Direkterute Vigra - London!!

Spørs hvor lenge de gidder å fly der. Vigra har jo vært en prøveflyplass, nesten, med en gang det kommer noe nytt går det ikke lenge før prosjektet skrinlegges. Litt synd egentlig, for det er mye forretningsreisende på denne siden av landet, og hvis de skal noen sted må de til oslo først også videre. Skulle fått sunnmøringene til å brukt mer Norwegian da de fløy der, men slik gikk det dessverre ikke, NAS var jo billigere enn SASBU, men enda valgte sunnmøringene det dyreste alternativet, myten om at sunnmøringene graver til seg så mye penger stemmer vel ikke her. Men det er bra at det satses derfra, håper det blir mer satsing fra Vigra
 
Ja, no bør iallefall Sunnmøringane (Og resten av fylket og) vite å bruke denne ruta, slik at ho ikkje vert lagt ned!
 
Ja det er litt festlig det der med disse gjerrige sunnmøringene, de kan ikke være så ille når de velger dyre BUSK fremfor DY. Men kult at de starter ruta, prøve noe nytt:clap
 
Originally posted by Bluejuice

NAS var jo billigere enn SASBU, men enda valgte sunnmøringene det dyreste alternativet, myten om at sunnmøringene graver til seg så mye penger stemmer vel ikke her.....


Det er nok mange andre grunner enn pris som gjorde at Norwegian ikke ble noen suksess i Ålesund. Regionen har et aktivt næringsliv som driver internasjonalt, gjerne innen offshore og shipping. Disse har en utstrakt reisevirksomhet til utlandet, de har ofte ikke Oslo som endedestinasjon. Dette innebærer ofte flere flybytter underveis. Med Norwegian`s totale fravær av gjennomgående innsjekk blir det et problem for mange.


Et eksempel:

En i min nærmeste familie som er fra Ålesund, reiser mye i jobben både i inn-og utland.

Han prøvde å bruke Norwegian da de begynte å fly på Ålesund, han var positiv til at der ble konkurranse.

Alfor få avganger (bare to ganger daglig) og fraværet av gjennomgående billetter var hovedårsaken til at han etterhvert begynte å bruke SK BU igjen. Altså ikke pris.

Skulle han f.eks ha et møte i Oslo, gikk det an å gjøre det på en dagstur med SAS BU, men fløy han DY måtte han legge inn en overnatting da siste fly tilbake gikk for tidlig.

Og skulle han til USA eller Sør-Amerika med jobben (noe han er flere ganger årlig) så er fordelene med gjennomgående billetter innlysende.
 
Hei,
Legger inn et bilde i denne tråden her jeg. Radiomasten har vært og er et diskusjonstema her på Sunnmøre. Det hevdes vel at Ryanair ikke vil fly her før radiomasten er fjernet
 

Attachments

  • vigra-radiomast1.jpg
    vigra-radiomast1.jpg
    64.6 KB · Views: 93
fra NRK-reportasjen:
"Ingrid Sara Grimstad Amundsgård seier at Vigra er ein bra plass å starte, og at det også er bra å starte med SAS Braathens. - Dei kan tenkje meir langsiktig enn mange lågprisselskap som har ein kortsiktig horisont"

Jeg tror ikke det fins belegg for å påstå at SAS Braathens tenker mer langsiktig enn f.eks. Ryanair? Ikke etter hva vi har sett av vingling fra SKBU i senere år, f.eks på Torp.

(Ikke en gang i navnevalg klarer de å tenke langsiktig! :p )
 
Originally posted by MartinL

Pass deg nå, du banner i kirka;)

Som veteran i dette miljøet tillater jeg meg å uttrykke hvilken som helst mening om SK og FR.:D
 
Originally posted by Rusl

Hei,
Legger inn et bilde i denne tråden her jeg. Radiomasten har vært og er et diskusjonstema her på Sunnmøre. Det hevdes vel at Ryanair ikke vil fly her før radiomasten er fjernet

hva er da galt med radiomasten??
virker som er rart/dårlig argument for å ikke fly, pga av en mast. pilotene må vell kunne se den uten at d skal være noe problem??

hva er høyden på masten?
 
Originally posted by Roxman


hva er da galt med radiomasten??
virker som er rart/dårlig argument for å ikke fly, pga av en mast. pilotene må vell kunne se den uten at d skal være noe problem??

hva er høyden på masten?

Ja for klar sikt og dagslys er en selvfølge , også på Vestlandet ?
 
Som vanleg er det mykje snakk og lite reising på Sunnmøre....:old Håper at denne tek seg opp utover hausten !
 
Originally posted by Someone

http://www.boarding.no/art.asp?id=27768

Føreløpig skuffende passasjertall på ruten

Ja ,jeg synes ikke er rart at det er dårlige tall med avgang kun 2 ganger pr uke.
Hvordan kan næringslivet bruke en rute med slike frekvenser?
Det har vel heller vært en prøverute der overskuddsmateriell i sommersesongen har vært benyttet.
Hadde ruten vært startet i august og vurdert i desember hadde man fått et mer realistisk bilde av trafikkgrunnlaget som jeg ikke tror er tilstede.
Ålesundsfolket bør nok belage seg på å fly via BGO,SVG og OSL når de skal ut av fedrelandet.
 
Det er ikke spesielt rart at denne ruta sliter. Avgang er fredag kveld kl 1850, med ankomst Gatwick 2015 lokalt tid. Greit nok. Men returen er 2100 med ankomst 0025 lokal tid på mandager. Det er ytterst få som bor på Vigra, dermed vil en vanlig møring være hjemme langt på natt... Og for de som bor på øyene (f.eks. mine pensjonistforeldre betyr et slikt tidspunkt overnatting...)De fleste som vil til London vil velge å fly via andre byer. Og det er neppe lett å lokke engelskmenn til Ålesund på høsten, i hvertfall ikke når akomst Jugendbyen først vil være kl 0130 om natta!
 
Originally posted by Roxman

Originally posted by Rusl

Hei,
Legger inn et bilde i denne tråden her jeg. Radiomasten har vært og er et diskusjonstema her på Sunnmøre. Det hevdes vel at Ryanair ikke vil fly her før radiomasten er fjernet

hva er da galt med radiomasten??
virker som er rart/dårlig argument for å ikke fly, pga av en mast. pilotene må vell kunne se den uten at d skal være noe problem??

hva er høyden på masten?

Den står tett inntil flyplassen og er et gedigent hinder som påvirker de operasjonelle minima for inn- og utflyging.Masten er vel nærmere 200m høy,så vidt jeg husker.Den sender NRK 1 på 630hz,og vi kan fange den opp på våre ADF-mottakere omtrent ved Island.Artig med NRK-nyheter på vei hjem fra en US-destinasjon og man ikke har noe å lese på.

Jeg tror dette blir en døgnflue.Artig at SAS NO satser på nye ruter,men det er liksom ikke noe "hold" i disse,og de blir fort lagt ned virker det som.
 
KrF-ordføreren vil at den skal bli kloakkrør...^_^ En evig diskusjon denne masta...

http://www.smp.no/default.asp?page=1003&item=891300,1&lang=1

Men Vigra er ofte plaga av tåke, så får flytrafikken ville det nok være et stort pluss å få den bort.
 
http://www.telemuseum.no/verneplan/telebygg/H_kap/H02.html

Rørjernmasten som ble reist til Vigra kringkaster var opprinnelig 242 me ter høy og var i sin tid den høyeste i Norge. Den har stige i midten hele veien fra bunn til topp. Diameteren er over to meter.
 
Back
Top