Der SAS sviktet?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Nesten OT, men ikke helt ...

Interessant artikkel om omstillinger i arbeidslivet. SAS har gjort mye riktig opp igjennom årene, selv om det de siste årene har vært mer bob-bob ...

Men jeg bet meg spesielt merke i dette avsnittet:

En spennende mulighet – eller en troverdig trussel. Der medarbeiderne er innforstått med at virksomheten er i krise, er de villige til å ta marsjordre fra toppen, uten at man har mobilisert mellomlederne.

De er til gjengjeld helt avgjørende for å få fart på sakene, hvis en ny mulighet ligger bak organisasjonsendring, mener Lokken. Ved slike omstillingsprosesser er det helt sentralt at mellomlederne gjør jobben som «oversettere» av strategien; fra ledelsen til fotfolket. Og selve oversettelsen må handle om hvordan endringen er relevant nettopp for den enkelte medarbeider.

http://www.aftenposten.no/jobb/article3432127.ece
 
Tja, husker du rabalderet når SAS tok over bakkehandling fra BU? 3 rettsinstanser måtte gjennomgå virksomhetsoverdragelsen før BU-ansatte fikk medhold. Det var ingen ryddig prosess og håper dette ikke skjer igjen i SGS.

Tror SAS gjør seg en bjørnetjeneste hvis de velger å selge SGS. Da er siste rest av luftfartsmiljøet helt smuldret opp i Norge, og det må ikke skje.
 
Blir situasjonen alvorlig nok i en organisasjon (som f.eks SAS nå) - så er fotfolket absolutt mer lydhøre for en marsjordre fra toppen. Logisk nok.
Man sager ikke over den grenen man sitter på.

Mellomledere og fagforeninger må kunne kommunisere dette tydelig, dersom det likevel er noen nede på grasrota som ikke ser tegningen.

Slik er det i alle organisasjoner som sliter, og der medarbeiderne ser alvoret.
Derfor tror jeg SAS er i ferd med å snu skuta. Bedre sent enn aldri!

Tally-Ho
 
"Da er siste rest av luftfartsmiljøet helt smuldret opp i Norge, og det må ikke skje."

Den skjønner jeg ikke helt?????
 
Problemet i flybransjen i dag, er det at passasjerene presser fra den ene siden mens ledelsen presser fra den andre siden av grenen.
----
Jepp. det er en helt korrekt analyse.
Lavprisselskapene har lagt seg på et nivå som gjør at pax'en (kundene) tror de snart skal få betalt for å fly, og dette kan jo ikke fortsette.

Gamle, etablerte selskaper, med greie avtaler for de ansatte, blør først, så kommer hverdagen også til de ekspanderende LCC'ene. Et sted må dødsspiralen stoppe, før impact!

Tally-Ho
 
Problemet i flybransjen i dag, er det at passasjerene presser fra den ene siden mens ledelsen presser fra den andre siden av grenen.

Dette gjelder mange bransjer og er resultat av det vi kaller ;konkuranse.
Når en monpolbedrift går fra en beskyttet tilværelse over til knallhard konkuranse så skjer ikke dette uten at det oppstår vanskligheter i omstillingsprosessen.
De av oss som jobbet med Norway Airlines allerede i perioden 1987-92 så dette komme for SAS uten å være spesielt utrustet til å være spåmenn.
 
Dette gjelder mange bransjer og er resultat av det vi kaller ;konkuranse.
Når en monpolbedrift går fra en beskyttet tilværelse over til knallhard konkuranse så skjer ikke dette uten at det oppstår vanskligheter i omstillingsprosessen.
De av oss som jobbet med Norway Airlines allerede i perioden 1987-92 så dette komme for SAS uten å være spesielt utrustet til å være spåmenn.

---

I utgangspunktet er all konkurranse godt. Jeg hadde intet i mot at SAS fikk "monopolet" ødelagt, og er særdeles liberalistisk anlagt.

Er man ung og sulten i luftfarten, så tar man det man får. Norway Airlines var et friskt pust i norsk luftfart, men de som var der drømte selvfølgelig om SAS og andre ledende selskapers avtaleforhold for de ansatte. Helt naturlig.

Men man kan ikke leve evig på knapper og glansbilder, og kanskje være kontraktsansatt med usikker varighet på arbeidet sitt - for ever. Kanskje har man ingen pensjonsrettigheter og ingen sertifikatstapsforsikring (for piloter).

Hele bransjen er i press nå, og den er i ferd med å ga fra et høytlønnsnivå til et lavtlønnsnivå. Bra for lavpriskundene, og bra for de unge og sultne, men ikke så bra for de etablerte som ønsker forutsigbarhet og som ønsker å stå i jobben sin karrieren ut.

Tally-Ho
 
---



Hele bransjen er i press nå, og den er i ferd med å ga fra et høytlønnsnivå til et lavtlønnsnivå. Bra for lavpriskundene, og bra for de unge og sultne, men ikke så bra for de etablerte som ønsker forutsigbarhet og som ønsker å stå i jobben sin karrieren ut.

Tally-Ho

Det kan jeg forstå , men det vil likevel kreve at man justerer seg etter den virkelige verden i et forsøk på å skape forutsigbarheten man ønsker seg.
Noen innser dette og aksepterer dette , andre ikke.
CAU er et eksempel der man hverken innser eller aksepterer med det resultatet dette vil gi for eiere, selskapet og ansatte.
 
Sa brutalt det lyder, forutsigbarhet kan ikke gis eller garanteres.

Det eneste man kan si til de ansatte i SAS er dette. Enten gar du veien ledelsen tenker seg - og dersom CoreSAS endelig fylles med liv og motiverer kundene a betaler mer for sitt flyreise - du har en jobb i fremtida

eller

SAS kan ikke omstille seg og forblir i de strukturer og kostnader , sa vil man kunne si helt klart at det er forutsigbart at SAS vil ikke overleve dette og alle ansatte mister jobber.


Jeg tror noen ansatte har ikke skjönnet alvor av dette - likesom ledelsen har ikke forstatt god nok at CoreSAS ma innebaere langt större produktforbedringer enn som dette hva man har sa langt presentert. Det er flott av SAS at de flyr OSL-AGP igjen, men jeg har anelse at OSL-LHR med en fullverdig (!!!) business-class ville har gitt mere kroner i kassa.
 
Blir situasjonen alvorlig nok i en organisasjon (som f.eks SAS nå) - så er fotfolket absolutt mer lydhøre for en marsjordre fra toppen. Logisk nok.

Mellomledere og fagforeninger må kunne kommunisere dette tydelig, dersom det likevel er noen nede på grasrota som ikke ser tegningen.

Slik er det i alle organisasjoner som sliter, og der medarbeiderne ser alvoret.
Derfor tror jeg SAS er i ferd med å snu skuta. Bedre sent enn aldri!

Tally-Ho

Dette er jeg ikke helt enig i. Og jeg er heller ikke enig i at endel i SAS ikke har insett alvoret. Jeg tror faktisk de aller fleste har det. At selskapet er i krise har selv de utenfor nordens grenser med et snev av flyinteresse fått med seg. Det er jo overhodet ikke noe nytt for medarbeiderne. Problemet blir at man på et eller annet tidspunkt resignerer og sier: "ok so what!" heller ned med flagget til topps enn å sakte men sikkert kuttes ned til alt er borte.

Jeg har inntrykk av at omtrent alt blir framstillt som negativt, man skal gjøre kutt og innskjæringer hele tiden, uten at det blir fremlagt noe troverdig perspektiv for framtiden. Det er ingen virkelig bedring i sikte den neste årene.

Det blir mye ris på bak speilet og lite gulerot virker det som. Det er ikke akkurat den beste motivasjonen at du "antagelig får beholde jobben".

Og jeg vil tro at de fleste ansatte i SAS ikke ser på lønnen og vilkårene de har som hovedgrunnen til at selskapet sliter.
 
Det er det da heller ingen som har sagt. Men de som nylig ble oppsagt vil trolig få tilbud om om å bli.
 
Back
Top