Det kan bli mer flykaos

Replying to Topic ' Det kan bli mer flykaos'

Originally posted by LN-FOC
Sist flygelederne streiket var vel i 98, og det varte ikke mange dagene.

Hmm. Jeg har vært i bransjen siden 95 og kan ikke huske at jeg var i streik. Kanskje det skjedde så fort at jeg ikke fikk det med meg?

Streik er muligens en gammeldags protestform, noe som forsåvidt gjelder hele samfunnet. Selfvfølgelig er det ingen som vil streike. Kanskje noen kan forklare oss hvordan vi da skal si fra at vi er misfornøyd? Det er sikkert flere grupperinger som kunne tenke seg en oppskrift.
Ikke vær blyge nå, kom med løsningen.

Hva i all verden tror de eventuelt streikende (både flygeledere og vektere) de oppnår med en streik. Regjeringen vil ikke akseptere full stans i flytrafikken i Norge. Tvungen lønnsnemd vil komme sannsynligvis allerede mandag den 22. Sist flygelederne streiket var vel i 98, og det varte ikke mange dagene.

Jobber selv i politikken, og skal jeg forsøke meg med en aldri så liten analyse, så vil en hardt presset rød-grønn regjering og en stadig mindre populær statsminister aldri klare å stå i mot det enorme presset fra opinionen som vil oppstå ved en streik. FrP har sannsynligvis pressemeldingene klare allerede, og AP er livredde for at FrP skal se 40-tallet på neste mpling. Aldri i verden at arbeidsminister Hansen vil la denne konflikten vare mer enn et par dager. Da får vel heller LO-millioner være LO-millioner...

Ja hva tror du vi oppnår med en streik?

Originally posted by atck

Sist flygelederne streiket var vel i 98, og det varte ikke mange dagene.

Hmm. Jeg har vært i bransjen siden 95 og kan ikke huske at jeg var i streik. Kanskje det skjedde så fort at jeg ikke fikk det med meg?

Streik er muligens en gammeldags protestform, noe som forsåvidt gjelder hele samfunnet. Selfvfølgelig er det ingen som vil streike. Kanskje noen kan forklare oss hvordan vi da skal si fra at vi er misfornøyd? Det er sikkert flere grupperinger som kunne tenke seg en oppskrift.

Flygelederene har ikke streiket på mange mange år. Sist gang var en sympatistreik for sykepleierene.

Skal ansatte i vitale samfundsinteresser have strejkeret?

Akademikernes Fellesorganisasjon (AF) hadde en streik i 1998. Som en del av opptrappingen tok de ut flygelederne i daværende Stavanger FIR i streik. Dette skjedde mot Norsk Flygelederforenings vilje og ønske. Neste del av opptrappingen var hos oss*. Imidlertid kom forslag til tvungen lønnsnemd dagen før vi skulle ut i samme streiken.

Jeg har vært aktiv fagforeningsmann i Luftfartsverket fra 1992 til 1998 - og de som sier at flygelederne ikke har streiket i den tiden har helt rett.

* Ikke en LTT-enhet.

Originally posted by jens

Skal ansatte i vitale samfundsinteresser have strejkeret?

Nei, men når flygeledere og andre i Avinor streiker så er alltid ambulanse- søk og redning og militære flyginger unntatt. Nietski Probliemski.

Unnskyld ordvalget, men en sympatistreik er nå fortsatt en streik... Når det gjelder hva en ønsker å oppnå med en streik, så er jo det ganske innlysende. Spørsmålet er hva en ønsker å oppnå med en streik som er dømt til å bli offer for tvungen lønnsnemd etter et par dager.

Mer generelt så kan en jo spørre seg hvorfor verdens best betalte arbeidere (nordmenn generelt, ikke flygeledere eller vektere spesielt) også er de som er mest streikeivrige....

Nietski problemski er jo flott og fint når det gjelder ambulanser, det militære osv... men samfunnet har faktisk ganske mange andre vitale interesser som stopper helt opp når flyene slutter å gå.

nå må dere "tobiaser i tårnet" slutte å være så jævlig hårsåre! Folk er lei av tull i flytrafikken!:nor

Mer generelt så kan en jo spørre seg hvorfor verdens best betalte arbeidere (nordmenn generelt, ikke flygeledere eller vektere spesielt) også er de som er mest streikeivrige....

Jeg skjønner nok i hvilke baner du tenker, men dette er nok et utsagn med et litt snevert perspektiv og du finner nok andre land hvor arbeiderne er mer streikevillige enn i Norge. Jeg tror ikke du trenger å se lenger enn til Frankrike for å skjønne hva jeg tenker på. I tillegg så bør du tenke på at selv om vi er godt betalte så henger dette iallefall delvis sammen med det generelle kostnadsnivået i Norge. Høye priser betyr at lønnsevnen til bedriftene er høyere enn i andre land med samme type produksjonsteknologi (iallefall om man ser bort fra konkurranseutsatt industri i Norge....).

jeg ville vært tilbøyelig til å være enig dersom ditt utsagn gikk i retning av at folk i Norge er flinke til å klage (ikke som arbeidere, men mer generelt), selv om vi nok burde prise oss lykkelig for hvor bra vi har det i Norge....

Blant verdens best betalte i et av verdens dyreste land kanskje?

...og nordmenn er vel langt ifra de mest streikevillige... Jeg mistenker at vi ikke kan måle oss med franskmenn når det kommer til slike aktiviteter... :devot:

Originally posted by atck

Hva med å bli syke, jo flere jo bedre!:lol

Jeg synes alle flygeledere skal gå ned 50% i lønn. Minst.

Mye er tatt av mine kolleger alt, men:

1. Vi forhandler på en 10 år gammel slaveavtale som var tilpasset ett helt annet sett regler hva gjelder arbeidstid. Den vil Avinor videreføre.

2. Vi står i en situasjon der vi er MASSIVT underbemannet. I den sammenheng er vi anhengig av at vi får en tariffavtale som gjøre det interesant å bli boende i Norge. Jeg snakker ikke da om å få lik kjøpekraft med flygeledere i Emiratene, men å komme a'poeng med Polen bør ikke være for mye å forlange..... (Vi er på nivå med Albania, Hviterussland og andre storheter om noen skulle være interessert......so much for Polish controllers Sandberg....)

3. Avinor har i dag en situasjon der 90% av ansatte på lite attraktive enheter (les: Nordnorge bl.a) kun jobber der fordi de er ferdig med plikttjenesten, og ikke får lov til å forlate enheten. Avinor vil miste kanskje 50% av disse innen 3 år om man ikke gjør det mer attraktivt å jobbe der. (I dag de dårligst betalte, og man bor i gokk => folk slutter) Ingen utlendinger vil jobbe i Norge når man går ned i kjøpekraft, PLUSS at man må bo i gokk.

4. Det virker sikkert som hakk i plata, men underbemanningen er altså stor. Avinor hevder det vil ta 2 år å få nesa over vannet. Det er feil. Selv om alle som i dag jobber som flygeleder i Avinor forsetter i jobb, vil antallet SYNKE rask til ultimo 2008 (Pensjonsavgang), da vil takten bremse helt til slutten av 2009 før antallet øker igjen. Tall Avinor og NFF er enige om (ang totalt antall på behov), så vil man være i null (på lang sikt, dvs alle omstillinger er sluttført) i 2016 !!!! selv om man dobbler den planlagte utdanningstakten. (54 kontra 24 elever på skolen pr år)

Hva gjelder tilbudene som Avinor har kommet med til nå, kan vi sikkert ta en redegjørelse når alt er over. Det er underholdende! :devil

Flygelederne mener Avinor er alvorlig underbemannet på flygeledere, utover det er det ikke kjent konkret hva skissen forbundet la frem inneholder.

La det være arbeidsgivers problem at de har sørget for underbemanning, og ikke vær så jævlig overtidskåte , så må arb.giver rette på det , dere (endel av dere) syntes det er litt for greit med overtid, (ikke nekt please , det blir så patetisk) .

Så får dere holde igjen , necte overtid slik at leder'ne får stå frem og forklare seg igjen og igjen.

Og ikke utnytt at det er monopol på den jobben dere har please, det kan med et annet regime her til lands backfire så inn i h...

Streik om dere må , det er lov , men tenk dere om , må dere nå , i think not....

God kveld.

Originally posted by P.A. VIKING
Så får dere holde igjen , necte overtid slik at leder'ne får stå frem og forklare seg igjen og igjen.

Hvis man holder igjen overtidsjobbing, så vil Luftfartspartiet FrP skrike ut at det er en aksjon, og flygelederne blir uansett synderen. Dessverre.

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by P.A. VIKING

Hvis man holder igjen overtidsjobbing, så vil Luftfartspartiet FrP skrike ut at det er en aksjon, og flygelederne blir uansett synderen. Dessverre.

Det er enda mer dessverre over at vi som passasjerer rammes!

at Avinor ikke har klart å sikre rett bemanning vet vi - det er uholdbart - men mitt poeng var at en streik nå er virkelig ikke det vi trenger (og det var ikke bare til deg atck, men til sjefen din også). De klarte å bli enige i SAS Braathens til slutt - nå håper vi dere klarer å bli enige i Avinor også. Nå trenger norsk luftfart ro. Egentlig peker alle piler oppover, så med ro i flyselskaper, på flyplassene og i luftkontrollen kan det bli gode tider for oss som jobber i bransjen igjen. X'er fingrene:up:

CK: Uten en god avtale blir det store forsinkelser uansett f....... pga at folk begynner å si opp for alvor.

Spørsmålet er bare om man vil ta det nå eller om 4-5 mnd.........og da blir det varig!

Hvis det er så ille hvorfor har dere ikke da alle dratt til Dubai og slike steder?

Back