Det er mandag, det er kviss

9) JL og KL har operert Il-62 sammen med SU (joint operations hvor det var KLM eller Japan Airlines titler på noen av Aeroflotmaskinene). JL hadde tisvarende operasjon med SU også med TU-114.
Espen

Wow, og jeg som trodde at denne her kjøpt i Berlin var fullstendig tatt ut av luften.
 

Attachments

  • IMG_0660.jpg
    IMG_0660.jpg
    126.3 KB · Views: 139
4) Prøver igjen, men litt usikker på om denne defineres som «airliner». Britten-Norman Islander.
 
3)
I følge wiki listen står følgende:

607 ordinære DC-3
10048 militære varianter
4937 Sovjetiske på lisens (Lisunov Li-2
487 av Mitsubishi på lisens som L2D

Det gir da en total på 16079, så kan de lærde strides om hva som egentlig er hva :)

4)
Okay... Hvordan definerer vi Airliner?
Her er jeg usikker, men legger ved fasit når definisjonen er på plass :) (kjempeflott vedlegg btw)
 

Attachments

Last edited:
Innen jeg hopper på en coronafri Aas får vi ta en oppsummering

1) Da har vi fire - og jeg er usikker på om det er flere:
  • Buenos Aires - Aeroparque International Jorge Newbery
  • Aeropuerto Internacional Jorge Chávez - Lima
  • Santiago de Chile - Air Commodoro Arturo Merino Benítez
  • Rio de Janeiro - Alberto Santos Dumont

2) Det er vel egentlig mange flere varianter enn dem som er nevnt her ;). Jeg tenker ikke på de ombygde maskinene, men de som ble bygd på 30- og 40-tallet. Vi har til nå og her savner jeg mange og ingen av dem er ombygd:
  • DC-3
  • C-47
  • Lisunov Li-2 eller PS-84
  • Showa/Nakajima L2D

3) Hvor mange individer som er bygd i DC-3-familien er litt usikkert, men onkel wiki har lest Dakota-bibelen og det beste tallet man har funnet fram til 16 079. Air-Britain står seg fortsatt...

IMG_3398.jpg


4) Som dere ser skrev jeg "airliner" med vitende og vilje. Svaret er 1 161 Britten-Norman Islanders. Egentlig kan man legge til Trislander også siden den er sertifisert som en variant.

5) PB var US Navys kode Patrol Bomber og deretter kom koden gitt til fabrikkene
  • Y = Consolidated
  • V= Canadian Vickers
  • 2B Boeing Canada siden B var opptatt av Boeing i USA
  • N = Naval Aircraft Factory

6) Og hvorfor Canso og Catalina? Fortsatt ikke noe godt svar på hvorfor flyene fikk navnene Canso og Catalina

7 & 8) Elizabethans er navnet British European Airways ga til Airspeed AS.57 Ambassador , for øvrig designet av bl.a. Nevil Shute Norway som også er kjent for sine bøker.

9) Japan Airlines, KLM og Aeroflot opererte alle Iljushin Il-62. DC-10 er innafor, men Aeroflot fløy vel helst fraktmaskinen - mener jeg.
 
6) Catalina var det vel RAF som fant på, i likhet med Dakota.
9) Pirk: KLM og JAL opererte vel egentlig ikke hverken TU-114 eller IL-62. Sto det ikke «operated by Aeroflot» eller «Operated for KLM/JAL» på siden? Det var riktignok med noen flyvertinner fra JAL/KLM -som sågar hadde utsjekk på flytypen- men det var kun Aeroflot-flygere i cockpit.
 
9) Pirk: KLM og JAL opererte vel egentlig ikke hverken TU-114 eller IL-62. Sto det ikke «operated by Aeroflot» eller «Operated for KLM/JAL» på siden? Det var riktignok med noen flyvertinner fra JAL/KLM -som sågar hadde utsjekk på flytypen- men det var kun Aeroflot-flygere i cockpit.

Fikk denne oversendt nettopp:
 

Attachments

  • 03e2745f-ac69-4b44-85a5-910506a291ad.jpg
    03e2745f-ac69-4b44-85a5-910506a291ad.jpg
    92.6 KB · Views: 107
9. Hmmm det slår meg at KOG glemte et selskap i denne oppgaven, det skulle vel ha vært hva har JAL, Aeroflot, KLM og Air France ? I likhet med JAL og KLM opererte også Air France IL-62
 
Hah! Slår ikke denne:
 

Attachments

  • 8A14FCA0-6D90-48CB-A8D2-BC3B5BBC3ADC.png
    8A14FCA0-6D90-48CB-A8D2-BC3B5BBC3ADC.png
    330.4 KB · Views: 104
2) Man kan jo ikke hoppe over den aller første, nemlig DST (Wright-motorer) og DST-A (P&W-motorer).
Videre er det jo en jungel av forskjellige varianter med forskjellig innredning og motorer, fra C-41 til C-47, C-48, C-49, C-50, C-51, C-52, C-53, C-68 og C-84, alle med diverse sivile betegnelser i tillegg. C-53 er jo også godt kjent her hjemme som LN-WND.
Men den man virkelig ikke kommer utenom er jo Super-DC-3, altså DC-3S, også kjent som R4D-8 eller C-117.

Begrepet R4D som Ready For Duty er ganske betegnende...
 
9. Hmmm det slår meg at KOG glemte et selskap i denne oppgaven, det skulle vel ha vært hva har JAL, Aeroflot, KLM og Air France ? I likhet med JAL og KLM opererte også Air France IL-62

Vel, glemt og glemt... Svaret var Il-62. Det var ikke det som var spørsmålet :colgate:
 
6) Catalina var det vel RAF som fant på, i likhet med Dakota.
9) Pirk: KLM og JAL opererte vel egentlig ikke hverken TU-114 eller IL-62. Sto det ikke «operated by Aeroflot» eller «Operated for KLM/JAL» på siden? Det var riktignok med noen flyvertinner fra JAL/KLM -som sågar hadde utsjekk på flytypen- men det var kun Aeroflot-flygere i cockpit.

Den slags pirk er nesten på sin plass, men flyene var faktisk leaset.

Greit nok at du nesten er inne på ang flybåten. Close, but no cigar - det er ingen forklaring på Canso - og ja, det er en sammenheng mellom Canso og Catalina.
 
Mens vi nå nerder om div utenomsovjetisk bruk av IL-62 (og TU-114): Hvor lenge var det dette pågikk før de respektive selskapene fikk lov å fly egne maskiner over Sibir?
 
Mens vi nå nerder om div utenomsovjetisk bruk av IL-62 (og TU-114): Hvor lenge var det dette pågikk før de respektive selskapene fikk lov å fly egne maskiner over Sibir?
Nerding er alltid gøy :) - finner jo at Air France og JAL startet IL-62 operasjon fra 1970 mens KLM startet et år senere i 1971. Dette var vel i tillegg til Polar rutene via Anchorage - jeg tror vel at det var et opphold mellom IL-62 operasjonene sluttet (finner lite info om når det opphørte) og oppstart over Sibir med eget metall. Tror at det var inn på 80 tallet (mulig tidlig) at det ble startet Nonstop over Sibir og jeg husker det var kun tillatt med Nonstop i 9 Måneder i året - resten var med stopp i Moskva.
Mulig ble det startet via Moskva med eget metall på 70 tallet. Men jeg reiste en god del via Anchorage på 80 tallet og alle 3 fløy ennå via Anchorage også.
 
En hel dag uten at alle er besvart. Det er tydelig at denne var litt vanskelig. Da kommer fasit.

1) Da har vi fire - og jeg er usikker på om det er flere:
  • Buenos Aires - Aeroparque International Jorge Newbery
  • Aeropuerto Internacional Jorge Chávez - Lima
  • Santiago de Chile - Air Commodoro Arturo Merino Benítez
  • Rio de Janeiro - Alberto Santos Dumont

2) Endelig kom de jeg savnet DST - Douglas Sleeper Transport, eller ur DC-3, og R4D-serien.
  • DST
  • DC-3
  • C-47, C-41, C-48, C-49, C-50, C-51, C-52, C-53, C-68 og C-84
  • R4D
  • Super DC-3
  • C-117
  • Lisunov Li-2 eller PS-84
  • Showa/Nakajima L2D

3) Hvor mange individer som er bygd i DC-3-familien er litt usikkert, men onkel wiki har lest Dakota-bibelen og det beste tallet man har funnet fram til 16 079. Air-Britain står seg fortsatt...

IMG_3398.jpg


4) Som dere ser skrev jeg "airliner" med vitende og vilje. Svaret er 1 161 Britten-Norman Islanders. Egentlig kan man legge til Trislander også siden den er sertifisert som en variant.

5) PB var US Navys kode Patrol Bomber og deretter kom koden gitt til fabrikkene
  • Y = Consolidated
  • V= Canadian Vickers
  • 2B Boeing Canada siden B var opptatt av Boeing i USA
  • N = Naval Aircraft Factory

6) RAF og RCAF navnga fly etter funksjon. Treningsfly etter universiteter og flybåter etter kystsamfunn i kongedømmet Canso, Nova Scotia og Catalina, Newfoundland. Amerikanerne tok navnet i 1942.

7 & 8) Elizabethans er navnet British European Airways ga til Airspeed AS.57 Ambassador , for øvrig designet av bl.a. Nevil Shute Norway som også er kjent for sine bøker.

9) Japan Airlines, KLM og Aeroflot opererte alle Iljushin Il-62. DC-10 er innafor, men Aeroflot fløy vel helst fraktmaskinen - mener jeg.
 
Ref 9) Aeroflot brukte DC-10 kun som fraktmaskin. Oslo-ruten kom inn fra Hahn og gikk via Novosibirsk til Japan. Tror det var Tokyo, men litt usikker på sluttdestinasjonen.
 
Både srs -30CF (først) og deretter -40F ble benyttet. Tror det kun var -40F som opererte på OSL. Jeg tok bilde av -30CF med N-registrering på FRA høsten 96. -40F mener jeg hadde VP-registrering.

Espen
 
Unionen av Sosialistiske Sovjetrepublikker holdt vel luftrommet stengt til ca 1990 om jeg husker rett. Det beste er å se på gamle rutetabeller for Anchorage.
 
Unionen av Sosialistiske Sovjetrepublikker holdt vel luftrommet stengt til ca 1990 om jeg husker rett. Det beste er å se på gamle rutetabeller for Anchorage.

Njet. Allerede i 1967 startet SAS Trans-Asia ruten via Tashkent til Bangkok, og Trans-Sibir via Moskva til Tokyo kom i 1971. Disse kom som et resultat av forhandlinger mellom de tre skandinaviske landene og Sovjetunionen, de fikk fly over Sverige, Norge og Danmark på vei vestover og slapp å fly rundt Nord-Norge. Det tok litt lenger tid før det ble åpnet for andre, muligens etter individuelle forhandlinger?
 
Njet. Allerede i 1967 startet SAS Trans-Asia ruten via Tashkent til Bangkok, og Trans-Sibir via Moskva til Tokyo kom i 1971. Disse kom som et resultat av forhandlinger mellom de tre skandinaviske landene og Sovjetunionen, de fikk fly over Sverige, Norge og Danmark på vei vestover og slapp å fly rundt Nord-Norge. Det tok litt lenger tid før det ble åpnet for andre, muligens etter individuelle forhandlinger?
Halv-njet et eller annet skjedde på 70 tallet SAS ruten via Moskva til Tokyo var borte leeenge, på begynnelsen av 80 tallet var det via Anchorage og jeg mener at via Moskva ble åpnet igjen på midten av 80 tallet og ble Nonstop enten på slutten av 80 tallet eller tidlig på 90 tallet.
Å se på historiske tidtabeller for Anchorage gir en indikasjon, men det var lenge avganger via Anchorage OG Nonstop / via Moskva fordi det var begrenset til 1-2 avganger i uken over / via Sibir Moskva
 
Back
Top