Diskusjon om FLYNONSTOP

Cap.Knut

ScanFlyer Blue
Hadde en liten diskusjon på FB, hvor jeg spurte: Men hvorfor akkurat Kjevik? Hvorfor ikke Torp eller Rygge?

Hva mener dere er best for et nytstartet selskap. Starte på en liten flyplass, Kjevik med 953 202 (2011) reisende hvert år eller satse på en av Osloflyplassene. Feks Torp med 1 350 115 (2011) reisende.

Hva mener dere er best?
 
Vel de sier jo selv at de synes tilbudet fra Kjevik ikke er bra nok, og det er vel en hovedgrunn. Men hvor fornuftig det er vil tiden vise.

Fordelen er jo at man flyr på en flyplass hvor ikke konkurransen er så stor, men ulempen er jo selvfølgelig at grunnlaget er mye lavere.
 
Vel de sier jo selv at de synes tilbudet fra Kjevik ikke er bra nok, og det er vel en hovedgrunn. Men hvor fornuftig det er vil tiden vise.

Fordelen er jo at man flyr på en flyplass hvor ikke konkurransen er så stor, men ulempen er jo selvfølgelig at grunnlaget er mye lavere.
Jepp og derfor er jeg litt tvilsom til akkurat Kjevik. :)
 
Når de flyr direkte til utlandet fra KRS så kan de kreve en mye høyere bllettpris enn fra Osloområdet. Hadde de flydd fra OSL/TRF/RYG så måtte de konkurrert på pris. Og med ett lite fly, så kan ikke FN(er det en grei forkortelse=) konkurrer på pris pga kostnadsbilde....

Og jeg har sagt det en del ganger før, men konkurransen på KRS er lav pga kort rullebane.... Så nå som FN har egnet matriell, så er det klart at de kan kreve en høyere pris for å fly direkte....
 
Last edited:
Dette kommer til å gå som bare det, hvis dere sørlendinger hiver dere på og tar årets storbyreise med Nonstop. Det er ikke selskapet som er begrensningen men kundene...
 
Jepp, men tror du at det er VELDIG mange sørlendinger som reiser ut, mere en byfolk? I såfall er det billigere å fly FLYNONSTO, men for folk fra Oslo området er dette en ekstra kosnad, med bil. De velger heller ENTO,ENRY og ENGM. De mister jo en god del reisende pga valget i Kjevik.
 
Jepp, men tror du at det er VELDIG mange sørlendinger som reiser ut, mere en byfolk? I såfall er det billigere å fly FLYNONSTO, men for folk fra Oslo området er dette en ekstra kosnad, med bil. De velger heller ENTO,ENRY og ENGM. De mister jo en god del reisende pga valget i Kjevik.

Dette blir neppe noen konkuranse om reisende fra hovedstadsområdet. Derimot kan ferierende fra sørlandet få en langt mer behagelig reise til de nevnte reisemål enn om de skulle ta seg hele veien til OsL.
Det er dere som avgjør om dette blir en suksess :)
 
Nå er vel dette startet av lokal patrioter i Kristiansand så det forklarer det meste

Det er akkurat det som er clouet her! Startet av en Kristiansander som var lei av at ingen andre selskaper ville satse på utenlandsruter fra Kristiansand. Derfor er ingen andre flyplasser involvert. Iallefall foreløpig. Dette er av Sørlendinger, for sørlendinger.

Så får vi bare håpe at det er liv laga. Omtrent alle jeg har snakket med i går og i dag gleder seg til å prøve dette tilbudet.

Håper bare de har fått noen gode avtaler på landingsavgifter og handling både her i KRS og på utenlandske flyplasser.

Noen som vet hva landingsavgifter ligger på? Er det take-off avgift i tillegg, eller er det en fast pris på landing og avgang?

BF:cool2
 
Ja, men det er ikke like mange som reiser av sørlendinger. Det er et flyselskap for de. Rett og slett.
 
Håper bare de har fått noen gode avtaler på landingsavgifter og handling både her i KRS og på utenlandske flyplasser.

Noen som vet hva landingsavgifter ligger på? Er det take-off avgift i tillegg, eller er det en fast pris på landing og avgang?

BF:cool2

Har ikke Avinor en generell rabatt for nye ruter de første tre årene, eller gjelder det bare IC fra OSL?
 
Har ikke Avinor en generell rabatt for nye ruter de første tre årene, eller gjelder det bare IC fra OSL?

Mener de har rabatter for internasjonale ruter til flyplasser som har få fra før i hvertfall, noe som er grunnen til at FR flyr til HAU.
 
Har ikke Avinor en generell rabatt for nye ruter de første tre årene, eller gjelder det bare IC fra OSL?

Det gis bonus per ekstra avreiste passasjer fra ett år til et annet, beregnet etter antall passasjerer som er fakturert passasjeravgift. Bonusen settes til 25 kroner per utlandspassasjer og 12,50 kroner per innlandspassasjer.Ordningen omfatter alle Avinors lufthavner, og passasjergrunnlaget beregnes på totalnivå for konsernet ved at det summeres per flyselskap for alle lufthavner.

http://www.avinor.no/tridionimages/Bonusordning for passasjervekst 2012_tcm181-146448.pdf
 
Men de har også en form for oppstartsrabatt, som er istedet for denne vekstrabatten (krediteringen) du nevner her. Spørsmålet er om de vil få denne oppstartsrabatten, som vel er endel høyere
 
Noen som vet hva landingsavgifter ligger på? Er det take-off avgift i tillegg, eller er det en fast pris på landing og avgang?

Det beregnes kun startavgifter. Landinger er gratis! :D
Avgiften er basert på MTOW på flyet.

Avhengig av hvilken E190-versjon de skal bruke, varierer MTOW mellom 47,790 kg og 51,800 kg.
Startavgiften blir da i prisområdet 2940-3220 NOK (70 kr pr tonn, første 6 tonn er gratis..). Utenlandsflyginger er fritatt MVA.
(http://www.avinor.no/avinor/trafikk/30_Luftfartsavgifter)

Når det kommer til oppstart av nye ruter, er det som noen nevner noen incentivordninger:
a) for alle nye ruter
Det kan gis rabatt på startavgiften med inntil 100 % i første året, inntil 75% i andre året og
inntil 50% i tredje året.
I tillegg kan det gis rabatt på passasjeravgiften med inntil 40 % i første året, inntil 30% i
andre året og inntil 20% i tredje året.
Det gis ikke rabatt på andre avgifter.
http://www.avinor.no/tridionimages/oppstartsrabatter_inkl_interkontinentale 2011_tcm181-83859.pdf
Ergo er det relativt billig å ta av fra Kjevik det første året..

Passasjer/securityavgifter er uansett per reisende passasjer, ergo et variabelt tillegg.
 
Back
Top