Dine drikke-opplevelser i fly

Jeg vil gjerne fortsette med en hyggelig champagne opplevelse på fly.

I sommer fløy reisekamerat T og jeg hjem fra BKK med LX. Det var smekk fullt fly, og vi ble tilbudt champers av en meget hyggelig steward så raskt rompa var nede i setet. Ikke lenge etterpå kom han rundt med brettet igjen til de som ville ha et glass til. Meget bra i vår bok. Det mest fornøyelige var da han kom igjen i det vi pusha, med 2 glass i hånden og lurte på om "you gentlemen" kunne hjelpe han med å bli kvitt de siste 2 glassene med champis så han slapp å helle dem ut i vasken. Behøver jeg å si at vi selvfølgelig ville hjelpe ham ut av det intrikate problemet han stod overfor?:lol:

BF:cool2

Har vært med og båret "iland" noen pax i min tid. Lite hyggelig for cabinpersonalet når det skal dikuteres om vi er fremme eller ikke. Skjønner at noen kan være litt tilbakeholden med å servere for raskt på lengre turer.

Re: Dine drikke-opplevelser i fly....

Hehe! Da jeg flydde Frankfurt - Abu Dhabi med Lufthansa i mars hadde jeg drukket en del slik at flyverten nektet meg drikke to ganger. Han begrunnet det med at vi skulle til et muslimsk land og kunne ikke servere meg mer drikke

Blåser liv i ett gammelt innlegg, men la gå. Noen som vet hvordan alkoholpolitikken er ombord dersom destinasjonen f.eks. er Saudi Arabia eller Kuwait som har totalforbud mot alkohol? Serveres det alkoholholdige drikkevarer i det hele tatt da man mildest talt ikke har lov til å være påvirket på destinasjonen ?

Edit: Eller drikker man da på eget ansvar som man gjør ellers?

Har et par merkelige situasjoner:

Numero Uno: Var innenriks i Sverige med SAS mellom ARN og LLA for en del år siden. En kvinne sitter ved siden av meg og drikker voldsomt mye, og man kan se at hun er beruset. Hun drikker faktisk såpass mye at hun sovner i et par min. Når hun da våkner opp og blir nektet sjenking blir hun voldelig og slår stewardessen flere ganger.

Ellers hadde jeg en mindre hyggelig tur mellom MLA og FRA. Det var mange tyskere og spanjoler ombord og disse begynte å regelrett slåss. Hadde ingenting med etanol å gjøre, men føler det fortjener en plass i denne sammenhengen. Slossingen begynte når vi fikk utdelt frokost på flyet, og en av paxen reclinet setet slik at mannen bak fikk appelsinjuicen i fanget.

Ellers er det lite å melde fra dette holdet. Kanskje det blir mer når jeg flyr WAW-HAN i sommer og har sikret meg plasser ved galley? :drink:

Jeg og en kompis på tur RYG-MAD i en FR-maskin. På Rygge kjøpte vi hver vår 0,5 med mørkt brennevin, jeg en Balder, som minner om Jäger, og han en med noe whiskey. Oppe i lufta kjøpte vi hver vår cola med is, og drakk en slurk før vi fylte opp med medbrakt. Dette gjorde vi med hver vår flaske, og var ikke mye igjen da vi landet i Madrid 4 timer senere. Ingen av oss husker noe mer etter take-off. Vi har små bruddstykker fra en lang tur med T-banen, jeg lekte tysk turistguide, og vi fant frem til hotellet på 1. forsøk. Så dro vi ut. Da vi sjekket ut 2 dager senere skulle jeg betale for hotellet. Respsjonisten lo av meg da han fortalte at vi hadde betalt restbeløpet ved ankomst...

I ettertid tenker man at det ikke var smart, men gikk bra, og vi har nok oppført oss bra på flighten, ettersom vi ikke fikk noe trøbbel :)

Min første tur på biz (2003 eller 2004) var med SAS fra Washington (tror jeg det var) til Oslo med oppgradering ved gate. Reiste sammen med en som mer opptatt av og hadde mer kunnskap enn emg om vin (rød). De serverte to gode bordeauxviner og en flott amarone. Vi drakk ikke mye (og ble ikke særlig beruset om jeg ikke husker feil), men vi ble fryktelig skuffet over at personalet var noe vel opptatt av å bli ferdige med serveringen etter middagen og indirekte nektet oss å bruke tid til å snakke om vinene samtidig som vi tok små slurker. Vi ville kose oss med vinen og prøve litt av alle tre, men ble sterkt oppfordret til heller å ta i mot en fire-fem småflasker med whisky eller cognac hver slik at de kunne få fred. Rendyrket oppfordring til fyll fremfor kultur, men hva gjør man ikke for å unngå å plage de SAS-ansatte. Skuffelsen kom nok av at det var første tur på biz, men jeg kan ikke huske å ha opplevd det samme siden - men kanskje har ikke vintilbudet vært like bra.
Ellers liker jeg en øl og en whisky før maten - men jeg kan ikke fordra Warsteiner som de serverer på LH.

Er det stort sett gratis drikke både øl, vin og brennvin på de fleste intercontinentale flightene? eller avhenger det veldig av selskap.

Lufthansa OSL-FRA er det vel gratis øl og vin. Gjelder det sprit også?

Er det stort sett gratis drikke både øl, vin og brennvin på de fleste intercontinentale flightene? eller avhenger det veldig av selskap.

Lufthansa OSL-FRA er det vel gratis øl og vin. Gjelder det sprit også?

Varierer fra selskap til selskap. Hos SAS og Finnair får man vel en gratis drikkeenhet til maten, resten må man vel betale for. KLM og Lufthansa f.eks. så er det gratis...

Last edited:
Brennevin blir bare servert på business

Sprit får man gratis når man flyr interkontinentalt med LH i økonomi. Det samme er tilfellet med KL og. KL serverer også bare øl og vin i Europa i economy og sprit til business passasjerer.

Varierer fra selskap til selskap. Hos SAS og Finnair får man vel en gratis drikkeenhet til maten, resten må man vel betale for. KLM og Lufthansa f.eks. så er det gratis...

Det stemmer ikke. Før fikk man 2 enheter i forbindelse med serveringen.
Nå er det "fri flyt" om du bestiller av drikkevogna som kommer igjennom kabinen to ganger.
Det går fint å be om f.eks hvitvin, cognac og cola første gang, så øl og rødvin neste runde.

Skal du ha mer alkohol å drikke senere må du betale.

Det er her snakk om SAS.

Det høtes ut som SAS har forbedret konseptet sitt da:) Cognac til kaffen bestillte jeg en gang (Etter drink og vin), og da ble jeg vekket en drøy time etter middagen for å betale. For meg er 3 til 4 alkoholenheter og et varmt måltid det som trengs for at jeg skal sove brukbart, og da var det veldig plagsomt å ikke få betale når man bestillte, og passe på å holde seg våken til de fikk tid til å komme og ta betaling.

Flott at ting har bedret seg, gleder meg til neste luftetur med SAS IC! :)

Back