Derfor er SAS forsinket.

C130

ScanFlyer Gold
Selv om SAS nylig ble kåret til årets mest punktlige flyselskap tredje år på rad av FlightStats.com, oppstår det likevel forsinkelser innimellom.
Fra dinside.no:
For at flyselskapet skal ivareta denne tittelen og være på tiden, har SAS ansatt en punktlighetsgeneral som skal sikre at de gjør en innsats i å forbedre punktligheten, ifølge Check-in.dk. SAS opererer med 13 forsinkelseskoder til intern rapportering slik at de vet hva de har å jobbe med.

http://www.dinside.no/895555/derfor-ble-sas-forsinket-i-fjor

Hva betyr forøvrig RE-reactionary som utgjør den største prosentandelen ?

Det står vel i artikkelen du linker til. Følgeforsinkelser som jo er ganske logisk vil ha høyest andel med et tett program.

Hva betyr forøvrig RE-reactionary som utgjør den største prosentandelen ?

I artikkelen sto følgende forklaring:
Som listen viser under, har SAS mest problemer med «Reactionary» (RE). Denne koden dekker forsinkelser som for eksempel skyldes et for sent ankommende fly, som betyr at 36,9 prosent av forsinkelsene skyldes en dominoeffekt. Hvis et fly er for sent ute allerede fra morgenen av, vil det som oftest være forsinkelser resten av dagen på flyets øvrige ruter. Naturlig nok.

SK har nok langt flere enn 13 koder, men 13 kategorier kan stemme. Men til hver kategori hører flere koder. Totalt ligger det nok på rundt 70-80 koder et sted.

Kodene stod i sin helhet før i "Er flyet i rute" på wideroe.no, men jeg ser nå at du bare får opp informasjon om koden som er aktuell. Kategoriene er IATA standard.

Kodene stod i sin helhet før i "Er flyet i rute" på wideroe.no, men jeg ser nå at du bare får opp informasjon om koden som er aktuell. Kategoriene er IATA standard.

Det er ikke så ofte det blir lagt til underkoder som nærmere beskriver hendelsen. Da vil kun hovedkoden stå som info. I de aller fleste tilfeller er dette godt nok for å forklare forsinkelsen;)

Det er ikke så ofte det blir lagt til underkoder som nærmere beskriver hendelsen. Da vil kun hovedkoden stå som info. I de aller fleste tilfeller er dette godt nok for å forklare forsinkelsen;)

Jeg mente at man kunne klikke på koden, så fikk man opp hele tabellen med alle kodene.

Ellers så vet jeg godt hvordan kodene fungerer. ;) SAS bruker omtrent 78 koder pluss underkodene. Men de er fordelt i kategoriene som er nevnt i artikkelen.

I artikkelen sto følgende forklaring:

Det står vel i artikkelen du linker til. Følgeforsinkelser som jo er ganske logisk vil ha høyest andel med et tett program.

Jeg reiser fast 4 turer i uken med SAS, og har ikke kunnet unngå å legge merke til at SAS på OSL ikke evner å ta inn forsinkelser gjennom kortere turnarounds. Det virker som det er plent umulig å snu rundt en 737 på under 25min (ofte også under 30min.). På mindre flyplasser som KSU og MOL har jeg observert turnarounds på 16-17 min. med rimelig fulle fly. Da henter man kjapt inn en halvtimes delay. På OSL har jeg derimot flere ganger sett at fly har kommet inn til gate 10 min. forsinket og,-fornuftig nok, brukt trapp på bakre utgang for å tømme flyet raskere. Men når flyet skal boardes, fjerner man trappen slik at 140-180 pax må stå i kø 3 steder,- først foran skranken, deretter midt nede i luftbroen (der venter man som regel til køen blir så lang at man må stoppe boarding før de fjerner båndet slik at folk kan gå inn i flyet), og til sist i midtgangen på flyet hvor alle nødvendigvis må samtidig inn gjennom samme døra,- før man sitter i sitt sete. I mange tilfeller fører dette til at forsinkelsen blir større, heller enn mindre.
Så ja,- jeg har full forståelse for at en forsinkelse om morgenen vil forplante seg ut over hele dagen med disse prosedyrene.

Et lite hjertesukk bare fra en til tider frustrert kunde.

Det er en avveining mellom å utnytte utstyret mest mulig (og forsøke å hente inn max inntekt), og det å ha slakk nok i rutetabellen til å kunne hente seg inn hvis noe går galt f.eks. kl. 0845 på formiddagen. Dette koster penger, og det er nok et bevisst valg fra flyselskapene at man ikke velger å legge inn mer slakk.

På mindre flyplasser som KSU og MOL har jeg observert turnarounds på 16-17 min. med rimelig fulle fly.

Ja, fordi de ikke har catering og cleaning. Catering må gjøres på den bakre døren (og da må trappa fjernes), man kunne gjort det kun foran, men da måtte man vente med boarding siden trallene kjøres gjennom midtgangen. For øvrig så gjør vi også kortere enn 25 min, så du har nok vært uheldig med avgangene.

Ja, fordi de ikke har catering og cleaning. Catering må gjøres på den bakre døren (og da må trappa fjernes), man kunne gjort det kun foran, men da måtte man vente med boarding siden trallene kjøres gjennom midtgangen. For øvrig så gjør vi også kortere enn 25 min, så du har nok vært uheldig med avgangene.

Catering bruker vel servicedøra, så hvorfor ta bort trappa?

Det har nok skjedd litt for mange ganger til at det havner i kategorien uflaks, men det jeg prøver å poengtere er at det virker ikke som om det er noen som tar tak for å redusere en forsinkelse, det er ingen forskjell på tempoet om flyet kommer inn 10 min før eller etter rute.
Det er mulig jeg er urimelig, men jeg forventer faktisk mer når jeg betaler så mye ekstra for å fly med det som av og til er europas punktligste flyselskap. Jeg kan garantere at punktligheten for de flightene jeg har tatt de siste 2 årene, ikke er i nærheten av de tallene det opereres med i statistikkene. I vinter var i beste fall 1 av 3 fly på 0920 avgangen fra KSU til OSL innenfor 15 min av rutetid.

Fremdeles frustrert, men fremdeles kunde.

Jeg kan garantere at punktligheten for de flightene jeg har tatt de siste 2 årene, ikke er i nærheten av de tallene det opereres med i statistikkene. I vinter var i beste fall 1 av 3 fly på 0920 avgangen fra KSU til OSL innenfor 15 min av rutetid.

Fremdeles frustrert, men fremdeles kunde.

Mens jeg har helt motsatt erfaring. Har 100 domestic RT I året, og SAS ble dramatisk bedre når de begynte å satse på punktlighet. Ikke ofte jeg opplever forsinkelser, og de snur jevnlig flyet på 20 min når de kommer sent inn.

Personlig er jeg dermed strålende fornøyd kunde (I forhold til punktlighet, sas har mange andre problemer)

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk

Ikke ofte jeg opplever forsinkelser, og de snur jevnlig flyet på 20 min når de kommer sent inn.

Tilfeldighetene gjorde at jeg fikk testet min påstand i dag, og jeg ble grundig motbevist. 15 min forsinkelse på OSL ble 15-20 minutter senere inn til BGO enn vanlig. Totalt tok det 28 minutter fra flyet stoppet til pushback (ja, jeg er såpass nerd at jeg tok tiden).

Tømming av flyet, crewbytte, walkaround og rydding tok bare ti minutter. Resten av tiden gikk til boarding (kun trapp ved ankomst, ikke ved boarding) og lasting. For øvrig ble vi pre-boardet tidlig, og døren ned til apron var åpen hele tiden.

Back