En hel dag uten at alle er besvart. Det er tydelig at denne var litt vanskelig. Da kommer fasit.
1) Da har vi fire - og jeg er usikker på om det er flere:
- Buenos Aires - Aeroparque International Jorge Newbery
- Aeropuerto Internacional Jorge Chávez - Lima
- Santiago de Chile - Air Commodoro Arturo Merino Benítez
- Rio de Janeiro - Alberto Santos Dumont
2) Endelig kom de jeg savnet DST - Douglas Sleeper Transport, eller ur DC-3, og R4D-serien.
- DST
- DC-3
- C-47, C-41, C-48, C-49, C-50, C-51, C-52, C-53, C-68 og C-84
- R4D
- Super DC-3
- C-117
- Lisunov Li-2 eller PS-84
- Showa/Nakajima L2D
3) Hvor mange individer som er bygd i DC-3-familien er litt usikkert, men onkel wiki har lest Dakota-bibelen og det beste tallet man har funnet fram til 16 079. Air-Britain står seg fortsatt...
4) Som dere ser skrev jeg
"airliner" med vitende og vilje. Svaret er 1 161 Britten-Norman Islanders. Egentlig kan man legge til Trislander også siden den er sertifisert som en variant.
5)
PB var US Navys kode Patrol Bomber og deretter kom koden gitt til fabrikkene
- Y = Consolidated
- V= Canadian Vickers
- 2B Boeing Canada siden B var opptatt av Boeing i USA
- N = Naval Aircraft Factory
6) RAF og RCAF navnga fly etter funksjon. Treningsfly etter universiteter og flybåter etter kystsamfunn i kongedømmet
Canso, Nova Scotia og
Catalina, Newfoundland. Amerikanerne tok navnet i 1942.
7 & 8)
Elizabethans er navnet
British European Airways ga til
Airspeed AS.57 Ambassador , for øvrig designet av bl.a. Nevil Shute Norway som også er kjent for sine bøker.
9) Japan Airlines, KLM og Aeroflot
opererte alle Iljushin Il-62. DC-10 er innafor, men Aeroflot fløy vel helst fraktmaskinen - mener jeg.