• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Dobbel tømming" på OSL

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic '

Nei, dette er ikke nytt på OSL. Men det er riktig at det er noen sikkerhetsregler inne i bilde, men som kan enkelt løses. At flyselskapene ønsker ordningen permanent her er forsåvidt nytt, men om det er verdt å skrive om utenfor interne skriv er vel heller tvilsomt.

Det er mest egnet for sommerhalvåret. (OSL er ikke så flinke til å fjerne snø og is rundt oppstillingsplassene)

Replying to Topic '

Har bestämt för mig att jag själv varit med om att man släppt på/av passagerare via både bakre och främre dörren på ARN samt LLA. SAS var flygbolaget.

Replying to Topic '

Det at de mener at dette kan være en permanent ordning er litt merkelig. Problemet jeg umiddelbart ser at flyselskapene kan tilpasse rutetidene sine. Du vil ikke sende paxen ut på bakken hvis det er dårlig vær. Jeg tror uansett at de fleste pax ville nekte og bruke brua selv om de må stå i kø.
Ordningen er typisk noe for sommeren.

Hilsen,
Laurenz

Replying to Topic '

"Dobbel tømming" hadde vi jo i alle år på FBU...:spin: :up: :)

Replying to Topic '

Originally posted by Thomas

Men denne saken dreier seg ikke om Tromsø eller Bergen eller Stavanger, det står Gardermoen... og her har vi ikke drevet med dette lenge... :skep
Det gjør sikkert det,men flyene på Gardermoen flyr jo til og fra noen andre flyplasser iløpet av en dag og da må man vel kunne drøfte/diskutere forskjellige løsninger på diverse flyplasser rundt omkring som folk har sett/opplevd?Det handler jo fortsatt om det samme temaet,det er jo ikke en avsporing som ender helt på vidda som man har sett noen skrekkeksempler på tidligere... :)

Replying to Topic '

Originally posted by LN-FHU

"Over-vinge"-brua , eller "over-wing bridge" på godt norsk, var et forsøk fra et firma ( husker ikke i farta hvilket ) , og denne ble montert gratis og brukt i Tromsø, som et prøveprosjekt. :mol

Colgate,nei bare kødda..det stod iallefall Norgate på den,og jeg har hørt ubekreftede rykter om at den skal brukes på bilcrossbanen på Ramfjordmoen.... :)

Replying to Topic '

Jeg ser i Alta er det forholdsvis sjelden at de har trapp både foran og bak. Stort sett er det bare trapp foran. Men det hender av og til at de kjører på en trapp til bakre utgang.

Replying to Topic '

Originally posted by jikswoboB

Har bestämt för mig att jag själv varit med om att man släppt på/av passagerare via både bakre och främre dörren på ARN samt LLA. SAS var flygbolaget.

Har varit med om det på både ARN, LLA, GOT och sett det på SDL.

Replying to Topic '

Dette med trapp bak er jo standart prosedyre på TRD. Der har jeg inntrykk av at den bakre utgangen brukes uansett vær, og at dette ikke er noe hinder for de pax som sitter lengst bak. OG, på TRD går det unna med snuing av fly om det kommer litt sent inn!

Replying to Topic '

Originally posted by Farmer

Dette med trapp bak er jo standart prosedyre på TRD. Der har jeg inntrykk av at den bakre utgangen brukes uansett vær, og at dette ikke er noe hinder for de pax som sitter lengst bak. OG, på TRD går det unna med snuing av fly om det kommer litt sent inn!

Det er lenge siden sist jeg har opplevd at de har brukt trapp bak på TRD. Nå har jeg stort sett bare flydd 737-500 tilfra TRD i det siste da, vet ikke om dette har noen relevans.

Replying to Topic '

vi bruker av og til trapp bak i Bodø ved turnaround på Norwegian sine 737-300 :)
Ved 148 pax av og 148 pax på så er det minutter å spare :)

edit: kun på vår/sommer/høst...og helst brukbart vær :)

Replying to Topic '

Finnes det egentlig noe flyplasser som har dobbeltømming med bru fra "småfly" som 737? Det er vel ikke realistisk å tro at det noen gang blir aktuelt på Gardermoen selv om det hadde vært kjekt :)
Men det hadde ikke gjort noe om vi fikk doble broer på 49 og 53.

Hilsen,
Laurenz

Replying to Topic '

Husker at jeg som pax en gang boardet en SAS-MD "bakfra" på OSL. Tror det må ha vært i februar 99.

Replying to Topic '

Originally posted by tosfreight

Husker at jeg som pax en gang boardet en SAS-MD "bakfra" på OSL. Tror det må ha vært i februar 99.

Har det vært vanlig sånn ellers, der man ikke går gjennom en bro? Har bare gjort det en gang, på LYR...sannsynligvis fordi det var kaldt og det var kortest til bakenden av flyet... :)

Replying to Topic '

Vet ikke om det var vanlig eller ikke. Det var iallefall helt i den spede begynnelse på OSL. Og jeg husker at vi tok buss ut til flyet.

Back