• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dengang da 747 var ny - A Tale Of Two Jumbos

Beklager, men disse filmsnuttene - om enn fine tidsbilder - er nok ikke fra da 747 var ny. BA oppsto ikke før i 1974 og da var nok 747en ikke lenger ny. Og da filmen ble laget i 1982 var 747en i hvert fall tenåring...
 
...greit, KOG, oppfattet videoen som at 747 var (relativt) ny hos BA om ikke annet. Kanskje det var BA som var ny?

Men med forumets kloke hoder vet kanskje når filen er laget? Evt. når kom XE og XG til verden?
 
Som jeg skrev er filmen fra 1982 og de er interessante.

BA var heller ikke helt ny. British Airways oppsto som et resultat av en sammenslåing av de to britiske statsselskapene British Overseas Airways Corporation (BOAC) og British European Airways (BEA) 30. mars 1974 (vedtatt ved lov i 1971). BOAC hadde IATA-koden BA og BEA hadde BE.

BOAC fikk sin første 747 22. april 1970, men på grunn av streik (den har vi hørt før...) kom de ikke på rute før nesten ett år etter, 14. 1971. Personlig synes jeg BOACs gyldne Speedbird-skjema er noe av det stiligste som har vært på fly - spesielt på en VC-10.
 
Back
Top