DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Utflyttet

Ute på tur
DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2155314.ece

Ifjor gikk Emirates 8,7 milliarder i pluss. Suksessen har kommet på å gjøre det stikk motsatte av hva andre flyselskaper gjør.

I disse dager har Emirates nærmest tapetsert København med en markedsføringskampanje danskene knapt har sett maken til.

Over sommeren får danske reisende muligheten til å fly med noen av verdens mest luksuriøse flyselskaper, for da etablerer både Emirates og Golf Airways seg i Danmark med faste ruter til henholdsvis Dubai og Bahrain. Samtidig oppgraderer Qatar Airways antall flyvninger til Doha, skriver business.dk.

Og i mellomtiden driver de fleste store aktørene i Europa og forsøker å se hvem som kan være første mann til bunns i å levere minst mulig, som jo burde gi et bra marked for disse selskapene som satser på bedre tjenester.

-A
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Nå er det slik at Emirates betingelsesløst plukker crew og tjenester fra de land og miljøer som til enhver tid tilbyr dette best og billigst. Emirates kan diktere arbeidsbetingelser uten innblanding fra hverken likestillingspolitikk, arbeidsrettigheter og europeiske lønnskrav.

Enten det er flyplasstjenester, teknisk vedlikehold eller catering så er det horder av meget lavtlønnede, høyst kvalifiserte indere eller fillipinere som stiller opp for Emirates. Slik er det de opererer i United Arab Emirates generelt. Når arbeiderne blir for gamle, syke eller ellers unødige mister de arbeids visa og havner tilbake i hjemlandet. Enhver videre kontakt med Emiratene gir ikke engang tilgang til turistvisum.

Det tatt i betraktning så er det kanskje ikke så rart at Emirates kan tilby mer luksus, nyere fly og hyppigere connections enn europeiske selskaper. Siden publikum forbinder Emirates med netopp luksus og eleganse så slipper de dermed fokus på de ansattes slaverilignende betingelser. Det i motsetning til f.eks. Ryanair som nesten konsekvent blir satt i bås for simpelhet og arbeiderforakt fordi de opererer fra Europa og satser spartanisk istedet for lukuriøst.

Typisk er artikklen i Dagens Næringsliv som hyller Emirates kritikkløst. Jeg blir ikke overasket om samme journalist på f.eks. mandag har en ny artikkel om hvor hensynsløse Norwegian er fordi de ansatter flyvere på Estonisk kontrakt for å fly mellom Helsinki og Barcelona. Da er fokus rettet en helt annen vei. Det er ikke rart at flyselskapene fra gulfstatene utkonkurerer de europiske. De kan ansette crew til en brøkdel og blir hyllet alikevel.

Sheiken av Emirates ville nok flirt godt i barten hvis kan kunne følge avisskriveriene i Norge.
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Er enig med det du skriver, og det kan vel best forklares slik: NIMBY. :)

-A
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Nå er det slik at Emirates betingelsesløst plukker crew og tjenester fra de land og miljøer som til enhver tid tilbyr dette best og billigst. Emirates kan diktere arbeidsbetingelser uten innblanding fra hverken likestillingspolitikk, arbeidsrettigheter og europeiske lønnskrav.

Tja, det er vel ikke helt korrekt. Det var flere europeiske flyverter/-inner på mine flyvninger på Emirates, deriblant fra UK, Finland og Frankrike, samt fra Australia - disse er neppe blant de billigste. Tror det er en for enkel konklusjon å tro at suksessen til Emirates kun stammer fra billig arbeidskraft.

w
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Tja, det er vel ikke helt korrekt. Det var flere europeiske flyverter/-inner på mine flyvninger på Emirates, deriblant fra UK, Finland og Frankrike, samt fra Australia - disse er neppe blant de billigste. Tror det er en for enkel konklusjon å tro at suksessen til Emirates kun stammer fra billig arbeidskraft.

w

Billig kan vel sees på ,mange måter, også med tanke på "overhead kost" som arbeidsgiver avgift, forsinkringer og ander sosiale kostnader.
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Ikke det at jeg er noe fan av det EK og co driver med nede i sandyland, man stiller meg spørsmålet: De lavtlønnende har dårlige arbeidsvilkår, lønn, rettigheter osv i forhold til hva?
For i forhold til å ikke ha noe jobb i et fattig land (tenker på arbeidsinnvandrerne fra India osv) er det vel bedre å faktisk ha en jobb i feks Emirates, Qatar, ja you name it egentlig..?
 
Last edited:
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Ikke det at jeg er noe fan av det EK og co driver med nede i sandyland, man stiller meg spørsmålet: De lavtlønnende har dårlige arbeidsvilkår, lønn, rettigheter osv i forhold til hva?
For i forhold til å ikke ha noe jobb i et fattig land (tenker på arbeidsinnvandrerne fra India osv) er det vel bedre å faktisk ha en jobb i feks Emirates, Qatar, ja you name it egentlig..?

Jo det er helt sikkert at de fleste av utlendingene som jobber i Emirates er fornøyd i forhold til forholdene de kom fra. Det vil sikkert en flyver fra Estonia også si om jobben i Norwegian eller i Ryanair. So, what's the problem here .... ?
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Jo det er helt sikkert at de fleste av utlendingene som jobber i Emirates er fornøyd i forhold til forholdene de kom fra. Det vil sikkert en flyver fra Estonia også si om jobben i Norwegian eller i Ryanair. So, what's the problem here .... ?

Ingen problem her, dette er den samme samfunnsdebatten vi ahr ahtt i noen år:

a) kommer noen med billig arbeidskraft for å ta våre jobber, eller å jekke ned våre lønninger: FY!
b) kan noen, helst litt utenfor synsrekekvidde, bruke billig arbeidskraft for å gi oss billig luksus: BRA GREIER!

i kategori a:
- Norwegian bruker utenlandske piloter
- SAS bruker CA'er fra Asia

i kategori b:
- Nordmenn på ferie i Thailand
- Emirates med billig biz-klasse

Så kan vi gjøre saken med komplisert, og blande a og b:
- Polske rørleggere, når man selv ikke er håndverker, men vil ha badet gjort svart

Kort summert: selektiv dobbeltmoral sparer mye penger, og velger man rett så slipper man å bli asosiert med sosial dumping hjemme, mens man ferierer i et U-land for å få maks uttelling for sine egne penger. Men det er ikke bra for det nasjonale imaget å bli sett bedrive "sosial dumping", men det er bare når man gjør det i Norge.

-A
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Godt svart Utflyttet ! Det er godt vi har dobbeltmoralen! Det blir for kjedelig uten den.
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Kategori A
- Om SAS sine CA fra Asia

De er en gruppe som ikke er sammenlignbare.
De har kollektivavtale, feriavtale og pensjonsavtale. Videre er de lønnet i henhold til den danske kollektivavtale, dog med lokal justering i forhold til lønn.
Dette for nettopp og unngå sosial dumping, og forskjellsbehnadling av ansattte.
Så man kan ikke sammenligne med.
 
Flere gode innlegg i denne tråden. Så selv all Emirates-annonseringen på Kastrup på fredag. Det som overrasker meg litt er hvordan Emirates klarer å tilby et så bra produkt og rekruttere de visstnok mest motiverte og mest kvalifiserte samtidig som deres betingelser er så dårlige?
 
Flere gode innlegg i denne tråden. Så selv all Emirates-annonseringen på Kastrup på fredag. Det som overrasker meg litt er hvordan Emirates klarer å tilby et så bra produkt og rekruttere de visstnok mest motiverte og mest kvalifiserte samtidig som deres betingelser er så dårlige?

Er Emirates ansatte mere motiverede og kvalificerede end andre selskabers ansatte?

Emirates sparer ret mange lønomkostninger, da de ansatte praktisk taget ikke betaler skat. Det giver af denne grund et rimeligt beløb udbetalt. Så kan man jo så diskutere om det er en indirekte statsstøtte, som giver dem ulige konkurrencefordele...
 
Er Emirates ansatte mere motiverede og kvalificerede end andre selskabers ansatte?
..

Poenget mitt var det lille paradokset at Emirates leverer et veldig bra produkt og god service samtidig som de ansatte har elendige betingelser. Hvordan klarer de å tiltrekke seg så bra arbeidskraft samtidig som de (satt på spissen) har markedets dårligste betingelser?
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Poenget mitt var det lille paradokset at Emirates leverer et veldig bra produkt og god service samtidig som de ansatte har elendige betingelser. Hvordan klarer de å tiltrekke seg så bra arbeidskraft samtidig som de (satt på spissen) har markedets dårligste betingelser?
Er "nul skat" en dårlige betingelse?
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Poenget mitt var det lille paradokset at Emirates leverer et veldig bra produkt og god service samtidig som de ansatte har elendige betingelser. Hvordan klarer de å tiltrekke seg så bra arbeidskraft samtidig som de (satt på spissen) har markedets dårligste betingelser?

Blir jo bare spekulasjoner ifra min side. Men kan flymatrieelet dem sitter på ha en positiv efekt på rekruteringa av Cabin og Cocpittpersonel? De har jo en meget respektabel flyflåte (les alder og flytyper), som jeg mener overgår mye av det man ser i mange fullserviceselskaper i Europa.
 
Re: DN skriver om Emirates sitt innrykk på Kastrup

Hvordan klarer de å tiltrekke seg så bra arbeidskraft samtidig som de (satt på spissen) har markedets dårligste betingelser?

Kommer man fra India, Pakistan eller Sri Lanka er ikke betingelsene så dårlige.
De jobber i Emiratene noen år, før de blir sendt tilbake til hjemlandet uten pensjon osv.
Når det gjelder piloter så har de "konkurransedyktige" betingelser, først og fremst siden skattenivået er litt annerledes enn f.eks. Norge.
Alt i alt kommer personalkostnadene ned i en brøkdel av f.eks. BA, SAS, LH osv.
Det er selvsagt opp til hver enkelt, men jeg tror jeg skal begrense flighter med sandkasseselskapene og heller støtte luftfartsbransjen i Europa.
 
Back
Top