Det åpnes for USA-Cuba

Scandinavien_Airlines

ScanFlyer Gold
Det åpnes for USA-Cuba

Jeg kan ikke sige det meget bedre selv.

Der er indgået en ny bilateral aftale, der betyder, at amerikanske flyselskaber kan sælge billetter til Cuba, hvis de forinden har ansøgt de amerikanske myndigheder og har fået tilladelse hertil.

Flyvningerne er kvotebegrænset til 110 per dage fordelt med 20 returflyvninger til hovedstaden Havana samt 10 til de øvrige ni internationale lufthavne på Cuba, herunder Varadero.

Det forventes, at sagsbehandlingstiden vil være omkring 60 til 90 dage, hvorfor det vil være realistisk at se de første fly på de nye ruter i slutningen af marts måned 2016.

http://www.check-in.dk/ny-aftale-110-flyvninger-til-cuba-hver-dag#.Vnc5prbhDcs

Re: Cubaruter åbnes fra USA

Antar at desse rutene ikkje vil stille samme krav som tidligere, med krav til slektskap på Cuba, business-relatert formål osv. osv.?

Er uansett hyggelige nyheter, prøvde å komma meg vidare til Cuba (eller Jamaica) seinast for 1 veka, men vart stranda i Miami pga. hhv. restriksjonar og pris.

Da er det bare å skynde på om man har lyst til å se Cuba før syndefloden.

Alle vil til Cuba ser det ut som, ettersom alle de 4 store pluss 3 mindre Amerikanske selskaper nå har søkt om å få fly til Cuba.

All four US major carriers and at least three independents filed applications with the US government Wednesday seeking approval to provide nonstop services to Cuba.

The flood of filings, submitted March 2, come after the US and Cuba announced an agreement in February to resume scheduled commercial air service. Services are expected to begin late summer or early fall this year, with an initial total of 20 daily round-trip flights being allocated to US airlines between the US and Havana and 10 daily round-trip flights to nine other Cuban cities.

Those slots will be hard fought over as the consolidated “big four”—American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines and Southwest Airlines—and independents Alaska Airlines, JetBlue Airways and Silver Airways rushed to get their applications in. Ultra low-cost carrier Spirit Airlines, based in Florida, has also said it said it plans to apply.
http://atwonline.com/airports-routes/us-carriers-file-applications-start-scheduled-flights-cuba

Hentet fra Eastern sin facebook-side ...
Eastern Filing with DOT

Miami to Camaguey 3 Weekly (737-800)
Miami to Havana/Cuba 1 Daily (737-800
Miami to Holguin/Cuba (737-800)

Fant denne også ...
Together the nine carriers have applied for nearly 75 frequencies to Cuba, including nearly 52 to Havana. A 10th passenger carrier, Spirit Airlines, is also expected to apply for the frequencies.

getasset.aspx
https://www.flightglobal.com/news/articles/us-airlines-go-big-on-havana-in-cuba-applications-422671/

Re: Det åpnes for USA-Cuba

Vet jo at det bor utrolig mange med Cubanske aner i Florida, men det antallet daglige flyvninger fra den delstaten til Cuba er jo helt vilt...

Blir vel knalltøft marked i starten, så "går det seg til" etter en kort periode tror jeg. Regner jo med at også noen Cubanske selskap vil få tillatelse til å fly samme rutene.

Kim

Vet jo at det bor utrolig mange med Cubanske aner i Florida, men det antallet daglige flyvninger fra den delstaten til Cuba er jo helt vilt...

Blir vel knalltøft marked i starten, så "går det seg til" etter en kort periode tror jeg. Regner jo med at også noen Cubanske selskap vil få tillatelse til å fly samme rutene.

Kim

Ja, men husk dette er hva det er søkt om. Totalt er kvoten til Havanna 20 daglige og 10 til resten av Cuba. Mye det også, men langt mindre enn hva som er søkt om, så noen eller alle kommer til og bli skuffet

Kim

SÅ får vi jo se da - ingen av de Republikanske kandidatene er noe særlig begeistra for dette i presidentkampen. Så da kan det pluteselig avlyses igjen om vi får inn Trump. Men ingen tvil om at dette er en bra ting.

Jammen er vi heldige som skal dit i november før det store rushet startet :-D

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Har Cuba infrastruktur til å ta imot så mange turister? Flere presseartikler som sier kapasiteten allerede er sprengt, så om det kommer et rush til neste år ser jeg ikke helt hvordan det skal gå. Hvis ikke det blir mange som bor hos familie osv.

Har Cuba infrastruktur til å ta imot så mange turister? Flere presseartikler som sier kapasiteten allerede er sprengt, så om det kommer et rush til neste år ser jeg ikke helt hvordan det skal gå. Hvis ikke det blir mange som bor hos familie osv.

Nå er det vel fortsatt ikke frislipp for amerikanere å reise til Cuba
Dessuten er det ikke umulig det er mye familiebesøk

Neppe. Det blir nok dyre hoteller og hektisk byggeaktivitet framover.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Back