• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Det ble JA...

LCH

ScanFlyer Crusty
Medlem
Det ble ja i uravstemningen i følge Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article939224.ece

Replying to Topic 'Det ble JA...'

Pilotene i Scandinavian Airlines Norge og Braathens AS har ved uravstemning gitt sin klare flertallstilslutning til en ny pilotavtale med SAS Braathens. Dermed iverksettes med øyeblikkelig virkning virksomhetsoverdragelse av ca 800 piloter til det nye sel

- Dette er et historisk øyeblikk, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens. – I dag fullfører vi integrasjonen av Scandinavian Airlines i Norge og Braathens inn i SAS Braathens. Fra og med i morgen 1. januar er SAS Braathens en fullverdig organisasjon med også piloter og kabinansatte på plass. Det var en massiv oppslutning om uravstemningen blant pilotene i Norge.
Jansen synes resultatene av avstemningen lover meget godt for fremtiden.
- Både den høye deltakelsen og det at et stort flertall av pilotene sa ja, viser hvilken tro de ansatte har på SAS Braathens som selskap.
Nå kan vi fokusere helt og holdent på rollen med å drive et effektivt og konkurransedyktig norsk flyselskap.

Den nye pilotavtalen er ikke kostnadsdrivende for SAS Braathens. Tvert i mot innebærer den betydelige effektiviseringsgevinster.

- Vi tar det beste fra begge selskapene, sier Petter Jansen. – Det vil nå bli opprettet en felles, norsk ansiennitetsliste for alle pilotene i SAS Braathens, mens de tidligere Scandinavian Airlines-flygerne dessuten vil tilhøre den felles-skandinaviske SAS-listen. Ingen mister jobben som følge av avtalen, og ingen degraderinger vil skje. Den omforente pilotavtalen betyr også en harmonisering av lønns- og arbeidsbetingelser mellom de to pilotgruppene som nå integreres.

Den nye pilotavtalen innebærer at SAS Braathens får sin egen AOC som kan tas i bruk i mars 2005. De første "blandede" besetningene vil være trent på den nye driftstillatelsen i april, og vil dermed kunne bemanne de samme flyene.
Hoveddelen av treningen vil skje etter utover høsten etter at det travle sommerprogrammet er avviklet.

Det er en lang og tøff prosess som nå er kronet med suksess.
– Resultatet av avstemningen innebærer ikke bare en omforent avtale, men prosessen har også bidratt til å bygge troverdighet og gjensidig tillit internt. Det gir oss således et viktig løft i riktig retning når det gjelder arbeidet med å bygge en sterk felles kultur i SAS Braathens.

Til slutt er jo denne avtalen en grunnleggende forutsetning for å trygge det forretningsmessige grunnlaget for SAS Braathens. Den bidrar både til å redusere overhead kostnader og til et bedre inntektsgrunnlag, sier Petter Jansen

:spin:

Kjempebra... Blir spennende å se hva SAS Braathens blir som et selvstednig selskap...

YES!! Dette er positive nyheter på nyåret!

Og snart legges SAS Braathens billettkontorer ned, eller reduseres kraftig. Det tror jeg er neste ledd i innsparingen. Nå som det er blitt ett selskap med ett billettsystem og alle papirbilletter kan fjernes på innenriks og intraskan. Kun E-ticket.

Det vil være sjekkinn som betjener reservasjonsendringer, og ellers blir det bare en telefon på veggen for å komme til call-senter for hele skandinavia, hvis det er kompliserte rerutinger og endringer som skal til.

Pass opp ticket-folk, nå kommer kniven...
:wow:

Originally posted by Arrow
Og snart legges SAS Braathens billettkontorer ned, eller reduseres kraftig. Det tror jeg er neste ledd i innsparingen. Nå som det er blitt ett selskap med ett billettsystem og alle papirbilletter kan fjernes på innenriks og intraskan. Kun E-ticket.

Lyder da meget rimeligt - alt andet ville da være idioti.
Det vil være sjekkinn som betjener reservasjonsendringer, og ellers blir det bare en telefon på veggen for å komme til call-senter for hele skandinavia, hvis det er kompliserte rerutinger og endringer som skal til.

Det sidste tror jeg så ikke helt på - bliver fuldstændig virkelighed. Jeg tror der vil være servicedesks - til reissuing - rebooking etc - men egentlige billetkontorer med nysalg i lufthavnene tror jeg snart er en sags blot.

Det sidste tror jeg så ikke helt på - bliver fuldstændig virkelighed. Jeg tror der vil være servicedesks - til reissuing - rebooking etc - men egentlige billetkontorer med nysalg i lufthavnene tror jeg snart er en sags blot.

Delta har idag omtrent avskaffet dette ... ved irregulariteter ringer du, deretter gaar du til automaten, stapper inn kortet og *pop* - saa kommer dine nye reisedokumenter ut fiks ferdig ...

Originally posted by LN-MOW

Delta har idag omtrent avskaffet dette ... ved irregulariteter ringer du, deretter gaar du til automaten, stapper inn kortet og *pop* - saa kommer dine nye reisedokumenter ut fiks ferdig ...
OK godt for dem - men der sidder jo dog stadig nogle mennesker og ordner dette - så helt afskaffe ticketfolket kan man nok ikke - men de kan jo naturligvis i sidder i BOM istedet for BGO:wow:

Look to NSB... Her har jo jernbanen vært banebrytene...lenge siden de fleste billettkontorene ble lagt ned til fordel for telefon!

Det er ikke SAS Braathens som driver billettkontorene på flyplassen, det er SGS. Inntil videre tror jeg det blir. Men i fremtiden blir det nok andre alternativer.

Det tror jeg faktisk ikke Sas kan gjøre så lenge de har handling på andre selskaper.
Mulig de kan kutte all service for egne passasjerer, men jeg tviler sterkt på at det kan gjøres for LH, OS,UA etc
Jeg vil tror dette er en del av handling avtalen.

nå blander du inn en masse i det du kaller "ticketfolk". Når det gjelder avregning, så skal vel den legges ned i Norge, og samles i BOM sammen med SKs øvrige avregning. Call-sentrene skal nok fortsette, de har fremdeles folk på kø. Om ikke SAS Braathens - sammen med resten av SAS-gruppen går 100% e-ticket (som mange andre selskaper har gjort) i løpet av max 24 måneder blir jeg både overrasket og skuffet. e-ticket er veien, hvem betaler vel med sjekk lenger...

Originally posted by CK
e-ticket er veien, hvem betaler vel med sjekk lenger...

Helt enig at e-ticket er veien å gå, men jeg tror CK kanskje blir overrasket over hvor mange i andre land enn Norge som fortsatt betaler myye med sjekk (i England og Frankrike er sjekk vel fortsatt relativt utbredt som betalingsmiddel, f.eks.). For Norge og Norden forøvrig er det nok ikke mange som bruker sjekk, og sjekken er nok på vei ut også andre steder.

Sjekk eller ikke, det spiller ingen rolle. Det blir ikke brukt i Norge, og franske eller engelske sjekker vil ikke bli godtatt i Norge uansett.

Men til saken:
Jeg mener at BUSK billettkontorer blir lagt ned rundt om i landet, men selvsagt så vil det være et tilbud til de flyselskapene som vil ha billettkontor i handling-kontrakten. F. eks OSL.
Men at det på andre linjestasjoner blir bare øverste sjekkinn-skranke eller liknende som tar seg av billett-ting. Og når jeg sier ticket-folk så mener jeg de som er i kontakt med kundene på billettkontor. Ikke call-senter og avregning.

Nå er jo de fleste billettkontorene lagt ned allerede... Med unntak av Norwegian som bruker Narvesen så finnes det ingen billettkontorer i sentrum lenger!

Jeg var ikke helt klar i talen om hva jeg mente. Jeg mente billettkontorene på flyplassene.

Jeg var ikke helt klar i talen om hva jeg mente. Jeg mente billettkontorene på flyplassene.

Vet ikke hvordan det blir på de mindre stasjonene, men ser ikke noen gevinst i å flytte betalingsfunksjonene til sjekkinn her på OSL. Men det kan hende Braathens navnet forsvinner fra billettkontoret.

Først skal det nye SAS Braathens navnet opp på alle skilt - så når Braathens navnet forsvinner skal det ned igjen...

Back