DM tur OSL-MPH-ICN

Helikopter

ScanFlyer Blue
Da var det endelig min tur til DM tur. Turen ble spikret da det var salg for andre gang hos US Airways. Etter mye søking fant jeg en rute OSL-ZHR-BKK-MNL-MPH-MNL-BKK-ICN-FRA-OSL. 120000 poeng ble kjøpt for to personer. Det var egentlig planlagt å dra til Thailand, men etter råd bestemte vi oss for Boracay istedenfor. På Boracay er det bare sydenliv, så måtte få inn en tur til en storby på vei hjem. Vurderte lenge Kina, men falt ned på Seoul.

Turen startet på OSL, flyet var forsinket inn pga motvind, men vi kom oss av gårde 20min for sen.
LX1211 – Business
OSL – ZHR
A319

Det ble en tur inn i loungen på osl, spiste litt frokost og tok litt juice. Litt sliten lounge, men deilig å slappe av.
Turen i seg selv var ikke så mye å skrive om. Fikk noe ok frokostmat og noe å drikke på. Det var Ikke noe opprop om at det var boarding, og hvertfall ikke noe preboarding for C klasse.

Knyttnevetest bestått
IMGP4547.jpg

Så en del trafikk over europa, bla annet dette KLM (?) flyet som passerte
IMGP4548.jpg

Dette var også litt spesielt, er det en pipe som blåser opp røyk?
IMGP4551.jpg


I ZHR ble det rett til gaten der de hadde startet med boarding når vi kom. Det var egen kø for C og F, men det var masse personer i køen med Y billetter som fikk boarde i F og C køen. Ikkje bra.

TG 971 – First
ZHR – BKK
A340 – 600

For første gang I livet tar jeg til venstre!
IMGP4552.jpg

Om bord i flyet blir vi hilst på av en hyggelig pursher som viser oss til våre plasser. Var litt redd for å være underdressed men han andre i First lignet mest på Svein Krogstad. Når pysjen ble utdelt sa han høyt og stolt at dette var hans 14 par. Han var lei av champagne fra den forrige flighten fra Canada i F. Han andre i First reiste i fleecegenser.

Sete for de neste timene. C klassen i bakgrunnen.
IMGP4556.jpg

Veldig behagelige seter.
IMGP4562.jpg

IMGP4569.jpg

Vi var 4/8 i First denne dagen. Fikk aldri surret meg til å se resten av flyet.
IMGP4595.jpg

Dom Perignon og Veuve Clicquot rose til Fru. Helikopter
IMGP4573.jpg

Amenity cit fikk vi og. Hadde håpet på Rimowa, så det var stas
IMGP4622.jpg

Tannbørste, kam, fuktighetskrem og litt annet. Ingen hørepropper eller øyemaske. Men tror man kunne be om det. Sånn var det på de andre flightene hvertfall
IMGP4558.jpg

Litt rart at de ikke hadde en for mann og en for dame, var bla herreparfyme oppi til damen
Ble mye god mat på turen.
IMGP4582.jpg

Havabbor tror jeg
IMGP4586.jpg

Indrefilet av kalv
IMGP4587.jpg

Smakte fortreffelig
IMGP4590.jpg

Sengen ble redd og det var klart for litt film og champis før man prøvde å sove
IMGP4597.jpg

Blood Diamond og litt Dom. Kanskje litt vel kald for min smak… De var veldig ivrige på å fylle opp glasset. Og påfyll med nøtter kom kontinuerlig.
IMGP4602.jpg

Ble litt frokost før landing, kjekt å spise så god mat på et fly.
IMGP4612.jpg

Ble nudelsuppe og litt frukt til frokost.
IMGP4617.jpg
 
Last edited:
Fremme i BKK skulle vi bli møtt med en golfbil, men fordi vi kom litt før tiden var det ingen golfbil og ventet på oss. Svein Krogstad ble ganske irritert, men vi tok det med fatning. I det vi gikk mot terminalen kom det en golfbil, vi viste F boardingkortene og fikk sitte på til thai sin First lounge.

IMGP4629.jpg

IMGP4631.jpg


Hadde bare en time transfer så det ble bare litt frokost og en dusj i loungen. Fin lounge, men for min del ble det litt vel mye bukking og smiling. Bare når man skal på do stopper 7 ansatte for å bukke og hilse deg på veien.

TG 620
BKK- MNL Business
A330
Ikke så mye å skrive om denne flighten. Priboarding funket endelig, det ble kjørt knallhardt på Business og gullkortkunder. Alle andre ble vist bort.

Satt rett ved bulkhead og hadde god plass
IMGP4636.jpg

Tok litt frukt og champis og prøvde å sove litt
IMGP4635.jpg

Pushet ut 30min for sent
IMGP4640.jpg

IMGP4653.jpg

Tok ikke noen bilder av kabinen, men google gir dette bilde
IMG_0595.jpg


Vel fremme i manilla, pritag på baggen virket greit. Ut gjennom customs og forkjølelsescam. Siden manilla har 3 terminaler måtte vi komme oss til den Cebu Pacific brukte. Det går ikke tog eller lignende, så man må ta egne taxier som tar deg til terminalene. Vi var en halvtime forsinket til MNL og det er evig lang kø mellom terminalene. Kjente svetten kom sigende…
Kom frem til terminalen og da må man gjennom en sikkerhetskontroll før man får komme inn i terminalen. Ble ikke mindre svett av og stå ute å bli grillet mens vi ventet på å komme inn.
Mye kø for innsjekk men passasjerer som hadde dårlig tid ble sluppet frem. 13kg overvekt og 250kr fattige.

5j 905
MNL – MPH Monkeyclass
Dash 400 (?)


Ryanair ala fillipinene
IMGP4656.jpg

Flyet var for øvrig 60min forsinket. Men som de reklamerer med på internettsidene sine 68% accurate in December!
Det ble fjernparkering og propellfly til Boracay
IMGP4657.jpg

IMGP4659.jpg

Inngangen var bak, så å velge sete foran funket dårlig
IMGP4665.jpg

Ikke bestått
IMGP4669.jpg

Flighten varte i 1 time og ingen servering om bord. Det var konkurannse om bord om hvem som klarte å dra opp penn, pass og noe annet. De vant cebuvann…

Bodde på Hotel Erus Suits på boracay. Fint hotell, kanskje litt sært med glassvegg inn mot do og toalett!
IMGP4678.jpg
 
Fin fin rapport sålant, men ser ut til at det var en ATR 72-500 dere fløy med og ikke en Dash :)
 
Flott rapport med bra bilder og bra skrevet. Ser ut som turen var bra noe som er kjekt for alle. Takker og bukker for jeg fikk lese denne bra rapporten fra deg.
 
Whitebeach og boracay var kjekt i 14 dager, kanskje litt vel mye Sir mam massage, sailboating, lay ban og snorkling. Men deilig å slappe av i rundt 25 grader hver dag.

5j 894
MPH-MNL Monkeyclass
Dash 800 (?)


Ut fra Boracay var det til Caticlan igjen som er nærmeste flyplass. Den andre mest brukte flyplassen i Filippinene etter Manilla. Det ble nye 250kr i overvekt på vei hjem. Umulig å betale for mer på forhånd. Kun lov på internasjonale ruter. En ting som man må være obs på i Fillipinene er at det er flyplassavgifter. 750pesos på internasjonale ruter og 200 på internasjonale. Så må være klar med peso'n. Var en drøy time til flyet gikk og mange avganger denne morgenen. Plutselig ble vi ropt opp og fikk beskjed om å gå på dette flyet isteden. Veldig greit så vi kom oss fortere til loungen i MNL
IMGP5371.jpg

Inn i proppellen igjen, klok av skade fikk vi plasser bak. Crewseat er rett frem, så hun sitter rett mot alle passasjerene ved takeoff. Sikkert litt ubekvemt å sitte der når alle ser rett på deg
IMGP5368.jpg

Var klar for å vinne vann denne gangen, så satt klar med pennen. Dessverre ble dette gaven denne gangen. Ikke overraskende ble den igjen i Manilla
IMGP5385.jpg


TG 621
MNL – BKK Business
A330

Taxitransfer og god tid denne gangen til den internasjonale terminalen. Asiania har adganger direkte til ICN, men fikk ikke seter på den flighten.
IMGP5373.jpg

MNL køkøkøkø. Køen til venstre er Thaier som har stilt seg opp før checkin. Til høyre står det folk klar for å sjekke inn til Taiwan.
IMGP5383.jpg

Etter litt startet checkin for thai, kjekt å slippe all den køen med alle thaiene som skulle hjem
IMGP5389.jpg

Ikke mye å skryte av i loungen, men var hvertfall stille.
IMGP5393.jpg

Dette var ganske tidlig, etterhvert var den helt full av alle som skulle med flyet vårt i C.
IMGP5392.jpg

Boarding gikk greit, kun en pir ut til flyet, så ingen mulighet for å ta til venstre
IMGP5395.jpg

C Klasse var nesten fult. Det ble preflight drink med champagne og varme håndklær.
IMGP5397.jpg



I BKK hadde vi hele 7 timer i transfer. Så det ble litt shopping og avslapping i loungen.
IMGP5406.jpg

Likte loungene til Thai veldig godt i BKK. Der vi var var det 2 lounger rett over hverandre. Den ene var finere en den andre, så anbefaler å sjekke ut begge :)
Store og fine med det man trenger av mat, drikke og underholdning. Litt rart å ikke ha vin eller champis. Men det er vel for å skape et skille mellom C og F da..
IMGP5403.jpg

30min massasje ble det etterfulgt av en dusj
IMGP5412.jpg

Deilig å friske seg opp etter reisen. Shorts blir byttet ut med langbukser
IMGP5415.jpg

Ikke helt som First dusjen, men absoultt bra!
IMGP5416.jpg
 
Last edited:
TG 658
BKK – ICN Business
B777

Etter å ha slappet av I BKK sine fine lounger var det på tide med litt storby. Flyet til ICN var ett nattfly og vi ble nesten en time forsinket pga vi ventet på et annet fly med passasjerer.
Boarding gikk fint i asiatisk stil
IMGP5418.jpg

Veldig god benplass og deilige seter. Kunne ikke ta de helt ned, men nesten. Nok for noen få timer søvn.
IMGP5427.jpg

Ingenting å klage på av plass hvertfall
IMGP5420.jpg

IMGP5426.jpg

Rad 2 i midten, hadde ikke skjerm foran seg, men gameboyskjerm i midten, så ikke sitt der.
IMGP5422.jpg

Var en del folk i C, men utelukkende gamle koreanere. Ikke som på de andre flightene der det var en kombisjon av ung og gammel, dress og flipflops
Det kom opp masse meldinger på skjermen, bla annet velkommen til en passasjer. Var vel en royal orchid flowerpowerplus.
IMGP5425.jpg

IMGP5430.jpg

Snø på ICN, men follow me bilen viser vei
IMGP5431.jpg

Tok lang tid i immigration, var ikke mange på jobb den morgenen tror jeg. Men bagasjen var klar når vi kom så langt.
 
Last edited:
Tack för rapport. Jag ska själv åka på tur med TG på samma flight som du flög med ZRH-BKK så det var intressant att läsa om den flighten. Du kom alltså in i deras First Class Lounge i BKK?
 
Likte loungene til Thai veldig godt i BKK. Der vi var var det 2 lounger rett over hverandre. Den ene var finere en den andre, så anbefaler å sjekke ut begge :)
Store og fine med det man trenger av mat, drikke og underholdning. Litt rart å ikke ha vin eller champis. Men det er vel for å skape et skille mellom C og F da..

Da var dere ikke innom den store Biz-loungen som ligger nede på samme nivå som F og Spa'et, det var vin på flasker når jeg var innom der før Jul og varm mat.
 
TG 658


Tok lang tid i immigration, var ikke mange på jobb den morgenen tror jeg. Men bagasjen var klar når vi kom så langt.

Da var du nok uheldig, opplevde immigrasjon i ICN til å være ganske effektiv. Det sto vakter og dirigerte folk til andre skranker når det var lang kø. Selve prosessen tok vel 15 sekunder. Hello, scanner passet *pip* og stempel. No questions asked. :)
 
Tack för rapport. Jag ska själv åka på tur med TG på samma flight som du flög med ZRH-BKK så det var intressant att läsa om den flighten. Du kom alltså in i deras First Class Lounge i BKK?

Joda, når jeg kom i F fikk vi adgang til First loungen, men på vei til ICN fløy vi på C billetter.

Resten av reporten kommer i kveld. Kan friste med LH sin nye first. Hadde megaflaks og fikk jøre den nye retrofiten hjem!
 
Skulle bo på hotel Ibis i Meyongdong. Det kom godt ut på Hotels.com i tillegg er det noen andre her som også her bodd der. Veldig greit at det går flybuss direkte til hotellet. Tok vel 1 og en halv time og stasjonene ble ropt opp på kinesisk, koreansk, engelsk og et til.
IMGP5441.jpg

Godt fornøyd med hotellet, gode i engelsk, serviceinnstillt og sentralt.
IMGP5444.jpg


Seoul var en kul by å være i. Litt rart at folk er så dårlige i engelsk, men en veldig moderne by.
IMGP5460.jpg

Mye rare skilt som ikke alltid gir mening.
IMGP5468.jpg

De mye omtalte doene
IMGP5473.jpg

Lykke til, jeg skjønte ikke helt poenget. Ble jo bare veldig våt. Måtte sitte et kvarter for å tørke.
IMGP5474.jpg

En tur til namsan tårnet ble det
IMGP5519.jpg

Og DMZ, anbefales.
IMGP5543.jpg

Min første nord Koreaner spotting, ikke de nærmeste, men han oppe ved bygget. De står vist alltid med kikkert. De tror at kikkert er noe vi ser på som skummelt. De fortalte at av og til var de nede med grensen, og sto fortsatt med kikkertene og tittet rundt. Selv om det var 3m avstand
IMGP5542.jpg

Verdens høyeste flaggstang i propaganda village. Oppsatte byggninger med påmalte vinduer.
IMGP5546.jpg

Var en topp moderne togstasjon der, da de trodde den skulle forbinde Østen mot vesten. Men kim jong ville det annerledes
IMGP5575.jpg


Anbefaler alle å ta en tur med subway i Seoul. Veldig enkelt og topp moderne.
IMGP5595.jpg

Satser hardt tydeligvis
IMGP5596.jpg

Så Norgesreklame på mange av subwaystajonene.
IMGP5648.jpg

Veldig populært å spille angry birds eller sove på subway, så viktig å prøve å passe inn. Noe malplassert endå…
IMGP5651.jpg

Var innom et krigsmuseum, med mye rart i hagen
IMGP5636.jpg


Snart følger siste del med hjemreisen i LH sin nye first via MUC og FRA
 
Last edited:
LH 719
ICN – MUC First
A340

Endelig var det på vei hjem. Knirkefritt å komme seg til flyplassen med flybussen. 20000 won og 1 time fattigere var vi fremme ved Incheon flyplass. Lite mennesker på flyplassen og det var lengre kø i first skranken enn i economy.
IMGP5673.jpg

Reisen som ble booket var ICN-FRA-OSL. Men fikk mail om at ruten hadde blitt endret. Ruten ble nå ICN-MUC-FRA-OSL. Siste flyet fra MUC var mulig å rekke, men kun et ledig bonussete. Så da ble det en tur innom FRA også… Checkin gikk knirkefritt. Spurte om det var blitt frigjort noen seter fra MUC-OSL, men de fikk ikke lov å røre bookingen siden det var en US booking.

IMGP5676.jpg

Kom oss av gårde til loungen til asiania. Var oss og 2 til der bare
IMGP5705.jpg

Stille og rolig og det man kunne ønske seg
IMGP5686.jpg

Ble litt hersey, sjokoladeis fra haagen dazs og litt möet
IMGP5691.jpg

Stor og luftig lounge. Lite folk i dag. Var bare oss på LH flighten
IMGP5682.jpg

Massasjestol var det også der
IMGP5698.jpg

Litt vanskelig kontroll, skulle nesten vært nødstopp på den. Ble litt engstelig når den startet og klemme meg flat. Men utrolig behagelig.
IMGP5697.jpg

Dusj med det man trenger var det og der
IMGP5699.jpg

En hver lounge med respekt for seg selv, må ha en pannasonic do…
IMGP5701.jpg

Med medfølgene kontroller.
IMGP5702.jpg

Det var påtide og rusle til gaten. Ingen kø og det var bare å rusle på.
IMGP5709.jpg

Blir aldri lei av og ta til venstre :)
IMGP5711.jpg

Lufthansa har bare et MUC fly av typen a330 som er utstyrt med den nye retrofiten. Dette går som oftest mellom MUC-EWR noe innom og DXB og ICN. På hotellet før vi dro sjekket jeg hvor flyet var i verden nå, og jaggu hadde ikke D-AIFE parkert på ICN kvelden før!
IMGP5712.jpg

Nye first hos Lufthansa
IMGP5714.jpg

De blå setene har blitt byttet ut med grå. Ottoman foran kan reguleres frem og tilbake og er man litt lang i bena kan man slappe av under takeoff og landing
IMGP5716.jpg

Vi var 6 stykk i First. 2 hadde oppgradert ved innsjekk
IMGP5780.jpg

Kontroller til stolen
IMGP5755.jpg

Satt bare å smilte under takeoff med bose headsettet på fullt
IMGP5728.jpg
 
Last edited:
Den maskinen har fire motorer. Så dermed er det A340. Ikke en A330. Ellers fin rapport.
 
Hvorfor ble turen til FRA endret til MUC? LH flyr da vitterlig oftere mellom FRA og ICN enn mellom MUC og ICN. Og flyene fra MUC lander tidlig om morgenen på ICN i følge rutetabellen.

Uansett fin rapport.
 
Last edited:
Hvorfor ble turen til FRA endret til MUC? LH flyr da vitterlig oftere mellom FRA og ICN enn mellom MUC og ICN. Og flyene fra MUC lander tidlig om morgenen på ICN i følge rutetabellen.

Uansett fin rapport.

Fikk bare den vanlige eposten om at ruten hadde blitt endret, vennligst ta kontakt med vårt kundesenter. Da fikk jeg tilbud om asiania til LHR og sas hjem, men ville gjerne prøve lufthansa sitt F produkt.
Det som er litt spesielt med denne ruten er at de flyr MUC-ICN-PUS og i ICN må alle av før de flyr videre med resten. Crewet likte det godt, da de alltid kunne ta igjen en forsinkelse for de måtte uansett stoppe i ICN.

Toalettet var det ingenting å klage på.
IMGP5750.jpg

Vindu på do er undervurdert!
IMGP5749.jpg

Dette var en dagflygning, men ville gjerne ha noen timer på øyet før vi var i MUC. Det var tross alt mange timer igjen. Stolen ble gjort klar til seng.
IMGP5763.jpg

Pysjen må på.
IMGP5764.jpg

Ble tid til litt transformers også. Ikke så mye underholdning på skjermen. Kun enkeltepisoder av serier, og ikke alt for mange filmer å velge i. Men det kommer vel etterhvert
IMGP5779.jpg

Når jeg våknet etter noen par timer søvn sto det en flaske vann i vannflaskeholderen min ved sengen og de var raske på pletten og spurte om jeg ville ha noe mer når de så jeg var våken. God service :)
Rosen min begynte å visne utover flighten, men det ble fort byttet ut med en ny en av crewet
IMGP5783.jpg

Begynte å nærme oss kjente farevann igjen
IMGP5787.jpg

En fryd å teste bose headsetet. Ble aldri helt det samme med egent headset
IMGP5788.jpg

I MUC ble vi møtt av en dame som hjalp first og HON passasjerer, ble henvist til en mindre busy del av sikkerhetskontrollen og satte kursen mot loungen
IMGP5795.jpg

I loungen ble det en tur i boblebadet og litt og spise. Utrolig lekker lounge, var nok den fineste på turen.
IMGP5794.jpg

Var ingen badeand på badet, men spurte og da var hun rask på pletten med å gi meg en.
397872_10151238598985574_587240573_23112858_1325812663_n.jpg

Var på tide å komme seg til Frankfurt. Kom oss til gaten, der var det vanlig europeisk boarding igjen. Bare et salig kaos foran skrankene og den sterkeste rett. Snudde og satte oss på en senator cafe til det verste hadde gitt seg.

LH 121
MUC - FRA Business
A321

Ikke mye å skrive om, var egentlig bare opp og ned igjen i FRA. Ganske mange i C. Skjønner ikke helt poenget med å fly C på så kort strekning men.
IMGP5800.jpg

Grei plass hvertfall
Kom oss til en lounge i FRA der vi drøyde så lenge som mulig før vi boardet til oslo.
IMGP5802.jpg


LH 864
FRA - OSL Business
A320

På denne flighten var det bare oss og en til i C. Utrolig hyggelig cabinsjef som hilste på oss og lurte på om vi hadde hatt det bra på de forrige flightene. Han skjønte at vi var slitne, så han fortet og gi oss litt enkel mat så vi kunne sove resten av turen. Tommel opp
IMGP5804.jpg

Vel fremme på OSL 10min før tiden. En tur i tax-free og bagsjen var klar.

Alt i alt en knall tur! LH F var helt klart det beste, kanskje litt urettferdig mot Thai siden det var en nattflight og blir litt annerledes.
Litt dumt med en så tungvint vei hjem, men kan ikke klage når man flyr F og C. Har vært veldig gøy å prøve first og business for en som kun har fløyet braathens best :) Håper ikke det blir siste gang, så nå er det bare å sitte å vente på neste tilbud å få seg en tur mot Japan og Kina. Takk til alle behjelpelige sjeler som svarer i US Airways tråden. Kunne ikke gjort det uten dere ;)
 
Last edited:
Du var ikke i F loungen i FRA? Du vet du har tilgang til den bare du har en F billett inngående eller utgående med LH eller LX samme dag.
 
Back
Top