Ditt reiseår 2011 -- Hva ble totalen?
Det nærmer seg 2012, og dermed er det på tide å summere årets flyreiser. Her finner dere for øvrig oppsummeringstrådene fra 2009 og 2010.
For meg har 2011 gitt en nedgang i antall flighter på nesten 20%, og nesten 50% nedgang i miles flydd. Malev var eneste nye bekjentskap for meg, mens Lufthansa gjorde et kraftig byks ift. fjoråret og passerte dermed DY i antall flighter (totalt fra 2006). Det betydde for øvrig at FRA danket ut CPH fra Topp 4-listen over de mest frekventerte flyplasser i 2011 (OSL, BGO, ARN de tre andre) og MUC puster CPH i nakken bakfra.
Hele listen:
SAS - 48
Lufthansa - 19
Austrian - 4
KLM - 4
LOT Polish - 3
United - 3
Southwest - 3
Malev - 2
Norwegian - 2
Beste opplevelse: Starten på sommerferien ble fin med oppgradering på både OSL-VIE og VIE-OTP (samme dag). Austrians C-produkt innen Europa er faktisk overraskende bra, vesentlig mye bedre enn LH. Av et reisefølge på fire, ble to oppgradert (begge EBG), mens de to andre overtok våre nødutgangsseter. Kanskje et plaster på såret? Ved ankomst OTP var vi først ut av flyet, kjapp gange ca 2-3 minutter til bagasjebåndet, og der lå de to 'Priority'-merkede koffertene på båndet og ventet på oss. Alle andre måtte vente ca 10 minutter på resten av bagasjen, så her var det nesten asiatisk standard på priorityhandlingen.
Verste opplevelse: Hadde i grunnen ingen skikkelig dårlige flyopplevelser i 2011, men ble (nok en gang) irritert over SAS' manglende evne til å blokkere seter for EBG under en BGO-OSL flight i høst. Det var 28 ledige seter ca 10 min før innsjekk stengte (20 midtseter), men jeg endte likevel opp med å ha noen ved siden av meg. En kjapp kontrolltelling viste at det var minst 20+ ledige midtseter rundt omkring i flyet, så fullt fly var ikke årsaken. På siste LH-flight MUC-OSL var det for øvrig kun to ledige seter i Economy, ett av de var ved siden av meg. På FRA-MLA / MLA-FRA ble jeg for øvrig plassert i en egen seksjon fremst i flyet (rett var C), der alle hadde åpent midtsete, mens man bak i flyet satt sild i tønne. Antar alle i min seksjon var enten HON/SEN/FTL eller *A Gold.
Nye flyplasser: POZ, BUD, OTP, TIA, SJJ, HAM og VNO var årets nye bekjentskaper for mitt vedkommende. OTP imponerte med strålende priorityhandling, mens passkontrollen i SJJ var et gufs fra fortiden.
Det nærmer seg 2012, og dermed er det på tide å summere årets flyreiser. Her finner dere for øvrig oppsummeringstrådene fra 2009 og 2010.
For meg har 2011 gitt en nedgang i antall flighter på nesten 20%, og nesten 50% nedgang i miles flydd. Malev var eneste nye bekjentskap for meg, mens Lufthansa gjorde et kraftig byks ift. fjoråret og passerte dermed DY i antall flighter (totalt fra 2006). Det betydde for øvrig at FRA danket ut CPH fra Topp 4-listen over de mest frekventerte flyplasser i 2011 (OSL, BGO, ARN de tre andre) og MUC puster CPH i nakken bakfra.
Hele listen:
SAS - 48
Lufthansa - 19
Austrian - 4
KLM - 4
LOT Polish - 3
United - 3
Southwest - 3
Malev - 2
Norwegian - 2
Beste opplevelse: Starten på sommerferien ble fin med oppgradering på både OSL-VIE og VIE-OTP (samme dag). Austrians C-produkt innen Europa er faktisk overraskende bra, vesentlig mye bedre enn LH. Av et reisefølge på fire, ble to oppgradert (begge EBG), mens de to andre overtok våre nødutgangsseter. Kanskje et plaster på såret? Ved ankomst OTP var vi først ut av flyet, kjapp gange ca 2-3 minutter til bagasjebåndet, og der lå de to 'Priority'-merkede koffertene på båndet og ventet på oss. Alle andre måtte vente ca 10 minutter på resten av bagasjen, så her var det nesten asiatisk standard på priorityhandlingen.
Verste opplevelse: Hadde i grunnen ingen skikkelig dårlige flyopplevelser i 2011, men ble (nok en gang) irritert over SAS' manglende evne til å blokkere seter for EBG under en BGO-OSL flight i høst. Det var 28 ledige seter ca 10 min før innsjekk stengte (20 midtseter), men jeg endte likevel opp med å ha noen ved siden av meg. En kjapp kontrolltelling viste at det var minst 20+ ledige midtseter rundt omkring i flyet, så fullt fly var ikke årsaken. På siste LH-flight MUC-OSL var det for øvrig kun to ledige seter i Economy, ett av de var ved siden av meg. På FRA-MLA / MLA-FRA ble jeg for øvrig plassert i en egen seksjon fremst i flyet (rett var C), der alle hadde åpent midtsete, mens man bak i flyet satt sild i tønne. Antar alle i min seksjon var enten HON/SEN/FTL eller *A Gold.
Nye flyplasser: POZ, BUD, OTP, TIA, SJJ, HAM og VNO var årets nye bekjentskaper for mitt vedkommende. OTP imponerte med strålende priorityhandling, mens passkontrollen i SJJ var et gufs fra fortiden.
Last edited: