• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Død" Rimowa og UA

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
"Død" Rimowa og UA

Da vi ankom HNL sist tirsdag var en av våre to Rimowa Topas Silver et trist syn.

Virkelig fått juling. Venstre lås var brutalt åpnet, rammen forvridd slik at den ikke lenger kan lukkes... Tuslet bort til UA bagasjeservice.. Så serviceminded..

Sjefen for "ødelagt bagasje" var ikke på jobb før neste dag. Men all info ble gitt og hun skulle ringe neste dag til hotellet. Fikk hennes visittkort og kopi av rapport.

Så dro de fram en splitter ny Rimowa Salsa med knust hjørne som var tapet igjen. Denne kunne vi låne for å få våre ting til hotellet... Pakket for oss og bare Aloha smil.

Vi kom oss til hotellet. Neste dag ringte dama og beklaget , Aloha style. Selvfølgelig skulle vi få ny, men det tok 6 uker. Forstår det også, de kan ikke løpe til en av Rimowabutikkene her og hente en til $ 1.160 Plus tax for 29".

Jeg besluttet raskt å dra til HNL og snakke med henne og ta med den lånte Salsaen. I mellomtiden snakket jeg med mitt faste hotell som også har Aloha ånd i seg.

Dama på flyplassen var strålende, men 6 uker og sende til OSL . Tenker på tollen som da skal ha 25% mva på $ 1.160 !!:cry:

Nei, de sender den nye til vårt hotell hvor vi er tilbake 11.april.

Grei løsning, topp service av UA ...:up:

Last edited:
Re: "Død" Rimowa og UA

Jøss så god service. Trodde ikke man fikk erstattet såpass dyre kofferter.

Eller så kan avsender (UA) betale momsen ;)

Litt off topic, men jeg har litt såder erfaringer med at speditører ikke forstår at dette er mulig, og dermed vil ta betalt en gang til... TNT er i særklasse verst, med DHL som en god nummer to.

Men kjempeservice av UA, hyggelig at det kan komme frem sånne historier noen ganger!

Heisann!

Rett skal være rett, har også fått igjen flere kofferter opp mot samme verdi fra SAS etter at lignende ødeleggelser har skjedd.

Har da fritt kunne plukket koffert til omtrent samme verdi som den som var ødelagt, og SAS har tatt regningen. Har vel skjedd meg en 5-6 ganger de siste årene...

Men bra å se at UA gjør dette også!!!

Til info er det kjempegaranti på Rimowa-koffertene, sist min var "vraket" i November i år tok jeg med den til Rimowa-butikken i Las Vegas, og de tok den inn på service, skiftet det som kunne skiftes og ga beskjed om at hvis ikke alt var som det skulle på neste tur, kunne jeg komme innom å få en helt ny koffert fra dem! Rimowa`en skulle tåle all behandling sa de.. All info om koffertene ligger lagret i et sentralt system, så skal kunne få hjelp uansett hvor i verden man er..

Kim

Last edited:

Litt off topic, men jeg har litt såder erfaringer med at speditører ikke forstår at dette er mulig, og dermed vil ta betalt en gang til... TNT er i særklasse verst, med DHL som en god nummer to.

Men kjempeservice av UA, hyggelig at det kan komme frem sånne historier noen ganger!

Fortsatt off topic, men det vanligste tror jeg er at avsender ikke fyller ut rett incoterm (hvembetalerhvakode) på medfølgende faktura, eller at denne ikke stemmer med informasjonen på transport bookingen.

Jeg sitter på sender-siden altså, så jeg prøver ikke forsvare shippingsjappene. Men UPS, FedEx og TNT og sånt pleier være rimelig gode på det der.

Fortsatt off topic, men det vanligste tror jeg er at avsender ikke fyller ut rett incoterm (hvembetalerhvakode) på medfølgende faktura, eller at denne ikke stemmer med informasjonen på transport bookingen.

Jeg sitter på sender-siden altså, så jeg prøver ikke forsvare shippingsjappene. Men UPS, FedEx og TNT og sånt pleier være rimelig gode på det der.

Her har papirene vært riktige, og også tydelig merket med at avsender betaler (TNT har jo egen tjeneste for dette) - TNT har sågar prestert å fakturere meg privat for utstyr sendt til kunder! Og når jeg har gitt beskjed, så kommer det et langt over middels arrogant svar, og ting blir ikke ordnet før det har blitt koblet inn fra øverste hold hos oss på logistikk. Dette har skjedd 5-6 ganger de siste 2 mnd. Så nei, her er det TNT som ikke gjør jobben sin.

Etter å ha jobbet i selskaper der frakt fra utlandet er et tema i 14 år, så har det hittil vist seg at de eneste som har sakene ordentlig på stell er FedEx. Etter min erfaring altså.

Jeg vet hvertfall at med oss (FedEx), så kan man krysse av på Airwabillen hvem som skal betale: Avsender, mottaker, eller en tredjepart. Hvordan det fungerer på varer inn til Norge, jobber jeg ikke så mye med.

Har dog vært borti kunder som har klaget på at de har fått momsregning på varer inn i andre land, etter at de selv krysset av på at de skulle betale det ^_^

Back