• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Det store Europæiske bagage rod

Re: Det store Europæiske bagage rod

Det MOW beskriver kan umulig være så vanskelilg vel? All baggasje er merket. Det er vel bare å hive den på neste fly til samme destinasjon? Jeg kan forstå at det kan hope seg opp på sluttdestinasjonen i forhold til å få kjørt ut baggasje til alle. Men at det skal hope seg opp på hub'er som FRA og CPH har jeg mindre forståelse for. I sånne situasjoner er det vel bare å sette inn flere folk for å løse opp i problemene. Og for Hub'ene er det jo rett og slett et spørsmål om å sende problemet videre.

Reisekamerat T var i Tyskland i 5 dager. Baggasjen kom tilbake til ham 10 dager etter hjemkomst. Dvs i går.

Så ikke kom her og si at man må ha forståelse for situasjonen. At det samler seg opp 30 000 stk baggasje i FRA er vel i grunnen deres egen feil som ikke har fått ekspedert den videre.

På tide å få noe nytt software som kan hjelpe av med situasjonen kanskje? Vi har jo mange datakyndige her! Kanskje vi kan utvikle en Flyprat-baggagehandeling-software? Kunne vel blitt rene gullgruva!!

BF:angry:

Sett inn millitæret!!:colgate:

Du får mainframe til å høres ut som et skjellsord, gamle ørn. Det er nok heller dårlig programmering enn maskinvaren det ligger på... Og som alle som har vært ute en vinterdag før vet, er assemblerkode det som er mest effektivt etter (E)P-ROM ;)

Pirke(tm)
[e]prom , er jo bare et lager..., men ACIS ja det kan være effektivt det ;)

Og jo mer minne programmerer og værtøy har til disposisjon jo dårligere kode med mer og mer overhead....

Hvordan løses dette? Sender de trailere rundt omkring? Er vel vanskelig å få det med ordinære flighter

BA brukte 777 og 747 på en del ruter når tøværet kom for å få unna pax og bags.

Det MOW beskriver kan umulig være så vanskelilg vel? All baggasje er merket. Det er vel bare å hive den på neste fly til samme destinasjon?

Ja, så kan det hende passasjeren ikke lenger er på vei dit, eller i det hele tatt har reist. Og hvis eks. passasjeren har to bookinger så hjelper det jo ikke å ettersende bagen til København hvis vedkommende allerede er i Berlin, eller kanskje har returnert. En del løsninger kan virke enkle, men noen ganger kan de enkle løsningene bite kraftig fra seg også.

Dette med håndtering av savnet og forsinket bagasje er som flere nevner her ikke nødvendigvis en enkel affære. Flyselskapene og lufthavnene skal selvsagt ta sin del av skylden når det går galt, men etter noen tiår i bransjen vet jeg også at mye også kan tilskrives elendig merking av bagasjen fra de reisendes side!
Hadde alle hatt oppdaterte merkelapper både på utsiden og innsiden av bagasjen er jeg 100% overbevist om at en betydelig større mengde av den bagasjen som er på avveie hadde kommet mye raskere tilrette!

Dette med håndtering av savnet og forsinket bagasje er som flere nevner her ikke nødvendigvis en enkel affære. Flyselskapene og lufthavnene skal selvsagt ta sin del av skylden når det går galt, men etter noen tiår i bransjen vet jeg også at mye også kan tilskrives elendig merking av bagasjen fra de reisendes side!
Hadde alle hatt oppdaterte merkelapper både på utsiden og innsiden av bagasjen er jeg 100% overbevist om at en betydelig større mengde av den bagasjen som er på avveie hadde kommet mye raskere tilrette!

Helt enig i denne.
Men det er klart det er lettere å skylde på alle andre, husker tiden fra bakken selv.
Fikk inn bagasje hvor merkelappen hadde falt av (ofte pga slitte håndtak etc.) og ingen adresse/navnlapp noe sted. Da blir det vanskelig. Man finner som regel ut av det, men det tar tid.

Neineinei, dette er sjølvsagt like enkelt som det Bizflyer skisserer:

At det samler seg opp 30 000 stk baggasje i FRA er vel i grunnen deres egen feil som ikke har fått ekspedert den videre.
Dette er vel ferdigdiskutert? Må vere greitt når ein har fasiten....:old

Helt enig i denne.
Men det er klart det er lettere å skylde på alle andre, husker tiden fra bakken selv.
Fikk inn bagasje hvor merkelappen hadde falt av (ofte pga slitte håndtak etc.) og ingen adresse/navnlapp noe sted. Da blir det vanskelig. Man finner som regel ut av det, men det tar tid.

Støttes 100%. Det er veldig frustrende når en laster et fly og finner et kolli uten tag. Det er svært sjelden det er en merkelapp med navn på. Kan ikke gjøre så mye annet enn å offloade det kolliet desverre.

Jeg har ventet på bagasjen min siden 20.des og er sikkert i FRA en plass. Irriterende at jeg må vente så lenge på bagasjen min. Stryk karakter til LH og FRA som har rotet vekk baggasjen min sammen med 30000 andre baggasjer.

Jaja, nå har bagasjen min kommet hjem etter 2 uker. Den er helt uskadd og alle tingene mine er like hele før avreise for 2 uker siden.

Støttes 100%. Det er veldig frustrende når en laster et fly og finner et kolli uten tag. Det er svært sjelden det er en merkelapp med navn på. Kan ikke gjøre så mye annet enn å offloade det kolliet desverre.

Men da tvinger det seg frem et spørsmål, samtlige ganger jeg flyr så scannes bagasjetag'en på bagdrop - av handlingselskapet - og dermed så MÅ jo vedkomne i skranken se at den faktisk sitter der. Og om den er satt på sånn at den faller lett av (noe som forøvrig skal mye til) så må man jo også tro at vedkomne i skranken ville oppdaget det?

Men da tvinger det seg frem et spørsmål, samtlige ganger jeg flyr så scannes bagasjetag'en på bagdrop - av handlingselskapet - og dermed så MÅ jo vedkomne i skranken se at den faktisk sitter der. Og om den er satt på sånn at den faller lett av (noe som forøvrig skal mye til) så må man jo også tro at vedkomne i skranken ville oppdaget det?

Det kan ske mycket mellan droppen och lastningen. Taggen kan fastna i någonting bland annat och rivas av. Jag hörde en gång en siffra på hur många taggar som hittades i systemet på Arlanda under ett år och det var inte få.

Det kan ske mycket mellan droppen och lastningen. Taggen kan fastna i någonting bland annat och rivas av. Jag hörde en gång en siffra på hur många taggar som hittades i systemet på Arlanda under ett år och det var inte få.

Men da er jo faktisk bagen ute av hendene til den reisende, og da er dette strengt tatt flyselskapet eller handlingselskapet sitt ansvar og ikke den reisende. At bagasjesystemet river av tag'er kan jo ikke akkurat den reisende lastes for.

Men da er jo faktisk bagen ute av hendene til den reisende, og da er dette strengt tatt flyselskapet eller handlingselskapet sitt ansvar og ikke den reisende. At bagasjesystemet river av tag'er kan jo ikke akkurat den reisende lastes for.

Det ressonnomentet hjelper svært lite når tag'en ligger igjen i forrige hjørne av bagasjesorteringssystemet ....

Kosster det deg mange kalorier å henge på en navnelapp? ;)

Back