Dette får kabin-ansatte ikke lov til

Concorde

BA Concorde Sep 1998
Dette får kabin-ansatte ikke lov til

Aldri si «bun», ikke bruk blå øyenskygge, trim nesehåret, bruk deodorant og ikke putt mer enn seks teposer i kannen.
Dette, og flere andre kriterier, er hva som skal til for å bli en del av kabinpersonalet hos Air New Zealand.
Nylig offentliggjorde Air New Zealand sin manual for kabinpersonalet. Flere hundre sider med ting personale kan og ikke kan gjøre, skriver Sydney Morning Herald.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3577118.ece

Re: Dette får kabin-ansatte ikke lov til

"- Vi vil at du skal være deg selv, ikke noen andre."

Ja, særlig...?

Noen av disse reglene er nok begrunnet i hygiene, og jeg ser at man ikke ønsker uflidd kabinpersonale, men dette virket i overkant pirkete.

Hvorfor kan ikke piloter ha skjegg??

De har da et stykke igjen til Singapore Airlines, der får man utdelt makeup til å matche kebayaen jentene løper rundt med, som varierer fargene sine etter hvilken grad man har. :)

-A

Anntagelig av samme årsak som at forsvaret ikke er tilhenger av skjegg ... det gjør at røyk-/gassmasker ikke er tette ... men jeg har aldri hørt om at andre selskaper har hatt denne regelen.

Jeg tenker at det er på grunn av surstoffmasken at piloter ikke kan ha skjegg. Dette er et vanlig kriterie i flere yrker hvor yrkesutøveren har en eller annen form for maske som nødvendigvis må sitte tett inntil huden for å være helt tett.

Ellers er den kulturelle karakteristikken interessant lesning:

"Reisende fra Tonga drikker mye alkohol og vil ikke bli skreket til."

Hvem vil egentlig bli skreket til? Ellers er det vel kanskje en kulturell beskrivelse som også treffer nordmenn? ;)

Edit: LN-MOW var visst hakket kjappere enn meg.

... det gjør at røyk-/gassmasker ikke er tette ... men jeg har aldri hørt om at andre selskaper har hatt denne regelen.

Stämmer bra, har flugit mycket i USA med flera bolag tack vare cockpit permit där det i rules and regulations klart står "beard and chin whiskers on own risk".

Ja, det virker jo logisk at en surstoffmaske ikke er tett hvis det er skjegg mellom.

Jeg ble litt betrygget over at det ikke skulle brukes blå eller rosa øyenskygge.....:)

Ja, det virker jo logisk at en surstoffmaske ikke er tett hvis det er skjegg mellom.

Du kan jo prøve å dykke med smultring på haka - og så få latterkrampe på 20 meter. Det var ille nok at det ség inn vann slik at maska måtte tømmes hvert tiende minutt.

:D

Ingen grunn til spekulasjon, det er testet og funnet korrekt ;)

En annen grunn er hvis man bruker f.eks. bartevoks, så er det en god mulighet for at den tar fyr pga det rene oxygenet man får i masken. Fett/olje + ren oxygen er en heftig selvantennende blanding.

Back