Discover Airlines starter Frankfurt - Alta

Utfordringen er vel særskilte krav til spesifikk opplæring på operasjoner på ALF, og den erfaringen finnes ikke i LH?
 
Jeg vil jo tro at LH/Discover var klar over disse kravene til opplaering, men kanskje noen piloter sluttet eller annet uforutsett skjedde.
 
Kjedelige greier for Alta dette. Vi får håpe at de får på plass ruten til neste år.
 
Og det pga at selskapet ikke har kompetanse til å lande på ALF.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...rekteruta-mellom-frankfurt-og-alta-1.17101936

Greit nok at Discover kanskje ikke har kompetansen da de er et lite selskap, men de er en del av et av Europas største luftfartskonsern, så kompetanse må da finnes i LH-gruppen. Kunde de ikke overført ruta til moder-Lufthansa eller lånt piloter derfra?


Nå er det neppe noen i resten av LH-gruppe. som er sjekket ut på Alta sånn uansett.

Synd for reiselivet som det virker som har jobbet godt for et opplegg her. Og heller litt pinlig for flyselskapet.
 
Utfordringen er vel særskilte krav til spesifikk opplæring på operasjoner på ALF, og den erfaringen finnes ikke i LH?

Er en ganske arbeidskrevende jobb som må legges ned i forkant ref. utdrag fra aip.no, som i tillegg må være godkjent av Luftfartstilsynet. Kan nok tenkes at de ikke kom i mål med dette i tide.

3 Særskilte krav til flyoperatører som skal utøve ervervsmessig lufttransport på Alta Lufthavn
3.1 Kategori C - Flyoperatøren skal utarbeide treningsprogram for FSTD og/eller en briefing for flyging som observatør (REF ORO.FC.105)
3.2 Som underlag for utarbeidelse av en pilot briefing, er det publisert ytterligere lufthavninformasjon her.
3.3 Flyoperatøren skal utarbeide engine failure prosedyrer, takeoff- og landingsmasseberegninger, inkludert på kontaminerte rullebaner i henhold til GRF-standarder (REF. AMC1 CAT.OP.MPA.303(e))
3.4 Flyoperatør skal dokumentere etterlevelse av ovenstående krav til Luftfartstilsynet minst 14 dager før operasjonene starter. Luftfartstilsynet vil evaluere dokumentasjonen og, dersom kravene tilfredsstilles, utstedes en samsvarsattest. Flybesetningen skal, på forespørsel fra den lokale flyplassmyndighet eller representant for Luftfartstilsynet, kunne fremvise en kopi av denne attesten.
 
Er en ganske arbeidskrevende jobb som må legges ned i forkant ref. utdrag fra aip.no, som i tillegg må være godkjent av Luftfartstilsynet. Kan nok tenkes at de ikke kom i mål med dette i tide.

Dette burde de jo ha sett første dagen de begynte å tenke på å fly til Alta. Samtidig som de sjekket om A320 kan fly på denne lufthavnen eller ikke. Altså sjekke AIP ENAT. Enig med Someone at dette må være pinlig for flyselskapet. Hvis det er dette som er den egentlige årsaken til utsettelsen. Kravene gjelder for alle som skal utføre ervervsmessig lufttransport på Alta lufthavn.
 
Hva er så spesielt med Alta i forhold til andre flyplasser i Nordnorge?

Spesielle inn-og utflyvningsprosedyrer pga terrenget rundt flyplassen. Alta er forøvrig ikke den eneste flyplassen i Norge hvor det stilles slike krav, det er mange andre også.
 
Virker som dette delvis løses med egne Widerøe feeder flights fra både EVE og TOS.
 
Back
Top