Re: Det är inte alltid trevligt att bli jagad...
Jag har ingen utgivelsedato annat än SENAST 2011, då Scanair skulle ha firat 50-årsjubileum. Än så länge är projektet i väldigt tidigt stadium, jag ska börja med intervjuer under hösten. Jag strävar efter att skapa en ferieatmosfär i boken, det kommer att vara både lättsmält material med personliga historier och charterglamour, men även konkreta fakta om alla flygplanindivider, destinationer osv för oss tabellbitare och flyghistoriker. En blandning av Linjeflyg- och Transair-böckerna kanske?
Eftersom ingen svarat på min lilla gåta om bilden så kan jag berätta bakgrunden till den och varför det står "USSR" på en av fiskarna. Under en rutinflygning från Rhodos till Arlanda 1983 fick en Scanair A300 uppvaktning av ett sovjetiskt jaktflygplan över Östersjön. Det var sånt som hände över Östersjön under kalla kriget. Den här gången var det dock allvarligare; A300:an blev förföljd in över svenskt territorium, över Gotland och nästan in mot fastlandet innan inkräktaren vände och flög hem.
Det blev mycket uppståndelse kring detta 1983 och kontakt på toppnivå mellan Sverige och Sovjetunionen. Det är (inte alltid) trevligt att vara jagad, som sagt...