DL + NW = Sant. Bekreftet

Da skjedde det noen så i glasskulen mens noen hadde hodet i sanden... Fortsettelsen blir like spennende som starten...

Morsomt blir det jo at med dette så blir Delta en av verdens største Airbus operatører...det hadde ikke Boeing ventet seg!

Last edited:
Gode tider for advokat og konsulentbransjen i USA i vente :p

Blir spennende å se hvor store forandringer dette blir. Er vel stor sjanse for at både CVG og MEM ryker som hub'er og muligens NW sine DC-9 nå forsvinner raskere en planlagt. Uansett blir integrasjonsprosessen mellom disse to litt av en utfording

Spennende, da blir det ingen problemer i forhold til allianser, siden begge er i Skyteam.

Skal jo bli spennende å se om dette går gjennom hos amerikanske myndigheter.
Hva flåten angår blir jo det en kombinasjon av et mareritt og en håpløs oppgave...

Det er vel mest til Deltas fordel, denne merger....Tror desværre at det kommer til at gå sådan at alle A319/320 forsvinder og erstattes med B737....Alle DC9 fra NW går vel samme vej....Fra NW beholder man jo nok A330 mens B747 forsvinder og erstattes med
B777.....Det er min mening

Lidt mere spændende er det så hvilke commuter selskaber der blive hængende....Begge
selskaber har jo en del feeders derfra....Mesaba, ASA og hvad de nu hedder
Hilsen
Ole

Det er vel mest til Deltas fordel, denne merger....Tror desværre at det kommer til at gå sådan at alle A319/320 forsvinder og erstattes med B737

Det er ikke noe problem å operere både 737 og 320. Siden volumene av disse uansett er så store er det aller meste av stordriftsfordeler allerede hentet ut og om man har 150 eller 300 fly av en type spiller ikke så stor rolle. Dessuten er det tvilsomt om 319/320 bli skiftet ut på lenge. Å erstatte +-150 fly er både dyrt og tidkrevende.

Fleet commonality er ikke alt;)

Itillegg skal man ikke glemme at hvis fusjonen blir gjennomført så vil selskapet også operere en betydlig flåte av DC-9, MD-88 og MD-90 og noen av disse er nok kandidater til å ryke før man går løs på 319/320 flåten.

Selskapet vil også få en enorm 757 flåte og man skal ikke se bort ifra at noen -200 kanskje forsvinner

Last edited:
Har aldri fløyet Delta - Northwest har jeg fløyet flere ganger - både som Northwest Orient og senere Northwest. Tror Delta står sterkest og er vel også den sterke part i denen fusjonen.

Ja. Det bliver Delta.....står sig nok bedst.....og det er jo vel DL som overtager NW

Hilsen
Ole

Oj, dette blir en skikkelig svær sak. Når jeg leser om saken i NA24.no, skulle en nesten tro at journalisten har tatt en prat med EB - som fikk helt rett i fusjonstankene sine. ;)

Noe av det mer spennende her synes jeg er å drodle rundt flåtene deres, jeg er veldig spent på om vi kommer til å se Delta som Airbuskunde på nye maskiner fremover - utover de NWA allerede har i bestilling.

[bn:WBTKR=DAL:US] Delta Air Lines Inc. []
Headquarters: Atlanta.
Chief executive officer: [bn:PRSN=1] Richard Anderson [].
2007 sales: $19.2 billion.
2007 net income: $1.61 billion (includes reorganization gain).
U.S. ranking by passenger traffic: 3.
Fleet: 446.
Employees: 48,400.
[bn:URL=http://www.delta.com/traveling_checkin/airport_information/airport_maps/] Hub cities []: Atlanta, Cincinnati, Salt Lake City, New York (John
F. Kennedy International).
Route strengths: East Coast network, expansion in Europe.
Frequent-flier program members: More than 40 million in
SkyMiles.
Bankruptcy background: Filed for court protection on Sept. 14,
2005, and exited on April 30, 2007.

[bn:WBTKR=NWA:US] Northwest Airlines Corp. []
Headquarters: Eagan, Minnesota.
Chief executive officer: [bn:PRSN=1] Doug Steenland [].
2007 sales: $12.5 billion.
2007 net income: $2.09 billion (includes reorganization gain).
U.S. ranking by passenger traffic: 5.
Fleet: 356.
Employees: 29,000.
[bn:URL=http://nwa.innosked.com/(S(lsks3mi3ihbgl2rxbc1yc445))/Default.aspx?show=MAP] Hub cities []: Minneapolis; Detroit; Memphis, Tennessee; Tokyo;
Amsterdam.
Route strengths: Asian network, European access from U.S. hub
cities.
Frequent-flier program members: More than 33 million in World
Perks.
Bankruptcy background: Filed for court protection on Sept. 14,
2005, and exited on May 31, 2007.

Ja dette var virkelig litt av en nyhet, blir spennende å se framover
hvordan dette går. Morsomt at Boeing får en av de største
Airbus-operatørene rett i sin egen "bakgård", nye Delta kommer
nok til å bruke Airbus i lang tid fremover - personlig håper jeg
nye bestillinger kommer i tillegg.