«Den utrolige reisen»
Ja, kjære forummedlemmer .. da er det vel gått et par dager siden min siste rapport, og jeg følte det var på tide å sjekke om jeg hadde mistet evnene eller om jeg fortsatt kan gi folk en god latter og inspirasjon til å dra på tur?
Det har ikke vært noe mindre reising siden siste rapport, og jeg har vel en del turer til gode å skrive om – USA, Thailand, Midtøsten, Farnborough Airshow, Paris Airshow og masse annet .. men! I høst dro min Fetter og jeg på tur, og denne turen var ikke en typisk «svi av 15.000kr på flybilletter og dra et fjernt sted, ta masse morsomme/interessante bilder og lag rapport» som jeg har gjort mange ganger før. Nei, – siden siste rapport har jeg fullført PPL-A og blitt pilot. I september 2011 hadde jeg oppflyging på LN-BTT, en 2007 modell C172SP med G-1000 – og har siden den gang logget rundt 140 timer som fartøysjef på turer en del forskjellige steder.
Det er en del som tar sertifikat og bruker den til lokale turer når det er CAVOK og lar det bli med det, - og forstå meg rett, det er ingenting galt med det – men jeg satt meg som mål å ta en skikkelig tur, til et annet land – gjerne flere på samme tur og bevise for meg selv at jeg takler den utfordringen.
Turen jeg skal skrive om i denne tråden var ikke ment å bli den turen. Planen var at min Fetter og jeg skulle reise med småfly opp til Andenes i et familiebesøk og det var det. Men som alltid når en Skaatun er involvert, - så utvikler det seg, og med to Skaatuner i flyet gikk det selvsagt slik.
Første tillegget kom da vi lekte med tanken å fly til Nordkapp, - vi var jo allerede langt nord, så hvorfor ikke?
Vi kom oss til Andenes, vel og merke via Sola og Kjeller – Sola fordi været i Bergen ble meldt svært dårlig og vi måtte bare komme oss vekk, og Kjeller fordi jeg skulle i kontraktsmøte vedrørende salg av leiligheten min på Maura. Så greit .. det var jo bare en liten omvei på et par timer, og timeprisen er jo ikke så gale .. jeg spanderer middag i Oslo sa jeg – så greit nok, vi dro av gårde.
Legg én gikk sent på kvelden til Stavanger, og vi landet der kl. 22.50 – det ble VFR natt 22.52 og det var regnvær og skydekke på 1.200fot, men det gikk greit. Hotell i Stavanger og så videre til Kjeller, - møte med megler på Jessheim, ned igjen på Kjeller og videre til Værnes. Overnatting.
Nå skal ikke jeg fortelle hele historien her, - så jeg kjører litt samme stil som før og presenterer mange bilder (146 stk om du vil telle..
), og legger inn litt tekst i mellom.
Det jeg allikevel vil nevne er temaet «planlegging». Å planlegge en flytur er viktig. Greit, - jeg har hatt «lappen» i halvannet år, men jeg har vært i miljøet siden jeg var liten guttunge og styrte et småfly for første gang da jeg var elleve år gammel – så jeg har plukket opp noe på veien. Det jeg ser som er problemet til mange som flyr, er at de skal planlegge en flytur i detalj, booket flyet tre uker i forveien – og når dagen kommer er det selvsagt regn, og turen blir kansellert. Turen min Fetter og jeg har tatt, var ikke planlagt i detalj på forhånd i det hele tatt. OK – la meg presisere, alt var på plass før avgang, men hadde du spurt oss 48 timer i forveien om hvor vi skulle hadde vi ikke kunnet svare deg. Det vi gjorde var å ligge en dag i forveien og lok reisen bli til dag for dag. Denne turen kunne vi aldri ha gjennomført om vi skulle tegnet strekene i kartet før vi dro fra Bergen, aldri!
Mine tips til dem som vil på tur er: book flyet for dobbelt så lenge du tror du skal på tur, se på værmeldingen dagen før og legg ruten der hvor solen skinner – la turen bli til underveis!
Vi med PPL-A flyr fordi vi liker å fly – ikke fordi vi skal fly. Husk det når du vil reise, og la opplevelsene komme av seg selv.
Jeg vil også poengtere at denne reiseskildringen er skrevet med en humoristisk vri. Le når du leser, og la deg bli provosert – rapporten er skrevet for å skape en følelse, - et «aha». Jeg kommer til å vise bilder mens jeg klør meg på nesen mens jeg ligger i sideslip på short final (og vær da så snill å husk at bildet har en lukkertid på 1/60 sekund), jeg kommer å vise bilder av knekte fuelrør med en humoristisk kommentar som følger (og kanskje ikke din humor?) – men la meg understreke, absolutt hele turen er gjennomført med sikkerhet som første prioritet. Det være seg i forhold til edruelighet (ja, du kommer til å se bilder av oss drikke øl kvelden før vi flyr, men det betyr ikke flatfylla), teknisk tilstand på flyet (vi var innom EASA Part 145 sertifisert flyverksted på turen) og været (vi var til enhver tid i VMC). Sikkerhet er viktig. Aldri la tidspress, eller den klassiske «jeg må» presse det til å utfordre grenser – aldri!
Samtidig er gjerne ikke bildekvaliteten på topp hele veien, - vi måtte faktisk fly flyet også. Og iPhone 4 leverer dessverre ikke optimal kvalitet (vi begge har kjøpt iPhone 5 nå, så kvaliteten blir bedre i neste rapport!). Men ta den for det det er, - vi er to ungdommer i begynnelsen av 20-årene som har det gøy, og vil dele opplevelsen med deg som leser.
Noen kjappe tall og fakta før vi setter i gang:
Rute: ENBR – ENZV – ENKJ – ENVA – ENBO – ENAN – ENHV – ENKR – EFRO – EFKE – EFOU – EFTP – EETN – ESOW – ESKO – ESOH – ENTO – ENCN – ENLI – ENBR
Flytid: 35:20
Flyreg: LN-BBU
Flytype: Piper PA28-140 Cherokee
Kos deg!
Ja, kjære forummedlemmer .. da er det vel gått et par dager siden min siste rapport, og jeg følte det var på tide å sjekke om jeg hadde mistet evnene eller om jeg fortsatt kan gi folk en god latter og inspirasjon til å dra på tur?

Det har ikke vært noe mindre reising siden siste rapport, og jeg har vel en del turer til gode å skrive om – USA, Thailand, Midtøsten, Farnborough Airshow, Paris Airshow og masse annet .. men! I høst dro min Fetter og jeg på tur, og denne turen var ikke en typisk «svi av 15.000kr på flybilletter og dra et fjernt sted, ta masse morsomme/interessante bilder og lag rapport» som jeg har gjort mange ganger før. Nei, – siden siste rapport har jeg fullført PPL-A og blitt pilot. I september 2011 hadde jeg oppflyging på LN-BTT, en 2007 modell C172SP med G-1000 – og har siden den gang logget rundt 140 timer som fartøysjef på turer en del forskjellige steder.
Det er en del som tar sertifikat og bruker den til lokale turer når det er CAVOK og lar det bli med det, - og forstå meg rett, det er ingenting galt med det – men jeg satt meg som mål å ta en skikkelig tur, til et annet land – gjerne flere på samme tur og bevise for meg selv at jeg takler den utfordringen.
Turen jeg skal skrive om i denne tråden var ikke ment å bli den turen. Planen var at min Fetter og jeg skulle reise med småfly opp til Andenes i et familiebesøk og det var det. Men som alltid når en Skaatun er involvert, - så utvikler det seg, og med to Skaatuner i flyet gikk det selvsagt slik.
Første tillegget kom da vi lekte med tanken å fly til Nordkapp, - vi var jo allerede langt nord, så hvorfor ikke?
Vi kom oss til Andenes, vel og merke via Sola og Kjeller – Sola fordi været i Bergen ble meldt svært dårlig og vi måtte bare komme oss vekk, og Kjeller fordi jeg skulle i kontraktsmøte vedrørende salg av leiligheten min på Maura. Så greit .. det var jo bare en liten omvei på et par timer, og timeprisen er jo ikke så gale .. jeg spanderer middag i Oslo sa jeg – så greit nok, vi dro av gårde.
Legg én gikk sent på kvelden til Stavanger, og vi landet der kl. 22.50 – det ble VFR natt 22.52 og det var regnvær og skydekke på 1.200fot, men det gikk greit. Hotell i Stavanger og så videre til Kjeller, - møte med megler på Jessheim, ned igjen på Kjeller og videre til Værnes. Overnatting.
Nå skal ikke jeg fortelle hele historien her, - så jeg kjører litt samme stil som før og presenterer mange bilder (146 stk om du vil telle..

Det jeg allikevel vil nevne er temaet «planlegging». Å planlegge en flytur er viktig. Greit, - jeg har hatt «lappen» i halvannet år, men jeg har vært i miljøet siden jeg var liten guttunge og styrte et småfly for første gang da jeg var elleve år gammel – så jeg har plukket opp noe på veien. Det jeg ser som er problemet til mange som flyr, er at de skal planlegge en flytur i detalj, booket flyet tre uker i forveien – og når dagen kommer er det selvsagt regn, og turen blir kansellert. Turen min Fetter og jeg har tatt, var ikke planlagt i detalj på forhånd i det hele tatt. OK – la meg presisere, alt var på plass før avgang, men hadde du spurt oss 48 timer i forveien om hvor vi skulle hadde vi ikke kunnet svare deg. Det vi gjorde var å ligge en dag i forveien og lok reisen bli til dag for dag. Denne turen kunne vi aldri ha gjennomført om vi skulle tegnet strekene i kartet før vi dro fra Bergen, aldri!
Mine tips til dem som vil på tur er: book flyet for dobbelt så lenge du tror du skal på tur, se på værmeldingen dagen før og legg ruten der hvor solen skinner – la turen bli til underveis!
Vi med PPL-A flyr fordi vi liker å fly – ikke fordi vi skal fly. Husk det når du vil reise, og la opplevelsene komme av seg selv.
Jeg vil også poengtere at denne reiseskildringen er skrevet med en humoristisk vri. Le når du leser, og la deg bli provosert – rapporten er skrevet for å skape en følelse, - et «aha». Jeg kommer til å vise bilder mens jeg klør meg på nesen mens jeg ligger i sideslip på short final (og vær da så snill å husk at bildet har en lukkertid på 1/60 sekund), jeg kommer å vise bilder av knekte fuelrør med en humoristisk kommentar som følger (og kanskje ikke din humor?) – men la meg understreke, absolutt hele turen er gjennomført med sikkerhet som første prioritet. Det være seg i forhold til edruelighet (ja, du kommer til å se bilder av oss drikke øl kvelden før vi flyr, men det betyr ikke flatfylla), teknisk tilstand på flyet (vi var innom EASA Part 145 sertifisert flyverksted på turen) og været (vi var til enhver tid i VMC). Sikkerhet er viktig. Aldri la tidspress, eller den klassiske «jeg må» presse det til å utfordre grenser – aldri!
Samtidig er gjerne ikke bildekvaliteten på topp hele veien, - vi måtte faktisk fly flyet også. Og iPhone 4 leverer dessverre ikke optimal kvalitet (vi begge har kjøpt iPhone 5 nå, så kvaliteten blir bedre i neste rapport!). Men ta den for det det er, - vi er to ungdommer i begynnelsen av 20-årene som har det gøy, og vil dele opplevelsen med deg som leser.
Noen kjappe tall og fakta før vi setter i gang:
Rute: ENBR – ENZV – ENKJ – ENVA – ENBO – ENAN – ENHV – ENKR – EFRO – EFKE – EFOU – EFTP – EETN – ESOW – ESKO – ESOH – ENTO – ENCN – ENLI – ENBR
Flytid: 35:20
Flyreg: LN-BBU
Flytype: Piper PA28-140 Cherokee
Kos deg!

Last edited: