Direktefly til London

Originally posted by ENKB

Kanskje dere oppe på mørekysten skulle holde kjeft og bare være glad for at dere har tre flyplasser som ligger innenfor én times kjøring fra hverandre...?

Skal love å poste ennå mindre her jeg, men vil bare minne på at stortinget faktisk hadde vedtatt en flyplass struktur for fylket som nok var noe mere fornuftig enn dagens situasjon.. :old

Ja vel, hvor er faktahenvisiningen ENKB? Er det de samme vedtak som fkrlf har nevnt?

Har ikke saksnr fra stortinget nei. Selv ikke du kan vel bestride at Kvernberget ble bygd i regi av Luftfartsverket etter vedtak i stortinget mens årø ble bygd i regi av kommunen.

Men nå stenges vel posten snart.........

mine herrer - jeg ønsker alle synspunkt (nesten) velkommen, og jeg ønsker at alle skal føle seg velkommen, og poste i vei - MEN! jeg vil ikke godta nok en utglidning med krangling og skittkasting senterert rundt debatten om flyplassene på nordvestlandet. jeg gjentar gjerne at personlig tror jeg det hadde holdt med EN flyplass (og for meg som østlending som ikke vet noe særlig, ser jeg AES som den mest aktuelle. AES har det største næringsliovet, AES er vel den største byen ? og trafikken på MOL har blitt kunstig stor de siste par årene pga Ormen Lange. Når Ormen går over fra utbygging til drift, vil det få umiddelbare effekter på flytrafikken til MOL.

Ser i Aftenposten idag at ruten ev. kommer igang etter massiv støtte fra lokalt næringsliv. Det betyr subsidiering, hvilket må tolkes dithen at trafikkgrunnlaget etter normale kriterier ikke finnes.

Her glemmer man også at det tross alt er et trafikkgrunnlag i den andre enden. Både FR på TRF og DY på TRD har betydelig med trafikk fra UK til Norge. DY reduserte fra daglig til 3 ganger ukentlig på vinterprogrammet fra TRD pga vesentlig lavere trafikk fra UK på vinteren.

En må kunne anta at en rute til AES vil dra mye trafikk fra UK også.

Det er da en smule firkantet å si at det ikke er trafikkgrunnlag før ruten er startet?

Tror fort det kan bli populært for sunnmøringene å dra en tur til London for fornøyelsens skyld hvis det først blir en "snakkis". (Jeg skal i alle fall pushe mine pensjonerte foreldre til en tur, for de klager jo alltid på at det er så dyrt å reise på slike turer når man alltid må via OSL)

Når det gjelder antall flyplasser på Møre er jo det fort gjort å tenke seg at det holder med to, men pga geografien - med de innerste fjorder og de ytterste øyer, for ikke å si alle fjordene som går på tvers, holder det nok ikke med AES. Men KRS-MOL-diskusjonen er vel greit å ikke sprite opp... ^_^

For alle som kjenner lokale forhold er det mulig å trekke parralell til sykehussaken. Blir borgerkrig før Årø eller Kvernberget forsvinner - minst.

Når dere nevner trafikk fra UK er det nok ikke helt umulig. Geiranger, trollveggen, atlanterhavsveien og Bud er vel attraksjoner som trekker mye turister allerede.

Legg ned MOL og KSU, opprett ny regionalflyplass på Gossen! Det ligger jo allerede en grusbane der som kan bygges ut.

Originally posted by LN-BRK

Legg ned MOL og KSU, opprett ny regionalflyplass på Gossen! Det ligger jo allerede en grusbane der som kan bygges ut.

Ja, men forutsetter undersjøiske tunneler fra Sunnmøre, Molde og Nordmøre - seff ! :colgate:

Originally posted by LN-BRK

Har vel vært snakket om regionsflyplass tidligere, men da i Batnfjorden. Gossen er interessant. Får sette motor på øya å la den ligge en dag i KrSund, en i Molde og en i Ålesund da :p

Har vel vært snakket om regionsflyplass tidligere, men da i Batnfjorden.

Skal jeg driste meg til å stikke hodet ørlite fram her da tro....?

Joda, jeg kaster meg uti det; har aldri hørt snakk om Batnfjorden som alternativ, men derimot ble Hendamyran på Averøy diskutert på høyt plan, og mulig utredet et stykke for alt jeg vet, før både MOL og KSU var påtenkt.

I etterpåklokskapens lys hadde det sikkert ikke vært dumt med en flyplass der...., da hadde Atlanterhavstunnelen mellom Averøy og Kristiansund iallefall vært på plass for mange herrens år siden.....:-p

I dagens Aftenposten står det forøvrig at også ruten Molde-Barcelona for et par år siden også fikk støtte...:D

Flere medier melder at SAS Braathens planlegger direkterute mellom Vigra og London. Lars Draagen på Network nyanserer bildet men forteller at det er riktig at man vurderer en slik direkteforbindelse.

I følge flere medier planlegger SAS-Braathens en direkte flyrute fra Vigra til London med to avganger i uka, fra april måned. Det hevdes også at styret i SAS-Braathens skal ta den endelige avgjørelsen innen utgangen av januar.

- Mediene får det til å høres som om en ny rute er nært forestående. Så enkelt er det ikke forteller Lars Draagen som leder Network-avdelingen i SAS Braathens.

- Det er riktig at vi vurderer grunnlaget for en rute mellom Ålesund og London, men vi er fortsatt bare på utredningsstadiet, forteller Lars.
- Vi har møtt representanter for regionen og gitt dem et innspill på hva som kan være mulig, dersom alle forutsetninger er på plass. Mange av disse forutsetningene må oppfylles lokalt, og vi har gitt regionen den utfordringen. Først når vi ser hva de kommer opp med, vil det være mulig å konkludere med om det er grunnlag for en levedyktig rute mellom Ålesund og London, avslutter Lars Draagen.

:rolleyes: :) ^_^ :-p

Det er jo mulig at dette er nok en "NRK Møre og Romsdal"-spesial, som var raskt ute med å referere til klippfiskmannen Haagensen som uttalte at Norwegian skulle starte opp igjen på Vigra. Som kjent ble det ingenting av. Flaut hvis de nok en gang opplyser om oppstart av en rute som det ikke blir noe av. I går var det ordfører Tonning som uttalte seg til NRK. Han bestemmer like lite over SAS Braathens som Haagensen gjør over Norwegian (hadde nær sag dessverrre.)

OT: Den samme klippfiskmannen har forresten verdens beste oppskrift på bacalao hvis noen er interessert. ^_^

Originally posted by blazius

visveg.no estimerer følgende kjøretider mellom flyplassene:

AES-MOL: 2 timer og 24 minutter
MOL-KSU: 1 time og 7 minutter

hehe, dette er skivebom av visveg.

ruten den lagde til AES med den tiden må være langturen via Åndalsnes. dvs totalt unødvendig lang vei.
kjøretiden til vigra tar ca 55 til 60 minutter. itillegg er det 30 minutter med svelespising og kaffedrikking på fergra over fjorden til vestnes.

til KSU er det maks 50 minutt å kjøre. det er 54 km til kr.sund fra molde.

Jan Roar Rød

Kvernberget -> Vigra: 2t12m iflg. Gulesider

http://kart.gulesider.no/kart/map.c?wayPointId=a_10000168835&startId=a_704465&stopId=a_10000274368&imgt=MAP

Total Stopp 164.1 km 2 t 12 min

Kan imdl. bekrefte at denne tidsprognosen er feil. Ventetid på ferge ikke lagt inn, i tillegg beregner systemet fergens reisetid til 14 minutter, mens riktig reisetid er 36 minutter. Minst 2t 30m da.

Det virker være svært stor uenighet om hvor lang tid det faktisk tar å transportere seg mellom de tre byene på nordvestlandet. Er det noen som kjører der og som kan fortelle hva som er riktig? En sier at det tar 1,5 time fra Molde til Ålesund og en annen sier at det tar minst 1 time ekstra i forhold til dette.....

Uansett: Det er fortsatt en del som skal på plass før ruten mellom Ålesund, Vigra og London, Gatwick blir en realitet. Initiativet er meget positivt og planene er spennedne. Håper SAS Braathens og Ålesund International, The Gateway to the Fjords (joda, jeg støtter arbeidet ved Kvernberget og årø også) lykkes og all ære for at de tør å prøve. Den som intet voger intet vinner:-p

Espen hilser

Prøvde å sjekke Gule Siden for Furneset (Vestnes) og Vigra, men fikk ikke antall km til å stemme med tiden, 82,3 km på 1 time og 3 min?

Uansett: Må nok beregne nærmere 2 timer fra Molde til Vigra og omvendt, da ferga i beste fall går hver halvtime, og sjeldnere på kvelden. I heldigste fall kan man komme seg fram på litt under 2 timer, mens det normale vil ligge på 2,5 time inkludert fergeventing (som man må beregne vel en halvtime mellom OSL og Oslo S pga togventing..)

Edit: Jeg måtte redigere flere ganger her fordi jeg har begitt meg inn på en vurdering jeg streng tatt ikke har særlig greie på, bortsett fra at jeg opprinnelig kommer fra fylket... beklager.

Back