Dom meddelad av Lagmannsretten i Oslo i rättstvisten mellan SAS och Norwegian

Re: Dom meddelad av Lagmannsretten i Oslo i rättstvisten mellan SAS och Norwegian

Nå er ikke Lovdata staten, da. Det er en stiftelse og registrert i Brønnøysund som 740 Private produsentorienterte organisasjoner uten profittformål.

Informasjonen er fritt tilgjengelig, gustavf, bare ikke der du vil ha den. Du kan skaffe deg den et annet sted hvis du vil, f.eks. gjennom Norsk Retstidende eller direkte fra domstolen.

Lovdata er opprettet av Justisdepartementet og Universitetet i Oslo og statlig oppnevnte styremedlemmer er utgjør også flertall i styret. Riktignok gjør det at de er en almennyttig stiftelse at de ikke omfattes av viderebruksdirektivet, men for en normal bruker er forskjellen til, for eksempel, Norsk Eiendomsinformasjon fint liten. Sistnevnte skal omorganiseres fordi de har et ulovlig monopol.

Når det gjelder dommer har Lovdata en eksklusiv avtale med Domstoladministasjonen om publisering av dommer. For lover og forskrifter er Lovdatas rolle gitt i egen forskrift.

Riktignok finnes informasjonen tilgjengelig andre steder for den som legger en del arbeid i å finne den. Lovdata har uansett et monopol på å samarbeide med statlige organer om å tilby oppdaterte dommer, lover og forskrifter på nett.

Skillet mellom stiftelsen Lovdata og Staten er altså ganske syltynt.

Last edited:
Re: Dom meddelad av Lagmannsretten i Oslo i rättstvisten mellan SAS och Norwegian

Interessant dom ...
Men, det henvises til informasjon hentet fra Amadeus, og slik jeg kjenner dette systemet er det ikke så voldsomt detaljert informasjon man kan hente derfra.
Dagens lavpriskalendre som ligger både på Norwegian.no og SAS.no viser jo mye mer detaljert hva som er aktuelt prisbilde enn hva man noensinne har kunnet få ut fra Amadeus informasjon.

Interessant dom ...
Men, det henvises til informasjon hentet fra Amadeus, og slik jeg kjenner dette systemet er det ikke så voldsomt detaljert informasjon man kan hente derfra.
Dagens lavpriskalendre som ligger både på Norwegian.no og SAS.no viser jo mye mer detaljert hva som er aktuelt prisbilde enn hva man noensinne har kunnet få ut fra Amadeus informasjon.

Men var det ikke noe med at det var en "bakdør" som Norwegian hadde latt stå åpen etter at samarbeidet med Braathens opphørte? Vet ikke hva mer info en kan få ut enn det som ligger på seatcounter.com. Er problemet at de visste nøyaktig hvor mange billetter som var tilgjengelige i hver enkelt bookingklasse (ikke bare mer enn fire eller mer enn ni)?

Slik jeg forstår dommen er det også forbudt å bruke informasjon dersom en person legger fra seg en kontrakt åpen på et cafebord en leser det som står der og bruker informasjonen i business etterpå.

Ville jeg har vaert SAS, sa ville jeg har ligget med flat og hadde betalt i all stillhet.

Ser man litt i dagsaviser, sa blir SAS fremstilt som en dömt data-tyv. Ikke akkurat den PR man vil ha mest. Og - dette koster en god del fremtidlig revenue. Ingen kan fortelle hvor mange kunder man mister pa dette.

Det er höyest pa tida at denne evige saga endelig kommer til slutt. La oss hape at vare bedrifts-leder blir i fremtida litt mer av en idol nar det gjelder business ethics og moral. Det hva har skjedd er skammelig, uansett om dette har virkelig pafört en finansielt skade eller ikke, sa har dette i minst hos meg reist noen spörsmaler om hvordan man forholder seg til en konkurrent.

I dommen fra Høyesterett er det sitert fra tiltalen:

Informasjonen som ble innhentet omfattet bl.a. NAS passasjerlister, opplysninger om antall ulike billett-typer/-klasser (prisklasser) og antall passasjerer i hver prisklasse samt sted og dato for kjøp av reise.

Dette høres relativt detaljer ut, synes jeg.

Jeg antar at vi har folk her som kan bekrefte eller avkrefte dette også:

(3) Amadeus er et globalt elektronisk distribusjonssystem hvor billettbestillinger registreres. Den enkelte bestilling blir registrert på et særskilt dokument betegnet PNR (passenger name record). Dette dokumentet inneholder opplysninger om kundens navn, reisestrekning, tidspunkt for reisen, billettklasse, billettpris samt opplysinger om hvem som har bestilt reisen. I Amadeus genereres fortløpende de enkelte PNRer i en passasjerliste for den enkelte flygning, omtalt som LM-bildet, med angivelse av den enkelte passasjers navn, billettklasse, tidspunkt for bestilling eller siste endring av bestillingen mv.

Så fortsettes det med å forklare at Norwegian og Braathens hadde inngått en "EOS-avtale" som ga Braathens innsyn i denne informasjonen.

"Glemt" hva da?

Har forsåvidt ingenting i denne tråden, men handler om uttalelsen "uetisk"
han har jo drevet flyselskap før ( jfr F-50 ), men som sagt tråden omhandler
en rettssak

Back