Det forklarer jo litt..

SpotOn

ScanFlyer Silver
Har alltid lurt på hvorfor jeg enkelte ganger kan passere glatt gjennom sikkerhetskontrollen etter å ha tatt normale forholdsregler (belte av, sko av, etc...), men det andre ganger med samme bekledning piper i vei når detektoren passeres. Jeg har alltid trodd at dette skyldtes forskjeller i kalibrering av detektorene, men på TRD i helgen fikk jeg opplyst at portalen der også plukker ut personer til stikkprøver ved å varsle / "pipe" når den heldige person passerer gjennom. Gjøres utvelgelse av "stikkprøve"-objekter på denne måten i hele landet?

Trodde ikke dette var en hemmelighet! ;)
Jeg opplyser om dette til alle de heldige utvalgte stikkprøveobjektene, for som du sier, de fleste reiser såpass ofte at de vet hva de kan og ikke kan passere en sikkerhetskontroll med...

E

Hjelp og trøste!!

Hva får man ut av å først gå gjennom sikkerhetskontroll detektoren, for så å bli undersøkt med en bærbar detektor etterpå? Null og niks vil jeg tro!

Dette er bare å plage passasjerer! "Tilfeldig utvelgelse", my ass!! Nå må noen snart ta ansvar og se å få stoppet dette tullet! Det er jo utelukkende bortkastet tid!! Det ville vel være større sjanse for å fange noe hvis kontrollørene plukket ut folk de kunne mistenke for noe fremfor en blind maskin piper i hytt og vær??

BF:old

hehe, et godt valg. Men kven er det bizflyer tenkjer på? Kven er dei mistenkelege som skal plukkast ut, kven skal sleppe, og hvorfor?

De skal plukke ut alle som snakker nynorsk!!!

Poenget var at det lyder mer fornuftig at sikkerhetskontrollene plukker ut folk for ekstra kontroll enn at en maskin gjør det. Da blir det bortkastet tid. Dessuten klarer vel ikke en håndscanner å finne andre ting enn det maskinen du går gjennom gjør. Jeg synes sikkerhetskontrollen på flyplassene er hysteriske i utgangspunktet og det er å irritere passasjerene enda mer å la dem gå igjennom for deretter å pipe uten å ha noen grunn til det.

Tror noen på at Tollvesenet ville plukke ut dem de kontrollerer ved å sende dem gjennom en maskin som så trekker lodd om hvem som skal sjekkes? Neppe!

Tror noen på at Tollvesenet ville plukke ut dem de kontrollerer ved å sende dem gjennom en maskin som så trekker lodd om hvem som skal sjekkes? Neppe!

Nå har tollere en ganske solid opplæring og har noe bedre grunndata fra andre stasjoner for å plukke ut sine. Når det er sagt så lekker jo tollvesenet som en sil når det gjelder forbudte og andre smuglerting inn til landet.

Når det gjelder portalene så detekterer de ikke annet enn metall, ikke hva det er. Samme gjelder forsåvidt håndsøkere, men det er en person som kan undersøke nærmere.

Om slik omfattende kontroll er nødvendig er dog en annen diskusjon.

Poenget var at det lyder mer fornuftig at sikkerhetskontrollene plukker ut folk for ekstra kontroll enn at en maskin gjør det. Da blir det bortkastet tid. Dessuten klarer vel ikke en håndscanner å finne andre ting enn det maskinen du går gjennom gjør. Jeg synes sikkerhetskontrollen på flyplassene er hysteriske i utgangspunktet og det er å irritere passasjerene enda mer å la dem gå igjennom for deretter å pipe uten å ha noen grunn til det.

Tja, maskinene plukkar jo blindt ut folk til ekstrakontroll, uten å sjekke kven som går igjennom.... Og kontrollørane kan jo framleis plukke ut folk på mistanke dersom det er det som er problemet. All den tid security er påbudt, så er vel dette den "minst fordomsfrie" måten å gjere det på? Om det er nødvendig er vel som sagt ein heilt annan diskusjon ja...

Det er EU regler som bestemmer at maskina skal plukke ut så så mange prosent av de passerende. 10% eller noe.
Accept it and move on............

Det hadde vel blitt ramaskrik dersom sikkerhetsvaktene etter eget "ønske" skulle plukket ut folk til etterkontroll i beste Mengele-stil. Eneste fornuftige er at maskinen gjør det.
Dessuten vil en grundig etterkontroll kunne avsløre mindre gjenstander som ikke ga utslag i portalen.
Om disse sikkerhetskontrollene bidrar til å bedre sikkerheten er jo en helt annen diskusjon...

Eneste fornuftige er at maskinen gjør det.

Veeeeel.... Jeg har jobbet med maskiner i hele mitt yrkesaktive liv og det eneste jeg kan si er GIGO eller SISU. Det kommer alltid an på gnomen som opererer maskinen. Hvis han eller hun har en hjernecelle som sitter i rullestol hjelper det fint lite hva maskinen sier.

Jeg snakker nå om egen og observert erfaring fra sikkerhetskontrollen i Bergen. Der har Egils kolleger ganske mye å lære hva gjelder folkeskikk og menneskekunnskap. Vaktlederen jeg så i aksjon mot en medpassasjer der burde egentlig mistet jobben tvert.

Raider66 forstår nok hva jeg mener når jeg sier at alle har vi et svært mørkt sted i vårt sinn, men dette sinnet var ekstremt mørkt. Han hadde glidd rett inn på Guantanamo Bay.

Veeeeel.... Jeg har jobbet med maskiner i hele mitt yrkesaktive liv og det eneste jeg kan si er GIGO eller SISU. Det kommer alltid an på gnomen som opererer maskinen. Hvis han eller hun har en hjernecelle som sitter i rullestol hjelper det fint lite hva maskinen sier.

Poenget mitt var at det er bedre at en maskin helt på slump velger ut til etterkontroll basert på tilfeldig passering. I stedet for f.eks guantanamo-gnomen din.;)

Back