• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Direktefly Helgeland-Oslo igjen...

Egil

ScanFlyer Gold
Denne uka har det vært til dels stor aktivitet i lokalavisa mi, Helgeland Arbeiderblad (HA)(sikkert flere også, men leser kun en papirutgave jeg), der flere politikere høylytt har yttret ønske om direkterute fra Helgeland (les: Brønnøysund) til Oslo.
Widerøe har fått kritikk for ikke å operere denne ruten, og Per Arne Watle har hatt en "helside" med forklaring fra WF ståsted!

Bakgrunnen for dette er at Widerøe i en periode matet trafikk inn til Brønnøysund hvor passasjerene byttet fly og kunne fly direkte til Oslo.
Nå er jeg ikke helt sikker på om Brønnøysund er å foretrekke forran Trondheim/Værnes om vi alikavel må bytte fly da, men det er en morro diskusjon for en flyinteressert!
Personlig tenker jeg på regularitet og sånn! Blir et fly kansellert eller blir stående med teknisk, så er det litt lettere og komme seg videre ifra Værnes enn fra Brønnøysund...

Ingen av lokalavisene har lagt noe av dette ut på nett desverre, men så fort jeg er hjemme igjen skal vi nok få ordnet en scan eller to!

Lederen i HA er i alle fall kritisk...
 
hvorfor blir WF kritisert? Det er jo Staten v/Samferdselsdepartementet som bør få kritikken, det er jo staten som utarbeider anbudene, og dersom Helgeland-OSL blir lagt ut på anbud, kommer det rute - så enkelt er det!
 
WF blir kritisert pga lite innsikt og kunnskap blant politikere og journalister ... De har fått for seg at det bare er å starte opp ei rute mellom Oslo og Brønnøysund.. og peker da på Widerøe .. Det er i og for seg riktig at hvem som helst kan starte en slik rute, men økonomien i dette kan nok bli vel spennende med trafikk bare til og fra BNN.
Det de heller ikke får med seg i farta er at Widerøe har bundet opp sin flypark i henhold til anbudsregimet, som gjør at det er en trafikkplikt til og fra Trondheim og Bodø fra Helgeland. Om WF nå skulle begynne å fly OSL-BNN vil dette medføre at man måtte kjøpe inn et nytt flyindivid, samt at man drenerer det trafikkmønsteret man i dag har i henhold til anbudsregimet.
Det har jo også vært ført argumentasjon for at det skulle mates passasjerer til BNN, men dette var jo noe som i sin tid skjedde med Twin Otter til Dash 7. I dag har trafikken økt så mye at dette ville vært katastrofalt, da både Mo og Mosjøen fyller opp hver sin DH8 hver ettermiddag sørover.. Det ville da blitt voldsomt trangt på på Dashen fra BNN.
 
Som lovet har jeg nå scannet artikklene som sto på trykk i Helgeland Arbeiderblad, torsdag 16. november og fredag 17. november!
Måtte ta det i flere omganger da planscanneren min knapt tar A4 format...

Edit: Grrr... Får ikke lastet opp bildene!!! Fremdeles feil på forumet eller så er bildene for store :( Kommer tilbake ved en senere anledning!!

Egil
 
Back
Top