFS når de ikke enda vet hvilken pris JFS har.
Forøvrig, hva hjelper halv pris når maskinene skytes ned i luftkamp mot mer avanserte maskiner...? Det er ikke flyene som er dyrebare, det er pilotene.

Men <...> Nederland er også blandt de landene som vurderer Gripen.
At RNAF blir med på initial operational test and evaluation-programmet for F-35 med to maskiner sier vel det meste om hva de ender opp med...

Jeg kan uansett ikke unngå å tro at anbudsrunden er spill for galleriet. LM mafian´n blandt byrokratene i Forsvarsdepartementet er relativt toneangivende.

Jeg er helt klar for at Luftforsvaret får det flyet de vil ha, så lenge det ikke blir så dyrt at vi ikke har råd til å bruke dem senere.

Synd EADS har kastet kortene, for nå er det eneste alternativet til F-35 ett jagerfly som er snart 15 år gammelt.

Så vi har 2 alternativ. Et fly som er 15 år og et fly som er ferdig om 15 år. Herlig.

K

Hva som er gammelt og hva som er nytt blir jo vanskelig å diskutere her da. Det handler jo mest om dato på systemer, og ikke airframe. Eurofighter flyr jo faktisk display på min VHS-kassett fra Farnborough -86 (om enn en tidlig prototype)...
Subjektive meninger er jo alltid veldig forskjellige, men flere norske jagerlfygere jeg har snakket med er svært lite positive til Eurofighter. Allerede utdaterte systemer og diverse sære aerodynamiske karakteristikker ble bla. nevnt.

Forøvrig, hva hjelper halv pris når maskinene skytes ned i luftkamp mot mer avanserte maskiner...? Det er ikke flyene som er dyrebare, det er pilotene.
Nå er jo ikke dette mer enn spekulasjoner heller. Med dagens fiendebilde er kanskje ikke avanserte kampfly det som er mest sannsynlig å møte på i et skarpt oppdrag. Slik det er nå er vel taktisk bombefly eller COIN mer på sin plass. Men når det er sagt, vet man aldri hvilken vei naboen i øst beveger seg...

At RNAF blir med på initial operational test and evaluation-programmet for F-35 med to maskiner sier vel det meste om hva de ender opp med...
RNAF? Det er en forkortelse for Royal Norwegian Air Force fra andre verdenskrig. Jeg har en ving liggende med det på. Om du mener KLu brukes vel helst RNethAF eller RNLAF om jeg ikke tar helt feil. Det er jo tross alt noen år siden jeg forlot RNoAF.

Hmm, så priset har ingen som helst betydelse menar du? Nåt säger mig att man till en viss grad är villig att göra en trade-off mellan risk och kostnad.

Men når det er sagt, vet man aldri hvilken vei naboen i øst beveger seg...
...eller feks om norske fly må ut på oppdrag mot andre/nye fiender, feks på vegne av NATO og/eller FN.

Som i RNLAF :)

Hmm, så priset har ingen som helst betydelse menar du? Nåt säger mig att man till en viss grad är villig att göra en trade-off mellan risk och kostnad.
Jo, det har selvsagt en betydning, og dette prosjektet har også en kostnadsramme, men i mine øyne finnes viktigere ting enn at vi ender opp med det billigste alternativet.

...eller feks om norske fly må ut på oppdrag mot andre/nye fiender, feks på vegne av NATO og/eller FN.
Ja, nettopp. Det er her man stort sett trenger taktiske bombefly eller COIN. I et NATO-forband vil andre med større ressurser ta seg av luft til luft elementet. Jeg begynner å like det danske forslaget om felles luftforsvar bedre og bedre.

Danmark og Nederland kommer aldri til å kjøpe Gripen,;) men selvsagt riktig at det pågår en prosess i de landene også, men langt fra en debattintensitet som den vi ser her hjemme.

Nei, og det skyldes at ingen av de landene har noe i nærheten av det forholdet til distriktspolitikk som vi har i Norge. Dyre gjenkjøpsavtaler for å holde liv i provinsbedrifter ligger som en klam hånd over den norske debatten.

Nei, og det skyldes at ingen av de landene har noe i nærheten av det forholdet til distriktspolitikk som vi har i Norge. Dyre gjenkjøpsavtaler for å holde liv i provinsbedrifter ligger som en klam hånd over den norske debatten.

JetBlue, nå har heller ikke de landene du nevner videre distrikter slik vi kjenner det her. ;) Men når det er sagt er det enorme forskjeller mellom provinsene i Nederland og det er store distriktspolitiske krangler, unnskyld, diskusjoner der også. Noe kan man finne på denne nyhetsportalen, men det er mest på nederlandsk da.

Back