Det er mandag, det er kviss

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Jeg holdt hviledagen hellig og vasket vinduer i stedet for å finne på absurde spørsmål. Men nå er det mandag og da fortsetter vi...

Temaet i dag er hva som falt meg inn etter at jeg skrev parantesen :headbang

1) Vi vet alle om flyplasser som er oppkalt etter politikere og andre suspekte individer, men finnes det noen flyplasser oppkalt etter flygerhelter i Sør-Amerika?

2) Hvor mange varianter av DC-3 er bygd?

3) Hvor mange individer er bygd?

4) Hvilken flytype er den "airliner" som britene klarte å bygge og selge i flest eksemplarer?

5) Dette flyet har mange navn, bl.a. PBY, PBN, PB2B, PBV - hvorfor?

2020-03-28-3.jpg

6) Og hvorfor Canso og Catalina?

7) Hvem fløy Elizabethans?

8) Hva var det?

9) Hva har Japan Airlines, KLM og Aeroflot til felles (utover at det er flyselskap som har vært eid av staten)?

Last edited:
5) Dette flyet har mange navn, bl.a. PBY, PBN, PB2B, PBV - hvorfor?

Om jeg husker rett fra Mr Speaker på Flying Legends på Duxford i fjor sommer så er det slik:
PB står for Patrol Bomber, Y var koden gitt til Consolidated som lagde flyet, de andre bokstavene representerer andre produsenter, V for Vickers, 2B var Boeing Canada tror jeg og N var US Navy sin egen fabrikk?

7) British European Airways - BEA.

9) eller trolig 8) Airspeed AS.57 Ambassador. BEA kalte flytypen for Elisabethean Class.

Espen

1. Aeroparque International Jorge Newbery I Buenos Aires er 1 - men keener jeg KOG rett er det flere byer i Belg....flere flyplasser i Sør Amerika

1. Air Commodoro Arturo Merino Benítez i Santiago Chile
Alberto Santos Dumont i Rio Brazil

Last edited:
6) Og hvorfor Canso og Catalina?

Så vidt jeg vet er at Canso var navnet til de Catalinaene son ble bygget i Canada for den Canadske del av Royal Navy. (navnet kommer fra byen i Nova Sotia). -De fleste ble utstyrt med luker i stedet for sidebobler....

Scooter01

Last edited:
2. For en fyr som mener at stempel motorer helst i stjerne form er det eneste som gjelder er det vel 4 typer: DC-3, C-47 Skytrain, Lisunov LI-2 og en Japansk variant ?
Det er vel 2-3 varianter med Turboprop - ikke helt sikker på om alle ble egen type, men i hvertfall Basler og Conroy i USA som vel også bygget en med motor i nesa også. Så litt avhengig hvilken motor «bibel» en lytter til er vel maks 7 typer - oss puritanere mener vel at det er 4 ;-)

3. Det var vel 607 DC-3 som ble bygget (og over 2000 flyr ennå ;-) ) men det er vel spesielt C-47 som trekker opp totalt bygget til rundt 16.000 dog inkluderer det vel de andre med skikkelig motor. Ingen av de variantene med turbo prop ble vel bygget fra grunn opp, så de stammer vel alle fra enten DC-3 typen eller C-47 og er modifisert til en ny type. Conroy strekker vel kroppen litt også.

Til 2) kan man også føye til C-53, en C-47 uten forsterket gulv, kun ment tl troppetransport og ikke last.

Til 4) prøver jeg meg, uten hjelp av Dr. Google, på dH.89 Dragon Rapide, den ble bygget i ganske mange hundre eksemplarer, noe man dessverre ikke kan si om de mange flotte britiske airliners som har blitt bygget opp gjennom årene.

Oppsummering på tirsdag morgen

1) Da har vi fire - og jeg er usikker på om det er flere:
  • Buenos Aires - Aeroparque International Jorge Newbery
  • Aeropuerto Internacional Jorge Chávez - Lima
  • Santiago de Chile - Air Commodoro Arturo Merino Benítez
  • Rio de Janeiro - Alberto Santos Dumont

2) Det er vel egentlig mange flere varianter enn dem som er nevnt her ;). Jeg tenker ikke på de ombygde maskinene, men de som ble bygd på 30- og 40-tallet. Vi har til nå:
  • DC-3
  • C-47
  • Lisunov Li-2 eller PS-84
  • Showa/Nakajima L2D

3) Hvor mange individer er bygd? - mangler vi svar på

4) Hvilken flytype er den "airliner" som britene klarte å bygge og selge i flest eksemplarer? - mangler vi svar på. Svarene er kreative, men ikke helt på plass.

5) PB var US Navys kode Patrol Bomber og deretter kom koden gitt til fabrikkene
  • Y = Consolidated
  • V= Canadian Vickers
  • 2B Boeing Canada siden B var opptatt av Boeing i USA
  • N = Naval Aircraft Factory

6) Og hvorfor Canso og Catalina? Fortsatt ikke noe godt svar på hvorfor flyene fikk navnene Canso og Catalina

7 & 8) Elizabethans er navnet British European Airways ga til Airspeed AS.57 Ambassador , for øvrig designet av bl.a. Nevil Shute Norway som også er kjent for sine bøker.

9) Hva har Japan Airlines, KLM og Aeroflot til felles (utover at det er flyselskap som har vært eid av staten)? - mangler vi svar på

9) JL og KL har operert Il-62 sammen med SU (joint operations hvor det var KLM eller Japan Airlines titler på noen av Aeroflotmaskinene). JL hadde tisvarende operasjon med SU også med TU-114.

Espen

Back