• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

Spørsmålet er hvilket nivå som ikke har gjort jobben. Var det operatørfeil? Var vogna med mer enn den var konstruert for? Eller var det en eller flere latcher som feilet? Eller er det konstruksjonsfeil i galley? Er det noen som kan komme på flere årsaker?

Dette er enkelt.
Enten er det latcher som har sviktet, noe som er VEEEEEELDIG usannsynlig.
Eller, det er en som ikke har latchet, altså en i crewet.

Re: Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen!

På den annen side er disse trallene sikret med klaffer og hjulene skal være låst. Slikt skal ikke skje. Hvordan det skjedde blir vel bare spekulasjon ...

Ja, men velkvalifisert og høyst plausibel spekulasjon. :)

Blir nok en rødmende kabinmedarbeider med blikket i gulvet som bør forberede seg på en (med rette!) ubehagelig samtale på et sjefskontor. Hva hjelper vel 16G-sertifiserte bolter og knotter, samt trallebremser, av nær-NASA-standard når de "glemmes"?

I USA kunne dette blitt svindyrt.

Last edited:

Spørsmålet er hvilket nivå som ikke har gjort jobben. Var det operatørfeil? Var vogna med mer enn den var konstruert for? Eller var det en eller flere latcher som feilet? Eller er det konstruksjonsfeil i galley? Er det noen som kan komme på flere årsaker?

Var jeg Hercule Poirot, var saken opplagt :lol:

Husker jeg ikke feil benyttes oftest blåmalte trillevogner til slikt som er unntatt toll/avgifter. Altså: drikkevarer o.l. På den veltede vognen er toll-plomben fjernet, åpenbart før take-off (ulovlig), noe som antyder at den som bemannet dør L1 har vært oppkavet/stresset og ufokusert.

Tror også at den røde "P" på trallens etikett skal antyde at: Her ligger knippet med tollplomber for bruk før ankomst i CPH. Sjølveste hoved-tralla, altså.

Poriot ville sagt: deilige Dorthe eller muntre Mogens får en (velfortjent) skrape.

Selv ble jeg mest fascinert av hvor god benplass de hadde, de som satt og holdt på tralla. Bra pitch!

Last edited:

Nå sa vel SAS Steward det jeg ikke hadde lyst til å si direkte ...

Syns du var meget direkte jeg, helt til du feiget ut med "spekulasjon"... :D

Du visste jo at du hadde rett. Hva annet skulle ha foregått? Romvesener? :spin

Hva hadde dette kostet befrakter i USA, vil du tippe?

Syns du var meget direkte jeg, helt til du feiget ut med "spekulasjon"... :D

Du visste jo at du hadde rett. Hva annet skulle ha foregått? Romvesener? :spin

Hva hadde dette kostet befrakter i USA, vil du tippe?

Romvesener? Nei, det er nok gjort av de små gnomene som bor i galley. Det er jo de som lager maten og fyller på cateringtrallene. Hørte snakk om at de var litt misfornøyde med arbeidsbetingelsene. De får nesten ikke lov til å lage skikkelig mat lenger. :drink

Med rett advokat kunne sikkert noe slikt bli dyrt, men i de fleste tilfeller løser man jo slikt i minnelighet - selv her.

Wow. De siste 20 aarene har jeg hatt tusenvis av flighter, at en tralle har kommet nedover midtgangen er noe jeg aldri har opplevd, saa jeg tipper dette er skjer uhyre sjeldent.

Wow. De siste 20 aarene har jeg hatt tusenvis av flighter, at en tralle har kommet nedover midtgangen er noe jeg aldri har opplevd, saa jeg tipper dette er skjer uhyre sjeldent.

Jeg opplever at traller kommer nedover midtgangen på hver eneste flight, men sålangt har alle vært "bemannet". :)

Tydelig at du har reist med "feil" selskaper da :colgate:
De fleste har en eller annen form for servering om du må betale for det eller ikke...

En populær sport på enkelte spesialchartere eller tomflyvninger er å sette seg på plastsekker og skli ned midtgangen under takeoff. Med to midtganger kan det bli et spennende race. :colgate: Har selv vært med på dette ved et par anledninger.

Tydelig at du har reist med "feil" selskaper da :colgate:
De fleste har en eller annen form for servering om du må betale for det eller ikke...

Eller så reiser han i kabiner der maten kommer direkte fra galley i stedet for på traller...

Off-topic?

Heisann!

Olympic Airways B727-200 fra Athen til Rhodos...endte med et forferdelig brak bak i kabinen, men heldigvis ingen skader... ^_^

Dag

Eller så reiser han i kabiner der maten kommer direkte fra galley i stedet for på traller...

I got news for you. De lastes også ombord i traller .. ;)

Back