• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Dobbel tømming" på OSL

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
"Dobbel tømming" på OSL

Mot dobbel flytømming
Et prøveprosjekt med SAS Braathens og Norwegian på Gardermoen hvor flyene også tømmes for passasjerer med trapp til halen tegner lovende. Dermed kan ordningen bli permanent.

hele saken

GENNIALT, Egon!:up:

Replying to Topic '

I TOS hadde de lenge en bro på en av gatene, som kunne svinges fram til bakdøra på flyet, slik at begge dørene kunne brukes samtidig. Men nå er den borte. Har heller aldri sette den i bruk. Noen som vet mer?

Replying to Topic '

Og dette har vi brukt på Norwegian en rekke ganger under korte turnarounds.. fungerer utmerket godt!

Replying to Topic '

Originally posted by Isbamse

I TOS hadde de lenge en bro på en av gatene, som kunne svinges fram til bakdøra på flyet, slik at begge dørene kunne brukes samtidig. Men nå er den borte. Har heller aldri sette den i bruk. Noen som vet mer?

Er den borte ? Mener den var der tidligere i høst når jeg var innom Tromsø. Jeg har heller ikke sett den i bruk, bortsett i fra perioden rett etter den ble anskaffet. Jeg synes å ha lest en gang at firma som laget den gikk konkurs. Ideen er jo ganske god så det er lit synd at det ikke ble noe mere av det.

Replying to Topic '

Originally posted by SK384

Er den borte ?

den var ihvertfall ikke der sist jeg var der, i slutten av oktober.

Replying to Topic '

Dette er IKKE noe nytt! Det har vært praktisert på både SVG og BGO i årevis ved (bortimot) fulle fly, både av "daværende" SK og BU samt nåværende tilsvarende:smokin
Tror noen prøver å finne opp hjulet på nytt.....:lol

Replying to Topic '

Men denne saken dreier seg ikke om Tromsø eller Bergen eller Stavanger, det står Gardermoen... og her har vi ikke drevet med dette lenge... :skep

Replying to Topic '

Originally posted by Thomas

Men denne saken dreier seg ikke om Tromsø eller Bergen eller Stavanger, det står Gardermoen... og her har vi ikke drevet med dette lenge... :skep

Jeg har gått ut eller inn bak på LYR, EVE og STN - så dette er ikke noe nytt hjul, nei. Men kanskje det er nytt på OSL, at de ikke har klart å finne ut hvordan ennå?

En gang på ankomst på OSL med BUSK slet de med å få gaten frem til frontdøra. En av paxen spurte hvorfor de ikke kunne trille frem en trapp og gå ut bak istedet for å vente. Flyvertinna sa at det kunne de ikke av sikkerhetshensyn, og sånn var det bare. Jeg var fristet til å si til henne at det var bullshit med henvisning til eksemplene over, men kom så på at det kanskje har noen ekstra regler på OSL...??

Replying to Topic '

På flighter med 80 prosent belegg skal det vel i følge SASBU`s regler være to trapper. Burde jo absolutt gjelde også på OSL.

Replying to Topic '

Originally posted by SK384

Er den borte ?

den var ihvertfall ikke der sist jeg var der, i slutten av oktober.

"Over-vinge"-brua , eller "over-wing bridge" på godt norsk, var et forsøk fra et firma ( husker ikke i farta hvilket ) , og denne ble montert gratis og brukt i Tromsø, som et prøveprosjekt. Brukte den noen ganger i min BU-tid her oppe , men det ble heller sjelden. Den fungerte stort sett ikke, og det endte med at den ble løftet av og kjørt vekk ei natt i slutten av oktober. Den lå i allefall på parkeringsplassen på nedsiden av terminalen, om den fortsatt gjør det vet jeg ikke.
Nå skal det sies at det fungerte kjempefint de gangene den virket , og pax var fornøyd med å kunne gå tørt og varmt fra flyet.
Da Norwegian startet opp her oppe husker jeg det var snakk om at de skulle benytte den , men pga. forsikringer el. noe sånt , ble den ikke det allikevell.

Og snipp , snapp ,snekk, så var brua vekk

:mol

Replying to Topic '

Det er det som er så greit med dette forumet, det er alltid noen som har svaret! :)

Replying to Topic '

Dette praktiserer også Jetblue. Av og påstigning går mye raskere.

Replying to Topic '

Synes dette virker ganske uproffesjonelt.

Vitsen med at flyplasser har flybroer er jo at folk skal slippe å gå ut. Hvis dette forslaget var så fantastisk så hadde det sikkert vært gjennomført over hele verden allerede.

Typisk norsk hele greia!

Replying to Topic '

Så spørs det hvem som prioriterer tørre sko og romtemperatur fremfor litt vind i håret og fem minutter raskere til bagasjeutleveringa...

Replying to Topic '

Vel, jeg bare lurer på hvorfor dette ikke er praktisert på alle andre flyplasser hvis dette forslaget var så genialt.

Replying to Topic '

Tror det var MMA som fikk "over-the-wing" bridge for minst 20 år siden. Var visst litt plunder helt til å begynne med, men det ble meget populært.

120 pax var ute på 5 min fra dørene ble åpnet. Det var for endel år siden, så det går vel kjappere med dagens sannsynligvis mer utålmodige individer.

Ta frem stoppeklokka på neste tur med fullt fly... :p

Replying to Topic '

Originally posted by RSL

Synes dette virker ganske uproffesjonelt.

Vitsen med at flyplasser har flybroer er jo at folk skal slippe å gå ut. Hvis dette forslaget var så fantastisk så hadde det sikkert vært gjennomført over hele verden allerede.

Typisk norsk hele greia!

Nå er det jo veldig mange flyplasser som ikke har bruer og der brukes det trapp både foran og bak. Sensasjonelt er det altså ikke. Noe nytt er det heller ikke, Norwegian har gjort dette på Gardermoen i mange måneder nå. Det ser kanskje ikke så veldig proft ut men det er da lavprisfly vi snakker om.
Men uh... Norwegian er ikke den første som prøver dette på Gardermoen. Jeg hukser godt at Premiair boardet 330'en på denne måte en periode. Vi sparte noen minuter på det. Aldri hørte jeg noen klage.

Hilsen,
Laurenz

Back